بهترین سن ارتودنسی در کودکی

سن مناسب ارتودنسی برای کودکان وبزرگسالان

اهمیت دانستن بهترین سن برای ارتودنسی زمانی آشکار می شود که فواید آن را بدانیم. البته اجازه بدهید همین ابتدای کار، خیالتان را راحت کنیم؛ ارتودنسی در هر سنی امکان پذیر است! با این وجود، به دلیل اهمیت بسیار بالای سلامت دهان و دندان، بهتر است با سن مناسب برای ارتودنسی آشنا شوید.

سوال مشترک بسیاری از والدین این است که سن مناسب ارتودنسی جهت مراجعه به متخصص ارتودنسی چه زمانی است؟ صحبت کردن درباره ردیف و مرتب کردن دندان‌های فرزندان و بهترین زمان شروع آن یکی از موضوعات مورد علاقه والدین است، چرا که والدین می‌خواهند خود را برای پرداخت هزینه ارتودنسی آماده کنند.

با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی این موضوع، مزایای آن را بر شمریم.

چرا توجه به سن مناسب ارتودنسی اهمیت دارد؟

ارتودنسی از جمله درمان های رایج دندانپزشکی است که می تواند از کمتر از ۱ سال تا بیش از ۲ سال به طول انجامد. به دلیل وجود ناهنجاری های ناشی از بافت های استخوانی که در قسمت فک به وجود می آیند، شروع درمان در بهترین سن برای ارتودنسی اهمیت و فواید زیر را دارد:

  • طول دوره ی درمان کمتر
  • صرف هزینه ی کمتر

به طور کلی، دوران بلوغ، به عنوان بهترین سن ارتودنسی دندان در نظر گرفته می شود، چراکه در این سن می توان بسیار بهتر از سنین دیگر، استخوان های فک را به سمت مناسب هدایت کرد. البته همانطور که گفتیم، انجام این کار در زمان بعد از بلوغ هم کاملا امکان پذیر است، اما به دلیل تشکیل شدن ساختار استخوان ها، فرآیند درمان بیشتر طول خواهد کشید.

اما اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دقیق‌تری بدهیم، باید بگوییم که بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی انها می‌پردازیم.

ارتودنسی در چه سنی مناسب است

فاکتورهای مؤثر در تعیین زمان مناسب برای ارتودنسی

  • سن فرد: معمولاً ارتودنسی در دوران نوجوانی یا اوایل سنین بالا پیشنهاد می‌شود. در این مرحله، دندان‌ها قابل تغییر هستند و می‌توانند به جایگاه مطلوب هدایت شوند. اما همچنین، ارتودنسی در سنین بالاتر نیز ممکن است مناسب باشد، اگرچه ممکن است نیاز به روش‌های درمانی متفاوت و طولانی‌تر باشد.
  • توسعه دندانی و فکی: در سنین جوانی و نوجوانی، دندان‌ها و فک‌ها هنوز در حال رشد و توسعه هستند. این باعث می‌شود که جابجایی و تنظیم دندان‌ها در این دوران به‌راحتی‌تر انجام شود. در نتیجه، شروع درمان ارتودنسی در این سنین می‌تواند به نتایج بهتری منجر شود.
  • نیازهای درمانی فرد: هر فرد ممکن است نیازهای درمانی مختلفی داشته باشد. برخی افراد نیاز به تنظیمات ساده‌تری داشته باشند، در حالی که در موارد دیگر ممکن است نیاز به درمان کاملتری باشد. بررسی و ارزیابی دقیق از سوی ارتودنتیست یا دندانپزشک در تشخیص زمان مناسب برای سیم کشی دندان مناسب است.

کاندیدای مناسب برای ارتودنسی؟

پیشتر به اهمیت مناسب‌ترین سن برای ارتودنسی اشاره کردیم. اما هر کس که قصد انجام ارتودنسی را دارد، باید از زمان مناسب ان هم باخبر شود؛ حالا قصد داریم کاندیدهای مناسب این نوع درمان را بررسی کنیم:

  • کسانی که فرم دندان هایشان شلوغ است: این افراد می توانند تمامی رده های سنی را شامل شوند.
  • کسانی که دندان هایشان فاصله دار است: این مشکل فراگیر با ارتودنسی بهبود می یابد.
  • کسانی که ناهنجاری های فکی دارند: برای درمان این مشکل بایستی در سنین پیش از بلوغ اقدام کرد. اما اگر چنین اقداماتی انجام نشود، بایستی علاوه بر درمان ارتودنسی، از جراحی فک بهره گرفت.
  • کسانی که جای دندانشان خالی است: اگر این مسئله در کودکی که بهترین سن برای ارتودنسی است رخ دهد، می توان با درمان ارتودنسی آن را رفع کرد. اما اگر کسانی در سنین بالاتر با این مسئله مواجه شوند، ممکن است ایمپلنت راه درمان مناسبی برای آن ها باشد.
  • کسانی که دندان های متقارنی ندارند: اگر این مسئله ناشی از هماهنگ نبودن فک ها باشد، در حدود سن۱۰ تا ۱۲ سالگی می توانند آن را درمان کنند.

سن مناسب ارتودنسی برای شروع معاینه اولیه

بر اساس نظر انجمن AOS آمریکا، می توان ۷ سالگی را زمان مناسبی برای معاینه ی اولیه ی ارتودنسی در نظر گرفت. احتمال دارد در این سن نتوان اقدامات درمانی لازم را جهت اصلاح طرح لبخند انجام داد، اما مراجعه به ارتودنتیست در این سن، کمک می کند تا ناهنجاری های احتمالی دهان و دندان مشخص شوند، زیرا در این سن به دلیل رشد فک و دندان‌ها و توسعه دندانی و فکی کافی است که ارتودنتیست یا دندانپزشک بتوانند وضعیت دندان‌ها و فک‌ها را ارزیابی کنند. شناسایی مشکل، می تواند در حل آن در آینده تاثیر مثبت زیادی داشته باشد.

با انجام اولین معاینه ارتودنسی در سن 7 سالگی، از مشکلات جدی بعدی پیشگیری کنید

باید بدانید که رشد اولین دندان بزرگ آسیاب در ۷ سالگی صورت می گیرد. این مسئله تعیین کننده ی جایگاه دندان ها در کنار هم است و در کیفیت جویدن غذا تاثیرگذار است.

زمان مناسب ارتودنسی برای کودکان و بزرگسالان

شکی نیست که تمام والدین آرزو دارند هر چه زودتر لبخندی زیبا را بر روی لبان فرزندانشان ببینند و از داشتن فرزندی مطمئن به خود و با اعتماد به نفس بالا به خود ببالند. اما واقعیت این است که یک سن ثابت مشخص برای شروع ارتودنسی وجود ندارد. سن مناسب ارتودنسی برای هر کودک متفاوت از دیگری است و به مشکلات دندانی بستگی دارد.

در پاسخ به سوال باید گفت که ممکن است، برخی موارد نیاز به درمان ارتودنسی در سنین کمتری داشته باشند، مانند مشکلات جدی در دندان‌ها یا فک‌ها، در حالی که در موارد دیگر، شروع درمان در سنین بالاتر مناسب‌تر است؛ در ادامه به دو حالت ممکن اشاره می کنیم:

در ویدیو زیر، بهترین سن ارتودنسی را از زبان دکتر خدیوی بشنوید:

زمان مناسب ارتودنسی با ناهنجاری فکی

اگر در زمان اولین معاینه، ارتودنتیست متوجه شود که مراجع ناهنجاری فکی دارد، بسته به نوع و میزان آن، پیش از دوره بلوغ درمان را آغاز می کند. باید در نظر داشت در چنین مواردی ارتودنتیست بایستی فلوشیپ جراحی فک هم باشد.

برای درمان این عارضه می توان در سنین زیر، آن ها را انجام داد:

  • دختران از ۸ سالگی
  • پسران از ۹ سالگی

البته بسته به صلاحدید متخصص مورد نظر می توان درمان را زودتر هم شروع کرد. در صورتی که فرد برای درمان این مشکل خود به موقع مراجعه نکند، در سنین بالاتر به جراحی فک احتیاج خواهد داشت. آنچه قطعی است این است که ارتودنسی پیشگیری و زودهنگام مزایای انکارناپذیری دارد.

دندانپزشک اطفال غالباً نخستین فردی است که در جلسات ویزیت دوره‌ای متوجه مشکل دندان‌ها می‌شود و مراجعه به متخصص ارتودنسی را توصیه می‌کند. متخصص لزوم سیم‌کشی دندان‌ها را بررسی می‌کند و بهترین زمان ارتودنسی و مناسب‌ترین روش و وسایل ارتودنسی را پیشنهاد می‌دهد.

با انجام ارتودنسی در سن مناسب، زودتر و سریع تر دندان هایتان را به فرم مناسب در آورید.

 

بهترین سن ارتودنسی بدون ناهنجاری فکی

کسانی که تنها از ناحیه ی دندان هایشان دچار مشکل هستند، می توانند در هر سنی برای ارتودنسی دندان هایشان اقدام کنند. البته لازم است که در قسمت لثه و استخوان های فک مشکلی نداشته باشند.

بهترین سن برای ارتودنسی کودکان از ۱۰ تا ۱۲ سالگی است. در این دوران، تقریبا تمام دندان ها، دائمی هستند (به جز دندان های عقل و آسیای بزرگ). پس با اقدام در این سن، می توانید مانع ایجاد مشکلات بعدی شوید.

چنانچه در سن مناسب برای ارتودنسی اقدام نکنید، در دوره های بعدی و به خصوص پس از ۳۰ سالگی، بایستی با احتیاط بیشتری عمل کنید. در این سنین، تحلیل استخوان فک، می تواند سبب ساز ایجاد موانعی شود.

 

مزایای ارتودنسی در سن مناسب

کسانی که در سن مناسب اقدام به ارتودنسی می کنند، قطعا سود بیشتری خواهند برد، از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوره ی درمان آسان تر: این مورد بخصوص در مورد کودکان با ناهنجاری فک کاربرد دارد. در صورتی که درمان این مسئله در سنین بالاتر، احتیاج به جراحی دارد. دوره ی نقاهت این درمان، ممکن است تا چندین ماه به طول انجامد.
  • دوره ی درمان کوتاه تر: به دلیل هماهنگی استخوان های فک با ابزارهای ارتودنسی، دندان ها راحت و سریع حرکت می کنند.
  • درمان کم هزینه تر: کوتاه تر بودن دوره ی درمان که ارتباط مستقیم به شروع ارتودنسی در زمان مناسب دارد،باعث کاهش هزینه ها می شود.
  • سلامتی کامل دهان و دندان: به دلیل قابلیت بالاتر استخوان های فک برای تغییر در این سن، نتیجه ی کار به مراتب بازدهی بیشتری خواهد داشت. همچنین نامنظم بودن فرم دندان ها می تواند سبب پوسیدگی آن ها شود. ارتودنسی دندان می تواند از این اتفاق جلوگیری کند.
  • افزایش اعتماد به نفس: همه ی ما انسان ها ذاتا به دنبال زیبایی هستیم. با انجام ارتودنسی در بهترین سن برای ارتودنسی، می توان علاوه بر سلامتی، زیبایی چهره را هم دوباره به دست آورد.

بیشترین سن برای ارتودنسی چقدر است؟

همانطور که گفتیم، ارتودنسی را می توان در هر سنی انجام داد. داشتن لثه و استخوان های سالم، برای برطرف کردن مشکلات دندان ها کفایت می کند.

در صورتی که فرد مشکلات فکی، لثه ای و … داشته باشد، باید در کنار ارتودنسی از روش های درمانی دیگر، مثل جراحی کمک گرفت.

 

سوالات متداول

بهترین سن برای ارتودنسی چه سنی است؟

برای پاسخ به این سوال، باید ابتدا نوع مشکل را در بیمار مشخص کرد:

  • اگر مشکل ناهنجاری فکی وجود داشته باشد: برای دختران از ۸ و پسران از ۹ سالگی، باید درمان را آغاز کرد.
  • اگر مشکل ناهنجاری فکی وجود نداشته باشد: ۱۰ تا ۱۲ سالگی می تواند بهترین سن برای ارتودنسی باشد.

آیا فقط در سن رشد می توان از ارتودنسی بهره گرفت؟

بهترین سن برای ارتودنسی در دوران بلوغ است. اما در صورت سالم بودن لثه و استخوان فک، می توان از این درمان در سنین دیگر هم استفاده کرد.

چرا در درمان ناهنجاری فکی سن بسیار مهم است؟

این ناهنجاری که از کودکی قابل تشخیص است، می تواند در همان زمان با شیوه های ساده ای درمان شود. اما اگر این مسئله به تعویق بیفتد، باید با درمان هایی مثل جراحی آن را مداوا کرد. به همین علت، در نظر گرفتن سن در درمان این عارضه اهمیت بسیار زیادی دارد.

آیا ارتودنسی در سن پایین بهتر است؟

خیر، در صورتی که مشکلات و ناهنجاری زیاد باشد، بهتر است که ارتودنسی را از کودکی شروع کرد، در غیر این صورت به دلیل همکاری پایین کودکان با متخصص، تمام نشدن رشد و توسعه دندان و فک در سن پایین و همچنین تاثیر روانی و کاهش اعتماد به نفس کودک، بهتر است درمان بعد از بلوغ انجام شود.

در برخی موارد ممکن است که شروع زودهنگام درمان،باعث مداخله و درمان‌های بیشتری شود.

سن مناسب برای ارتودنسی بزرگسالان؟

به طور کلی، بزرگسالان می‌تواند در هر سنی شروع به درمان ارتودنسی کنند، اما باید حتما به مواردی از جمله، عمر دندان ها، میزان سلامت فعلی دندان‌ها و بافت‌های اطراف آن و همچنین تعهد و همکاری مستمر توجه زیاد کنند و با متخصص خود مشورت کنند.

 

سخن پایانی

در این محتوا تمام آنچه که باید درباره زمان مناسب ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان بدانید را بررسی کردیم و به پرتکرار ترین سوال، یعنی سیم کشی دندان در چه سنی مناسب است، پاسخ دقیق و کامل دادیم.

اگر شما هم می‌خواهید اقدام به درمان ارتودنسی کنید، می‌توانید به مطب های دکتر علیرضا خدیوی در بخش های مختلف تهران مراجعه کنید. اگر هم تمایل دارید که اطلاعات بیشتری درباره خدمات ارتودنسی بزرگسالان و کودکان کسب کنید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۲۲۹۱۴۵۹۶۰۲۱۲۲۹۱۴۵۹۶ تماس بگیرید و سوال‌هایتان را با همکاران ما در کلینیک تخصصی “دکتر خدیوی” در میان بگذارید.

۴.۸/۵ - (۱۵ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *