انواع سیم ارتودنسی

هر آنچه باید در مورد سیم ارتودنسی و انواع آن بدانید

پزشک تایید کننده: دکتر خدیوی

سیم ارتودنسی یکی از اجزای کلیدی و اساسی بریس ارتودنسی است که نقش مهمی در حرکت دندان‌ها به سمت موقعیت صحیح ایفا می‌کند. در طول درمان، انواع سیم‌ ارتودنسی با تنظیمات خاصی به براکت‌های نصب ‌شده روی دندان‌ها متصل می‌شود و با ایجاد فشار کنترل‌ شده به مرور زمان دندان‌ها را جابه‌جا می‌کند.

به دلیل تنوع بالای سیم دندان ارتودنسی، انتخاب گزینه مناسب تاثیر چشمگیری بر سرعت و کارایی درمان دارد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر انواع سیم ‌های ارتودنسی خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید تا با جزئیات بیشتری با این موضوع آشنا شوید.

معرفی اجزای بریس ارتودنسی

بریس ارتودنسی مجموعه‌ای از ابزارهای تخصصی است که برای اصلاح ناهنجاری‌ دندان‌ها استفاده می‌شود. بریس‌ شامل براکت‌، سیم‌ و گاهی‌اوقات کش‌های مخصوصی است که به دندان‌ها متصل می‌شوند و با اعمال فشار ملایم و مداوم به آن‌ها کمک می‌کنند که به مرور زمان به سمت موقعیت صحیح حرکت کنند.

سیم ارتودنسی (Archwire) چیست؟

وقتی از اصطلاحات رایج ارتودنسی صحبت به میان می‌آید، سیم یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن اشاره کرد. چون یکی از اجزای اصلی بریس ارتودنسی است.

سیم ارتودنسی وظیفه دارد نیروی لازم برای حرکت تدریجی دندان‌ها و اصلاح موقعیت آن‌ها را فراهم کند. در هر کدام از مراحل ارتودنسی، سیم به شکل خاصی تنظیم می‌شود تا فشار کنترل ‌شده‌ای به دندان‌ها وارد کند و آن‌ها را به سمت موقعیت دلخواه حرکت دهد.

در حال حاضر، دندانپزشکان از انواع سیم های ارتودنسی که از جهات مختلف با هم متفاوت هستند، استفاده می‌کنند.

سیم ارتودنسی چیست؟

انواع سیم ارتودنسی بر اساس سطح مقطع

سیم ارتودنسی را می‌توان بر اساس سطح مقطع به چند دسته اصلی تقسیم کرد، از جمله:

  • سیم با مقطع دایره‌ای
  • سیم با مقطع مربعی
  • سیم با مقطع مستطیلی

۱. سیم با مقطع دایره‌ای

سیم‌های دایره‌ای شکل به دلیل ساختار خاص خود، انعطاف‌پذیری بالایی دارند. این ویژگی باعث می‌شود که آن‌ها به راحتی خم شوند و در برابر فشارهای مختلف مقاومت کنند. از این نوع سیم‌ها معمولا در مراحل اولیه ارتودنسی و برای حرکات ابتدایی دندان‌ها استفاده می‌شود.

سیم‌‌هایی که مقطع دایره‌ای دارند ممکن است برای اصلاحات دقیق مناسب نباشند. چون معمولا در مقایسه با سایر انواع سیم کنترل کمتری روی حرکات دندان دارند.

سیم ارتودنسی با سطح مقطع دایره ای

۲. سیم با مقطع مربعی

سیم با مقطع مربعی گزینه دیگری است که برای سیم کشی دندان به خصوص در مراحل میانی ارتودنسی استفاده می‌شود. این نوع سیم کنترل بهتری برای حرکت دندان‌ها فراهم می‌کند. در نتیجه، به ارتودنتیست اجازه می‌دهد دندان‌ها را با دقت بیشتری به موقعیت‌ جدید هدایت کند.

سیم ارتودنسی با سطح مقطع مربعی

۳. سیم با مقطع مستطیلی

این نوع سیم معمولا برای مراحل پایانی ارتودنسی که به حرکات دقیق و پیچیده دندان نیاز است، استفاده می‌شود. سیم با مقطع مستطیلی کنترل خوبی روی حرکات دندانی دارد و در نهایت به بهبود لبخند بیمار منجر می‌شود.

انواع سیم های ارتودنسی بر اساس جنس

جنس سیم ارتودنسی هم موضوع مهم دیگری است که بهتر است در مورد آن اطلاعات کسب کنید. سیم‌های ارتودنسی از نظر جنس به چند دسته تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند:

۱. فولاد ضدزنگ

سیم‌های ضدزنگ یکی از متداول‌ترین سیم‌های مورد استفاده در درمان‌ ارتودنسی هستند. چون زنگ نمی‌زنند و بدون اینکه بشکنند توسط ارتودنتیست تنظیم می‌شوند.

با این حال، خاصیت ارتجاعی کمی دارند و بعد از خم شدن به وضعیت اولیه خود برنمی‌گردند. به همین دلیل، برای مراحل اولیه درمان که داشتن خاصیت ارتجاعی برای سیم مهم است، گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند.

۲. نیکل-تیتانیوم

سیم‌های نیکل-تیتانیوم از خاصیت ارتجاعی خوبی برخوردارند و می‌توانند وقتی که تغییر شکل می‌دهند، به وضعیت اولیه خود برگردند. از این‌رو، از آن‌ها در مراحل ابتدایی درمان برای وارد کردن نیروی ملایم به دندان‌ها استفاده می‌شود.

۳. بتا-تیتانیوم

این سیم‌ها حالت ارتجاعی و استحکام متوسطی دارند و در عین حال می‌توانند به طور دائمی تغییر شکل دهند. بعضی از ارتودنتیست‌ها از سیم بتا-تیتانیوم برای مراحل میانی درمان استفاده می‌کنند، در حالی که سایر متخصصان ممکن است اصلا به سراغ آن نروند.

شماره سیم های ارتودنسی را بشناسید

سیم‌های ارتودنسی با استفاده از یک سیستم شماره‌گذاری خاص که نشان‌دهنده میزان ضخامت آن‌ها است مشخص می‌شوند. هر چقدر شماره سیم پایین‌تر باشد، ضخامت سیم کمتر و انعطاف‌پذیری آن بیشتر است.

در مراحل ابتدایی درمان که به اعمال نیروی ملایم و تدریجی روی دندان‌ها نیاز است، از کمترین سایز سیم ارتودنسی استفاده می‌شود. سیم‌هایی که شماره‌‎های بالاتری دارند، برای مراحل پیشرفته‌تر مناسب‌اند. چون از ضخامت و استحکام بیشتری برخوردارند.

از رایج‌ترین سیم‌هایی که در ارتودنسی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به سایز ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰ اشاره کرد.


نقش ارتودنتیست در انتخاب سیم ارتودنسی و استفاده مناسب از آن بسیار حیاتی است. یک متخصص حرفه‌ای می‌تواند با توجه به شرایط خاص هر بیمار، از بین انواع سیم ارتودنسی مناسب‌ترین سیم‌ و روش‌ درمانی را انتخاب کند تا فرد به بهترین نتیجه ممکن دست یابد.

اگر به دنبال یک ارتودنتیست مجرب هستید، دکتر خدیوی یکی از برترین انتخاب‌ها است. ایشان در کلینیک ارتودنسی میرداماد، نواب و تهرانپارس با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و بهترین تکنیک‌های روز آماده است تا شما را در مسیر دستیابی به یک لبخند سالم و زیبا همراهی کند.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *