نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان

آموکسی سیلین برای درد دندان

پزشک تایید کننده: دکتر خدیوی

اطلاع از نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان زیر نظر پزشک الزامی است. گاهی ممکن است خرابی دندان‌ها منجر به بروز عفونت در دهان شود. به همین دلیل مصرف آنتی بیوتیک‌هایی مانند مترونیدازول و آموکسی سیلین برای دندان درد تجویز می‌شود.

با این حال لازم است تا شما قبل از مصرف درباره عوارض و نکات مهم قرص‌های آنتی بیوتیک آشنایی داشته باشید. در ادامه به بررسی دوز مصرفی مورد نیاز و عوارض مصرف همزمان آن‌ها می‌پردازیم.

 

موارد مصرف مترونیدازول و آموکسی سیلین

برای درمان بیشتر بیماری‌های عفونی به مصرف آنتی بیوتیک نیاز است. آنتی بیوتیک‌ها نیز انواع مختلفی دارند اما دو تا از پرکاربردترین‌ها مترونیدازول و آموکسی سیلین هستند.

از مترونیدازول بیشتر برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری‌های بی‌هوازی استفاده می‌شود. این در حالی است که آموکسی سیلین کاربردی بیشتر مشابه پنی سیلین دارد.

از مترونیدازول و آموکسی سیلین برای عفونت دندان استفاده می‌شود. آموکسی سیلین سبک‌تر بوده پس برای التهاب لثه یا عفونت‌های سطحی مناسب است. در مقابل مترونیدازول قوی‌تر بوده و بهتر است برای عفونت‌های شدید و عمیق استفاده شود.

نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان با توجه به میزان و نوع عفونت مشخص می‌شود. در هر صورت لازم است تا همه طیف‌های آنتی بیوتیک زیر نظر پزشک یا دندانپزشک تجویز و استفاده شوند.

 

دوز مصرف آموکسی سیلین

دوز مصرف آموکسی سیلین برای دندان درد، بستگی به عوامل مختلفی دارد. به صورت کلی ۴ عامل در تعیین میزان دقیق مصرف تاثیر می‌گذارند:

  • سن و وزن بیمار
  • نوع و شدت عفونت دندان
  • وضعیت کلیه‌ها و کبد
  • سوابق دارویی و حساسیت بیمار

بر این اساس مقادیر گفته شده در جدول زیر حدودی هستند و دوز دقیق آن باید بعد از بررسی شرایط بیمار تعیین شود.

محدوده سنی دوز روزانه
کودکان ۲۰ تا ۴۰ میلی‌گرم
بزرگسالان ۷۵۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم

دوز آموکسی سیلین برای عفونت دندان کودکان نباید از ۴۰ میلی‌گرم بیشتر باشد. از آن‌جایی که آنتی بیوتیک‌ها عوارض زیادی دارند، در نتیجه بدون تجویز پزشک نیز نباید مصرف شوند.

به همین دلیل با این که فروش آن‌ها معمولا آزاد است اما هرگز بدون مشورت با دندانپزشک برای رفع عفونت دندان استفاده نکنید. گاهی اوقات بدون مصرف آموکسی سیلین برای دندان، می‌توان عفونت را با روش‌هایی مانند آب و نمک برطرف کرد. پس حتما مطابق با دستور دندانپزشک خود عمل کنید.

 

دوز مصرف مترونیدازول

درست مانند آموکسی سیلین، دوز مصرف قرص مترونیدازول برای دندان درد بر اساس عواملی مانند شدت عفونت، سن و وزن بیمار و وضعیت جسمانی فرد تعیین می‌شود.

محدوده سنی دوز روزانه
کودکان ۳۵ تا ۵۰ میلی‌گرم
بزرگسالان ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلی‌گرم

البته از آن‌جایی که قرص مترونیدازول یک آنتی بیوتیک قوی است، باید در مصرف آن دقت زیادی داشته باشید. این قرص معمولا به صورت ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی‌گرمی در بازار وجود دارد.

بعضی از افراد این سوال را دارند که مترونیدازول برای دندان درد هر چند ساعت یک بار باید مصرف شود. در پاسخ باید گفت معمولا هر ۶ ساعت یکبار اما با توجه به شرایط بیمار و میزان دندان درد ممکن است این مقدار کمتر یا بیشتر شود.

 

قرص مترونیدازول برای دندان درد

 

دوز مصرفی مناسب آموکسی سیلین و مترونیدازول برای اطفال

نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان در کودکان باید به شکل دقیقی بررسی شود. کودکان به دلیل جثه کوچک‌تر، بدن حساس‌تری نیز دارند. به همین دلیل تجویز دوز دقیق برای آن‌ها نیازمند دانش و تجربه است.

معمولا اگر دندانپزشک بخواهد از آموکسی سیلین یا مترونیدازول برای درمان عفونت لثه کودکان استفاده کند، به این صورت است:

  • کودکان بین ۱ تا ۵ ساله: ۱۵ تا ۳۰ میلی‌گرم در هر کیلوگرم وزن کودک
  • کودکان بین ۶ تا ۱۲ ساله: ۲۰ تا ۴۰ میلی‌گرم در هر کیلوگرم وزن کودک

مصرف مترونیدازول یا آموکسی سیلین برای دندان درد در هر ۸ تا ۱۲ ساعت توصیه می‌شود. در صورتی که سن کودک کم باشد به صورت سوسپانسیون (شربت) تجویز می‌شود. برای کودکان با سن بالاتر آموکسی سیلین یا قرص مترونیدازول برای دندان درد به صورت قرص یا کپسول تجویز می‌شود.

 

چقدر زمان میبرد تا مترونیدازول و آموکسی سیلین روی عفونت دندان تاثیر بگذارد؟

در قدم اول باید بر اساس شرایط بیمار مشخص شود که آموکسی سیلین ۵۰۰ هر چند ساعت برای عفونت دندان مصرف شود. سپس می‌توان برای مشاهده نتایج مثبت منتظر ماند.

هنگام استفاده از آنتی بیوتیک‌ها دو فاز مورد توجه است:

  • فاز اول؛ درمان اولیه
  • فاز دوم؛ درمان کامل

اگر دوز مناسب بیمار تجویز شود، فاز اول استفاده از آموکسی سیلین برای عفونت دندان بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد با کاهش درد و التهاب خود را نشان می‌دهد. با این حال از آن‌جایی که عفونت ریشه‌دار بوده، لازم است تا دوره درمان کامل شود.

فاز دوم یا درمان کامل نیاز به یک دوره مصرف ۷ تا ۱۰ روزه دارد. البته این بازه دقیق نبوده و در صورتی که بیمار نیاز داشته باشد کمتر یا بیشتر می‌شود. در همه این فاز‌ها توصیه و نظر پزشک و دندانپزشک متخصص اولویت دارد.

 

آموکسی سیلین برای عفونت دندان

 

عوارض مصرف مترونیدازول

مترونیدازول به عنوان آنتی بیوتیک، عوارض خفیف و شدیدی دارد. عوارض خفیف معمولا شایع‌تر هستند و کمتر فردی به عوارض شدید آن مبتلا می‌شود. به صورت کلی می‌توان گفت عوارض خفیف آن شامل موارد زیر می‌شود:

  1. خشکی دهان
  2. حالت تهوع و استفراغ
  3. اسهال یا یبوست
  4. سرگیجه و سردرد
  5. طعم فلزی در دهان

با اینکه استفاده از مترونیدازول برای درمان عفونت لثه و دندان‌ها الزامی است اما باید از عوارض آن اطلاع داشت. حالا که با عوارض خفیف آشنا شدید، خوب است نگاهی به عوارض شدید این داروها نیز بیندازیم:

  • تشنج
  • تغییر رنگ ادرار
  • آلرژی
  • اختلالات عصبی

احتمال بروز عوارض مصرف همزمان آموکسی سیلین و مترونیدازول بیشتر از این است که هرکدام را به تنهایی مصرف کنید. با این حال بهتر است حتما در مورد میزان و نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

عوارض مصرف آموکسی سیلین

آنتی بیوتیک‌ها از بهترین کشف‌های بشر است، اما درست مانند هر دارویی عوارض خاص خود را دارد. آموکسی سیلین نیز مانند مترونیدازول دو دسته عوارض خفیف و شدید دارد. عوارض خفیف معمولا شایع‌تر هستند اما این بدان معنا نیست که عوارض شدید و کمتر شایع، هرگز رخ نمی‌دهند.

  • اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد در ناحیه شکم
  • سردرد
  • عفونت قارچی در زنان

مواردی که گفته شد از عوارض مصرف آموکسی سیلین برای دندان و دیگر مشکلات باکتریایی است. علاوه بر این ممکن است در مواردی، فرد با واکنش‌های آلرژیک، سرگیجه و اختلالات خواب نیز روبرو شود. البته واکنش‌های شدید پوستی و نقص در کبد و کلیه نیز در موارد بسیار نادر رخ می‌دهد.

با اینکه به عوارض مصرف همزمان آموکسی سیلین و مترونیدازول پرداختیم اما نباید این موارد باعث شوند که برخلاف دستور دندانپزشک، خودسرانه آن‌ها را قطع کنید. برای جلوگیری از گسترش عفونت داخل بدن، لازم است دوره درمان مصرف این داروها تکمیل شود.

 

عوارض مصرف همزمان آموکسی سیلین و مترونیدازول

 

نکات مهم هنگام مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول

در مورد نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان لازم است تا به نکات مهمی که در ادامه می‌گوییم، توجه کنید.

  • آنتی بیوتیک‌ها باید در ساعات مشخصی در روز مصرف شوند. اگر مثلا دکتر تجویز کرده که هر ۸ ساعت مصرف کنید، لازم است تا روی گوشی موبایل آلارم بگذارید تا زمان مصرف را فراموش نکنید.
  • در صورتی که یک نوبت را فراموش کردید، در اولین زمان قرص را مصرف کنید. در صورتی که فاصله کمی تا نوبت بعدی باقی مانده بود، بهتر است صبر کنید تا در همان زمان قرص را استفاده کنید.
  • در صورت بروز حساسیت یا مصرف داروهای دیگر، حتما لیست آن را در اختیار پزشک خود قرار دهید تا از تداخل دارویی اجتناب شود.
  • دوز آموکسی سیلین برای عفونت دندان کودکان را به هیچ عنوان تغییر ندهید. این کار ممکن است به کبد و کلیه آن‌ها آسیب بزند.
  • همزمان با مصرف آنتی بیوتیک‌ها، باید آب زیادی بنوشید تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود.
  • حتما قرص را بعد از غذا و با آب فراوان میل کنید. به هیچ عنوان همزمان با آن کافئین یا الکل مصرف نکنید.
  • ممکن است بعضی از افراد بعد از مصرف مترونیدازول یا آموکسی سیلین احساس خواب‌آلودگی کنند. بنابراین از انجام کارهای حساس مانند رانندگی اجتناب کنید.

 

مصرف همزمان مترونیدازول و آموکسی سیلین چه عوارضی دارد؟

نمی‌توان گفت عوارض مصرف همزمان آموکسی سیلین و مترونیدازول دو برابر زمانی است که یکی از آن‌ها را مصرف می‌کنید. با این حال، باید انتظار عوارض بیشتری را داشته باشید. معمولا مصرف مترونیدازول و آموکسی سیلین برای دندان درد می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • تهوع و استفراغ
  • دل درد و معده درد
  • اسهال
  • سرگیجه و سردرد
  • اختلالات عصبی
  • تغییر طعم دهان

 

آموکسی سیلین برای دندان درد

 

سوالات متداول

در ادامه به پرسش های پرتکرار شما در مورد مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول پاسخ میدهیم.

 

عوارض مصرف همزمان آموکسی سیلین و مترونیدازول چیست؟

مصرف همزمان این دو دارو می‌تواند عوارضی مانند سرگیجه و سردرد، اسهال، حالت تهوع و استفراغ و تغییر طعم دهان را به همراه داشته باشد.

 

تاثیر آموکسی سیلین بر بهبود عفونت دندان چقدر زمان بر است؟

معمولا تاثیر اولیه در ۴۸ تا ۷۲ ساعت ابتدایی مشخص می‌شود اما طول دوره درمان ۷ تا ۱۰ روز است.

 

آیا ۳ روز مصرف قرص مترونیدازول برای درمان عفونت دندان کافی است؟

تعیین تعداد قرص بر اساس سن و وزن بیمار، شدت میزان عفونت و وزن دارو است.

 

گاهی ممکن است به دلایل مختلفی دندان‌ها یا لثه عفونت کنند. در همه این موارد لازم است تا با مصرف صحیح آنتی بیوتیک از آن جلوگیری کنیم. با این حال مشخص کردن نحوه مصرف آموکسی سیلین و مترونیدازول برای عفونت دندان تنها باید زیر نظر دندانپزشک متخصص انجام شود.

دکتر خدیوی با اطلاع از عوارض و فواید این دارو، بر اساس شرایط بیمار ممکن است آن را تحویز کند. شما نیز به عنوان بیمار لازم است مقدار مصرف را کامل طبق نسخه پزشک انجام دهید تا دچار بیماری نشوید.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *