نکات برداشتن ارتودنسی از روی دندان

نحوه برداشتن براکت ارتودنسی و نکات مراقبتی آن

برداشتن بریس ارتودنسی از روی دندان‌ها کار دشواری نیست. در واقع، در طول استفاده از سیم‌کشی‌ها باید به خوبی از آنها مراقبت کرد تا از شکستن تجهیزات ارتودنسی اجتناب شود. اتصال بین دندان‌ها و براکت به اندازه‌ای محکم است که بتواند حرکت دندان‌ها در طول درمان، کنترل کند و همچنین این اتصال به گونه‌ای است که پس از تکمیل درمان، برداشتن براکت‌ ارتودنسی آسان خواهد بود. متخصص ارتودنسی پس از تشخیص اتمام درمان و عدم نیاز به ماندن ارتودنسی، اقدام به درآوردن ارتودنسی در مطب خود و با استفاده از تجهیزات می کند. پش از برداشته شدن براکت ارتودنسی شما احساس بسیار خوبی از لبخند زدن زیبا و آزاد شدن دندان ها از هر گونه سیم و براکت را خواهید داشت.

براکت های ارتودنسی چگونه برداشته می شوند؟

براکت ارتودنسی که مستقیماً به دندان‌ها متصل شده‌اند، با اندکی تغییر شکل در قاعده براکت، از روی دندان‌ها برداشته می‌شوند. هنگامی که به قاعده براکت‌ها فشار وارد می‌شود، اتصال گسسته شده و براکت‌ها خارج می‌شوند. معمولاً درآوردن ارتودنسی در محل اتصال براکت و چسب اتفاق می‌افتد و چسب بر روی دندان‌ باقی می‌ماند. سپس متخصص ارتودنسی باید چسب باقیمانده را از روی هر دندان بردارد. باقی گذاشتن چسب‌ها بر روی دندان‌ها روش بهتری برای برداشتن براکت‌ها می‌باشد، زیرا باعث می‌شود از آسیب ندیدن مینای دندان و ساختار دندان اطمینان حاصل کنیم.

فرایند برداشتن سیم‌کشی‌ها و چسب‌ها، تقریباً بدون درد است. البته ممکن است برخی دندان‌ها، به خصوص دندان‌های جلویی فک پایینی، قدری نسبت به فشار حساس باشند. هنگامی که به براکت‌ها فشار ملایمی وارد می‌شود، ممکن است به طور گذرا، باعث ایجاد درد و ناراحتی شوند.

از بین بردن چسب های روی دندان

پس از آنکه سیم‌کشی‌ها برداشته شدند، چسب‌های باقیمانده بر روی دندان‌ها نیز باید برداشته شوند. این کار معمولاً با استفاده از دریل‌های دندانپزشکی ‌پر سرعت یا کم سرعت انجام می‌شود. این ابزار، همان ابزاری است که دندانپزشکان عمومی برای رفع پوسیدگی دندان از آن استفاده می‌کنند و همین باعث می‌شود در فرایند برداشتن براکت‌ها اندکی درد و ناراحتی احساس شود. در واقع، بسیاری از بیماران می‌گویند که به جای احساس درد یا ناراحتی، احساس خارش داشته‌اند. در این فرایند تنها چسب‌ها برداشته می‌شوند و مینای دندان در حالت طبیعی خود باقی می‌ماند.

پس از درآوردن ارتودنسی چه اتفاقی می افتد؟

پس از برداشتن سیم‌کشی‌‌ها و چسب‌ها، بیشتر بیماران، نوعی احساس لیزی و سبکی در دندان‌های خود دارند، زیرا احساس سختی و فشار ناشی از سیم‌کشی‌ها دیگر بر روی دندان‌ها وجود ندارد. همچنین بافت لثه ممکن است قدری ورم کرده و ملتهب شود. این حالت معمولا بعد از چند روز با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، فروکش می‌کند. و بعد از آن از لبخند زیبا با دندان های مرتب لذت می برید.

احساس دندان‌ها پس از برداشتن بریس

پس از برداشتن سیم کشی‌ها، رباط پریودنتال (PDL) که در بافت لثه قرار دارد و ریشه دندان را احاطه کرده است، کماکان پهن و عریض است. این اتفاق در طول درمان ارتودنسی، طبیعی است. پس از برداشتن سیم‌کشی‌ها، رباط پریودنتال شروع به باریک‌تر شدن می‌کند و احساس لق شدن در دندان‌ها وجود نخواهد داشت.

ورم کردن بافت لثه

در طول درمان، لثه‌ی برخی بیماران ورم کرده و متورم می‌شود. به محض برداشتن بریس ارتودنسی، بافت لثه شروع به کوچک شدن می‌کند. برای آنکه بتوانید لثه‌ها را به سرعت به اندازه طبیعی خود برگردانید، آنها را با موهای مسواک خود ماساژ بدهید و از نخ دندان نیز استفاده کنید. اگر پس از مدتی، بافت لثه‌ها به وضعیت طبیعی خود برنگشت، در این باره با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید چرا که ممکن است لازم باشد وجود بیماری لثه بررسی شود. در برخی موارد، متخصص بیماری‌های لثه، با انجام ژینژیوکتومی یا ژینژیوپلاستی، لثه‌ها را به فرم صحیح و طبیعی خود برمی‌گرداند.

پینه‌های بعد از اتمام ارتودنسی

شما در داخل لب‌هایتان دچار پینه می‌شوید. پینه یکی از اولین عوارضی است که شما در هنگام خارج ساختن براکت‌ها از دندان‌هایتان متوجه آن می‌شوید. اگر شما دارای بریس‌های فلزی هستید، متوجه پینه‌هایی در داخل لب‌هایتان و در جایی که قبلاً پوست حساس وجود داشته است، خواهید شد. این پینه‌ها به سرعت نسبت به زمانی که بریس‌ها جایگذاری می‌شوند رشد خواهند کرد، اما به دلیل تماس مداومی که با براکت‌ها دارند، معمولاً نمی‌توانید پینه‌ها را احساس کنید تا زمانی که بریس‌ها برداشته شوند. نگران نباشید، این پینه‌ها در نهایت از بین خواهند رفت.

غذا خوردن برای شما عجیب است

پس از سال‌ها عادت کردن به خوردن غذا با حضور بریس‌ها در دهان، نداشتن هیچ یک از این موانع‌ها ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. شما می‌توانید دوباره سیب را گاز بزنید، چیپس بخورید بدون این که نگران یک قطعه تیز جدا شده از یک براکت باشید. آدامس، آب نبات‌های جویدنی و سایر غذاهای چسبنده را می‌توانید دوباره استفاده کنید.

دندان‌های حساس

دندان‌ها حساس هستند. برداشتن بریس‌ها کمی مانند روند جایگذاری آن‌ها است. این یک تغییر بزرگ است و متخصص ارتودنسی شما مجبور است از نیرویی استفاده کند تا براکت‌ها و چسب‌ها را از دهان شما بیرون بیاورد. با آن که در آوردن بریس‌ها آسیبی به شما نمی‌زند، هنگامی که شما از آخرین جلسه درمان خود به خانه باز می‌گردید، احساس می‌کنید که لثه‌ها و دندان‌های شما کمی حساس هستند. این حساسیت احتمالاً متفاوت از زمانی که درمان ارتودنسی خود و جایگذاری بریس‌ها را شروع کرده بودید نیست.بهتر است بدانید بعد از برداشتن بریس‌ها استفاده از انواع شکلات کار مناسبی نیست.

تغییر رنگ دندان بد از برداشتن ارتودنسی

دندان‌هایتان ممکن است کمی زرد رنگ شده باشند. داشتن بریس و مرتب کردن دندان‌ها می‌توانند سفید و براق نگه داشتن دندان‌ها را دشوار سازند. همچنین ممکن است در برخی نواحی متوجه کلسیفیکاسیون دندان‌ها شوید. کلسیفیکاسیون در واقع برای دندان‌ها مناسب است (به این معنی که شما به اندازه کافی کلسیم دریافت می‌کنید و دندان‌ها قوی هستند)، اما ممکن است ظاهر آن را روی دندان‌های خود دوست نداشته باشید. در مورد نواحی زرد رنگ یا کلسیفیکاسیون روی دندان‌های خود با متخصص ارتودنسی صحبت کنید.

پس از پایان ارتودنسی چه باید کرد؟

پس از برداشتن کامل بریس از روی دندان، برخی اقدامات جزئی لازم است تا اثرات ارتودنسی به صورت کامل مشخص باشد و به زیبایی کامل دندان های خود برسید. برخی از این موارد در ادامه بیان شده اند. ( نمونه های قبل و بعد ارتودنسی)

ادامه دادن جلسات معاینه

درمان شما واقعاً به پایان نرسیده است. پس از برداشتن بریس‌های خود، احتمالاً حداقل یک یا دو جلسه دیگر باید به ملاقات متخصص ارتودنسی خود بروید. این عمل معمولاً برای اطمینان از این است که نگهدارنده شما مناسب است و دندان‌هایتان را صاف و مرتب نگه داشته است. اکثریت بیماران بایستی نگهدارنده های خود را به طور نامحدود، برای جلوگیری از بازگشت دندان‌ها به موقعیت اصلی خود استفاده کنند.

استفاده از نگهدارنده بعد از حذف براکت ارتودنسی

نگهدارنده‌ها پس از خارج کردن و برداشتن ارتودنسی، برای نگه داشتن دندان‌ها در موقعیت جدیدشان به کار می‌رود. اگر از نگهدارنده استفاده نشود، بافت لثه و دیگر فشارهای عادی، دندان‌ها را به سرعت حرکت می‌دهند و نظم و ترتیبی که دندان‌ها در طول درمان ارتودنسی به دست آورده بودند، از بین می‌رود. نگهدارنده برای جلوگیری از حرکت دندان‌ها به موقعیت قبلی خود ضروری هستند.

جمع بندی

به هیچ وجه برای برداشتن سیم ارتودنسی در منزل اقدام نکنید. این کار ممکن است باعث آسیب به دندان و یا حتی شکستن دندان شود. در هنگام تخیض پزشک برای جداکردن براکت ارتودنسی، به مطب دکتر ارتودنسی خود مراجعه کنید و تمام مراحل را زیر نظر دکتر انجام بدهید. با درآوردن درست و صحیح ارتودنسی، نگران هیچ مشکلی بعد از آن نباشید و از زیبایی دندان های خود لذت ببرید.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *