درمان دندان درد در خانه

درمان دندان درد

پزشک تایید کننده: دکتر خدیوی

دندان درد یکی از آزاردهنده‌ترین دردهایی است که هرکسی امکان دارد در زندگی خود تجربه کند. این درد به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و با توجه به علت بروز آن، روش‌های مختلفی هم برای درمان دندان درد وجود دارد.

ما در این مطلب تصمیم داریم شما را با دلایل این مشکل آشنا کرده و بهترین روش‌های درمان دندان درد فوری را به شما معرفی کنیم. اگر به دنبال قاتل دندان درد و راهی برای خلاص شدن از این مشکل هستید، تا انتها همراه ما باشید.

 

علائم دندان درد چیست؟

به نقل از منابع معتبری مثل healthdirect، دندان درد می‌تواند به طور ناگهانی شروع شود و معمولا در یک طرف صورت شما خواهد بود. این مشکل می‌تواند باعث درد و ناراحتی خفیف یا بسیار شدید شود.

درد دندان می‌تواند ثابت، ضربان دار باشد، یا ممکن است بیاید و برود. همچنین می‌تواند سر، گوش و فک شما را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از این علائم، شامل موارد زیر هستند:

  • درد خفیف ولی مداوم دندان
  • دندان درد شدید که گاهی ضربان دار می شود
  • حساس شدن دندان نسبت به ضربه، غذای سرد و گرم
  • تورم و درد لثه
  • تورم فک و صورت
  • درد هنگام جویدن
  • خونریزی از لثه یا دندان
  • سردرد
  • تب
  • لرز
  • بوی بدن دهان

نکته: دندان درد کودکان معمولا با تب و لرز همراه است و همچنین امکان دارد لثه کودک دچار تورم و قرمزی شود. پس اگر کودکتان نشانه‌هایی از درد دندان را داشت، به بهانه وجود دندان‌های شیری آن را کم اهمیت تلقی نکرده و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

 

عوامل ایجاد درد دندان را بشناسید

اگر می‌پرسید برای دندان درد چی خوبه و به دنبال راهی برای درمان دندان درد می‌گردید، قبل از هر چیزی باید علت این مشکل را پیدا کنید. درد دندان به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد اما رایج‌ترین دلیل بروز این مشکل، شامل موارد زیر است:

  • پوسیدگی دندان: اگر در هنگام غذا خوردن یا گاز زدن چیزی دندان درد شدید یا خفیف داشتید، احتمالا دچار پوسیدگی دندان شده‌اید و باید هر چه سریعتر آن را درمان کنید تا از مشکلات بیشتر جلوگیری شود.
  • حساسیت دندان: دندان‌های حساس به محض خوردن غذا یا نوشیدنی سرد و گرم، درد می‌گیرند. این حساسیت به دلیل تحلیل مینای دندان یا عقب رفتن لثه رخ می‌دهد.
  • دندان عقل نهفته: وجود دندان عقل نهفته باعث التهاب لثه و درد گرفتن دندان‌های مجاور خواهد شد.
  • آبسه دندان: آبسه به دنبال عدم درمان پوسیدگی رخ می‌دهد و گاهی با تب و لرز همراه است. درد ناشی از آبسه معمولا شدید و ضربان دار خواهد بود.
  • شکستن و ترک خوردن دندان: شکستن یا ترک دندان هم یکی از رایج‌ترین دلایل درد گرفتن دندان به شمار می‌رود.

 

عوامل ایجاد درد دندان کدامند؟

 

انواع روش های درمان دندان درد

به احتمال زیاد یکبار هم که شده دندان درد را تجربه کرده‌اید یا از اطرافیان یا خانواده خود شنیده‌اید که با حالتی کلافه می‌گویند “دندان درد شدید دارم” و از شما درخواست کمک می‌کنند. خوشبختانه برای درمان دندان درد، روش‌های مختلفی وجود دارد. این روش‌ها را می‌توان به دو گروه روش‌های خانگی و روش‌های تخصصی تقسیم بندی کرد.

روش‌های درمان دندان درد خانگی، برای همه انواع دردهای دندان پاسخگو نیستند؛ برای مثال اگر دندان دچار شکستگی یا پوسیدگی شده باشد، حتما باید از یک متخصص برای این منظور کمک بگیرید. اما برخی از دردها مثل درد گرفتن دندان بعد از انجام کارهای پزشکی، طبیعی هستند و می‌توان با روش‌های خانگی، آن‌ها را تسکین داد.

به عنوان مثال، علت درد دندان روکش شده، تراش خوردن مینای دندان است و این درد را می‌توان با یک مسکن قوی دندان درد خانگی تسکین داد. در بخش‌های بعدی، مفصل‌تر در مورد روش‌های درمان درد دندان با شما صحبت می‌کنیم.

 

روش های خانگی درمان دندان درد

روش‌ها و مواد خانگی زیادی وجود دارند که به عنوان قاتل دندان درد از آن‌ها یاد می‌شود. این روش‌ها معمولا توسط پزشکان طب سنتی یا افراد مسن و باتجربه تجویز می‌شوند و گاهی اوقات واقعا مثل یک معجزه عمل می‌کنند.

البته شما باید توجه داشته باشید که روش‌های درمان دندان درد خانگی، بیشتر مثل یک مسکن عمل می‌کنند و نمی‌توان آن‌ها را به چشم یک درمان کامل و اصولی نگاه کرد؛ چراکه این روش‌ها، قادر به درمان مشکلات شدید و جدی دندان نخواهند بود.

به هر حال در این بخش چند روش برای درمان دندان درد خانگی فوری بزرگسالان به شما آموزش می‌دهیم.

 

استفاده از کمپرس سرد

یک روش موثر برای کاهش درد دندان، استفاده از کمپرس سرد است. برای این منظور شما باید کمپرس سرد را ۲۰ دقیقه روی صورت خود و در محلی که دندان درد را حس می‌کنید قرار داده و بعد کنار بگذارید.

 

درمان دندان درد با کمپرس یخ

 

استفاده از سیر

سیر یک آنتی بیوتیک قوی است و می‌تواند اثر باکتری‌های مخرب دندان را از بین ببرد؛ از همین رو از گذشته تا کنون، به عنوان قاتل دندان درد شناخته می‌شود. برای این منظور، کافیست یک حبه سیر را نصف کرده و نیمه از آن را روی دندان خود قرار دهید.

 

سیر برای تسکین دندان درد

 

استفاده از میخک

اگر می‌پرسید برای دندان درد چی خوبه؟ بدون شک میخک هم یکی از گزینه‌های خانگی محبوب برای درمان این مشکل به شمار می‌رود. این ماده یک مسکن طبیعی است که از خواص آنتی باکتریایی هم برخوردار بوده و التهاب لثه را از بین می‌برد.

شما می‌توانید چند قطره میخک را روی یک تکه کوچک پنبه چکانده و روی دندان قرار دهید. همچنین قرقره کردن مقداری جوشانده میخک هم ایده خوبی به نظر می‌رسد.

 

درمان دندان درد خانگی با میخک

 

استفاده از اسپند

اسپند هم یکی دیگر از روش‌های موثر برای درمان دندان درد خانگی فوری بزرگسالان است. برای این منظور کافیست چند دانه اسپند را کمی گرم کرده و روی حفره دندانی که درد می‌کند قرار دهید.

 

اسپند به عنوان قاتل دندان درد

 

ژل‌های بی‌حس کننده

اگر به دنبال راهی برای درمان دندان درد فوری هستید، می‌توانید از ژل‌های بی حس کننده استفاده کنید. این ژل‌ها در داروخانه موجود هستند و برای درمان موقتی یا به اصطلاح دقیق‌تر، کمک به تحمل درد تا مراجعه به پزشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

ژل بی حس کننده برای تسکین دندان درد

 

شست و شو با هیدروژن پراکسید

برای درمان خانگی درد لثه و التهاب آن، می‌توانید از هیدروژن پراکسید استفاده کنید. این روش باعث رفع التهاب و عفونت لثه شده و به دنبال آن، درد دندان را هم کاهش می‌دهد.

 

شستشوی دهان با هیدروژن پروکسید برای دندان درد شدید

 

مصرف مسکن‌های بدون نسخه

یکی از راه‌های ساده و در دسترس برای تسکین درد دندان، استفاده از مسکن‌های بدون نسخه است. به عنوان چند مسکن قوی دندان درد خانگی، می‌توان به مواردی مثل ایبوپروفن، ژلوفن و مفنامیک اسید اشاره کرد.

البته دقت کنید که مصرف مسکن برای طولانی مدت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و اگر درد دندانتان همچنان ادامه داشت، حتما از پزشک کمک بخواهید.

 

مسکن قوی دندان درد خانگی

 

غرغره کردن آب نمک

در صورتی که علت دندان درد شما به عفونت مرتبط باشد، غرغره کردن آب و نمک غلیظ می‌تواند به شما کمک کند. در واقع اگر می‌پرسید چگونه عفونت دندان را خارج کنیم، باید بگوییم که محلول آب نمک یک روش ساده ولی به شدت موثر است.

 

غرغره کردن آب نمک برای درمان دندان درد خانگی فوری بزرگسالان

 

درمان درد دندان در مطب دندانپزشکی

همه روزه بیماران زیادی با این مشکل که “دندان درد شدید دارم” به مطب‌های دندان پزشکی مراجعه می‌کنند. یک پزشک متخصص، به خوبی می‌تواند علت درد دندان را تشخیص داده و با توجه به آن، یک روش قطعی و دائمی برای درمان مشکل پیدا کند.

با توجه به این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم اگر دندان دردهای شدید و طولانی مدت داشتید، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. در مطب‌های دندان پزشکی از روش‌های مختلفی برای درمان دندان درد استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • جرم گیری
  • عصب کشی
  • پر کردن دندان
  • کشیدن دندان

در ادامه هر یک از این روش‌ها و نحوه انجام آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

متدهای دندانپزشکی؛ قاتل دندان درد

 

جرم گیری

در صورتی که پوسیدگی دندان‌ها سطحی باشد، می‌توان با استفاده از جرم گیری، از رشد بیشتر باکتری‌ها جلوگیری کرد. به این ترتیب، دندان درد ناشی از عفونت یا رشد باکتری‌های داخل دهان و دندان، تسکین پیدا می‌کند.

 

عصب کشی

در صورتی که یک دندان به شدت عفونی شده یا پوسیده باشد، درمان عصب کشی انجام خواهد شد. در این روش، پزشک عصب دندان را خارج کرده و بعد آن ناحیه را مهر و موم خواهد کرد.

 

ترمیم دندان

ترمیم یا همان پر کردن دندان، یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای درمان دندان درد به شمار می‌رود. در این روش، پزشک ابتدا بخش‌های پوسیده دندان را تراش می‌دهد، سپس با مواد کامپوزیت یا آمالگام، بخش‌های تراش خورده را پر خواهد کرد.

این روش در مواقعی که دندان شکسته یا ترک خورده باشد هم جوابگو خواهد بود.

 

کشیدن دندان

در صورتی که دندان به طور کامل خراب شده و راهی برای درمان آن وجود نداشته باشد، دندانپزشک ناچار است که آن را بکشد. کشیدن دندان، آخرین روش است و فقط اگر هیچ روش دیگری جوابگو نباشد، انجام خواهد شد.

از همین رو شما باید تا دیر نشده برای درمان مشکلات دندان خود اقدام کنید تا به این مرحله نرسید و دندانتان را از دست ندهید.

 

درمان دندان درد فوری در مطب دندانپزشکی

 

در این مطلب سعی کردیم در مورد علائم و علت دندان درد با شما صحبت کنیم. همچنین چندین روش برای درمان دندان درد خانگی و درمان دندان درد به صورت تخصصی به شما معرفی کردیم. در صورتی که شما هم با این مشکل مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

ما در کلینیک دکتر خدیوی، از جدیدترین متدهای درمانی و بروزترین تجهیزات به عنوان قاتل دندان درد استفاده می‌کنیم؛ از همین رو شما عزیزان می‌توانید برای تشخیص مشکل دندان خود و درمان آن، به یکی از شعب ما مراجعه نمایید.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *