فشار دادن زبان به دندان

هرآن چه درباره فشار دادن زبان به دندان باید بدانید

فشار دادن زبان به دندان یکی از مشکلات رایج است که به دلیل خارج شدن زبان از محل طبیعی و درست خود به وجود می‌آید. فشار دادن زبان به دندان از قسمت پشت، یکی از اختلالات رایج فک و دهان است که معمولا با عنوان تانگ تراست شناخته می‌شود.

در حالاتی که زبان از پشت به دندان‌های جلو فشار وارد کرده و در محل دقیق خود قرار نداشته باشد، تانگ تراست پیش آمده و عوارضی را برای افراد به دنبال دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتر و کامل‌تری را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

 

تانگ تراست یا فشار دادن زبان به دندان چیست؟

تانگ تراست حرکتی است که در طی آن معمولا در زمان بلع، صحبت کردن، استراحت کردن و … زبان به سمت جلو متمایل شده و از قسمت پشتی به دندان‌ها و یا فاصله میان دندان‌های فک بالا و پایین، فشار وارد می‌کند. این حالت یکی از اختلالات عملکردی دهانی محسوب شده که می‌تواند در رشد و یا عملکرد عضلات دهانی مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

این وارد کردن فشار در برخی از مواقع ممکن است خودآگاه و در حالاتی ناخودآگاه باشد. از این رو می‌توانیم ادعا کنیم که تشخیص و درمان آن در پاره‌ای از اوقات با مشکلاتی همراه خواهد بود. بر این اساس شما باید اقدامات لازم درمانی و تشخیص این عارضه را به خوبی انجام دهید تا بتوانید اثرات عوارض آن را به صورت کامل از بین ببرید.

 

نحوه تشخیص پیش‌آمدگی زبان در کودکان و بزرگسالان

حال که با فشار دادن زبان به دندان و یا فشار دادن زبان به سقف دهان آشنا شدیم، لازم است تا اطلاعاتی درباره تشخیص این پیش‌آمدگی زبان و اختلالات ناشی از این حالت به دست آوریم. تشخیص این عارضه معمولا از طریق علائم و نشانه‌های این بیماری به وجود می‌آیند. از اصلی‌ترین نشانه‌های عارضه می‌توانیم به فشار دادن زبان به پشت دندان‌ها رد زمان قورت دادن اشاره کنیم. در برخی از مواقع نشانه‌ها به حدی واضح هستند که خودتان می‌توانید به تشخیص این عارضه بپردازید؛ اما به صورت کلی توصیه می‌کنیم تشخیص تانگ تراست را به متخصص ارتودنسی و سایر دندان‌پزشک‌های مرتبط در این زمینه واگذار کنید. این افراد بعد از تشخیص این عارضه توانایی این را دارند که اقدامات موردنیاز و موثر درمانی را انجام داده و از بروز عوارض این بیماری به میزان قابل‌توجهی، جلوگیری کنند.

 

راه های درمان فشار دادن زبان به دندان

 

به غیر از این نشانه، موارد دیگری هم وجود دارند که شما با دقت در حالات فرد می‌توانیم از طریق آن‌ها به تشخیص این عارضه بپردازید.

  • وجود تفاوت در نحوه غذا خوردن، جویدن و یا صحبت کردن
  • دندان‌های نامرتب و بی‌نظم می‌تواند ناشی از تانگ تراست باشد
  • صورت باریک و زبان بزرگ در برخی از مواقع ممکن است نتیجه تانگ تراست در افراد باشد
  • منحرف شدن دندان‌های جلو به سمت بیرون و نارسایی دندان‌های بالا و پایین در زمان بسته شدن فک
  • وجود مشکل در ادای حروفی که در قسمت جلو دهان اجرا می‌شوند یا اصطلاحا نوک زبانی حرف زدن

 

علل فشار دادن زبان به دندان چیست؟

در کنار آشنایی با نشانه‌ها و علائم تشخیص این عارضه، لازم است تا با علل و دلایل فشار دادن زبان به دندان هم بیشتر آشنا شویم تا بدانیم چرا چنین عارضه‌ای در برخی از افراد پیش می‌آید. آشنایی درباره علل بروز این حالت می‌تواند در به وجود آمدن آن تا حد زیادی جلوگیری کند. تانگ تراست در بیشتر مواقع در کودکان رخ می‌دهد از این رو لازم است که علل بروز این بیماری از ریشه در کودکی موردبررسی قرار بگیرد.

 

مکیدن طولانی‌مدت انگشت و یا استفاده از پستانک

به صورت کلی توصیه می‌شود که عادت مکیدن انگشت و استفاده از پستانک در کودکان، حتما قبل از روش دندان‌های دائمی از بین برود. وجود یک شئ خارجی در داخل دهان باعث می‌شود که زبان در حالت عادی و استراحت خود به سمت پایین و جلو متمایل شده و از وضعیت عادی و نرمال خود خارج شود. در صورتی که این عادت برای طولانی‌مدت ادامه پیدا کند و قدرت مکیدن در آن بیشتر شود، می‌تواند باعث بروز تانگ تراست در کودک شود.

 

وجود اپن بایت و یا از دست دادن دندان

در مواقعی که به دلیل عدم وجود دندان یا اپن بایت، دندان‌ها در جلو یا کناره‌های قوس دندانی به یکدیگر نرسند، ممکن است فشار واردشده از طریق زبان به دندان‌ها افزایش پیدا کند. این حالت معمولا مشکلاتی را به دنبال دارد که از میان آن‌ها می‌توانیم به تانگ تراست اشاره کنیم.

 

انسداد راه هوایی فوقانی

پزشکان متخصص در این زمینه معمولا افراد را توصیه به تنفس از راه بینی می‌کنند. در برخی از مواقع به خاطر انسداد تنفس راه هوایی فوقانی به دلایل مختلفی مانند عفونت لوزه‌های بزرگ، آلرژی، انسداد مجرای بینی و … ممکن است تنفس از این طریق امکان‌پذیر نباشد. در این حالت فرد مجبور به تنفس از طریق دهان شده که این موضوع می‌تواند تانگ تراست را برای او به دنبال داشته باشد.

 

فشار دادن زبان به سقف دهان

 

با تنفس از دهان معمولا فک همراه با زبان به سمت پایین و جلو متمایل می‌شوند تا مسیر هوایی به صورت کامل باز شود. این حالت باعث می‌شود که زبان رو به سمت جلو قرار گرفته و حرکت آن تحت تأثیر قرار بگیرد. در این مواقع ممکن است اعمال فشار به دندان‌ها به صورت غیرارادی افزایش پیدا کرده و درنتیجه، باعث تغییر حالت آن‌ها شود.

 

ژنتیک

علاوه بر علل گفته‌شده، در برخی از مواقع ممکن است تانگ تراست به دلیل ساختار طبیعی فک و صورت به وجود آید. درواقع سابقه خانوادگی و ژنتیک در این زمینه، می‌تواند باعث متمایل شدن زبان رو به سمت جلو شود. از این رو به هیچ عنوان نمی‌توان اثرگذاری ژنتیک را در این زمینه نادیده گرفت.

 

ضعف عضلات یا کم‌حجم بودن

عضلات صورت و فک در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند باعث قرارگیری زبان و بافت‌های مختلف در موقعیت مناسب و درست شوند. در صورتی که این عضلات دارای حجم و قدرت کمی باشند، شاهد افتادن فک، باز شدن دهان و درنهایت حرکت زبان به سمت جلو خواهیم بود.

 

انواع مختلف تانگ تراست

در راستای کسب اطلاعات درباره درمان تانگ تراست و سایر موضوعات در این زمینه، لازم است تا با انواع مختلف تانگ تراست هم آشنا شویم. با توجه به تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، می‌توانیم ادعا کنیم این عارضه دارای انواع و مدل‌های مختلفی است که هرکدام از آن‌ها اثرات مختلفی را برای فرد به دنبال دارند. از مهم‌ترین و شایع‌ترین انواع تانگ تراست می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 

اپن بایت قدامی

این حالت را می‌توانیم به عنوان شایع‌ترین شکل تانگ تراست معرفی کنیم. در چنین حالتی معمولا لب‌ها به درستی بر روی یکدیگر قرار نگرفته و بسته نمی‌شوند. دهان فرد در چنین مواقعی اغلب باز بوده و زبان از بین لب‌ها به سمت جلو می‌آید. این نوع تانگ تراست در اغلب مواقع با بزرگ بودن زبان همراه است.

 

تراست قدامی

دیگر حالت شایعی که برای تانگ تراست وجود دارد، با عنوان تراست قدامی شناخته می‌شود. در این حالت لب پایین دندان‌های پیشین فک پایین را به سمت داخل می‌کشد و دندان‌ها فک بالا به سمت جلو متمایل شده‌اند.

 

تراست دوطرفه

تراست دوطرفه هم این روزها در بسیاری از کودکان و بزرگ‌سالان دیده شده و نیاز به درمان اصولی دارد؛ چراکه از سایر انواع این عارضه معمولا شدیدتر است. در این حالت دندان‌های خلفی از دندان‌های خلفی و مولر از هر دو سمت می‌توانند باز باشند؛ در حالی که بایت از جلو بسته است. اصلاح این حالت هم معمولا با دشواری‌هایی همراه بوده و نیاز به یک متخصص مچرب در این زمینه دارد.

 

عوارض فشار دادن زبان

 

تراست یک‌طرفه

تراست یک‌طرفه هم تا حد زیادی شبیه به تراست دوطرفه بوده، با این تفاوت که در این حال معمولا بایت تنها از یک سمت باز است.

 

اپن بایت قدامی دوطرفه

بایت قدامی دوطرفه هم از انواع تانگ تراست بوده که در آن معمولا بزرگ بودن دندان تا حد زیادی توجه را به سمت خود جلب می‌کند. در این نوع از تانگ تراست تنها دندان‌های مولر با یکدیگر در تماس بوده و بایت از هر دو سمت دهان شامل دندانه کاملا باز می‌شود.

 

تراست یا بایت بسته

یکی دیگر از انواع تانگ تراست معمولا به عنوان تراست بسته شناخته می‌شود. در چنین مواقعی دندان‌های بالا و پایین از یکدیگر جدا بوده و هر دو به سمت جلو متمایل هستند.

 

عوارض فشار دادن زبان

امروزه معمولا توصیه‌های بسیار زیادی به درمان تانگ تراست در افراد مختلف می‌شود. دلیل این حجم از تأکید، عوارض فشار دادن زبان به دندان بوده که شما باید درباره آن‌ها اطلاعات بیشتری به دست آورید. بر اساس تحقیقات انجام‌شده در این زمینه، تانگ تراست در کودکان به شرطی که قبل از بزرگ شدن از بین برود، عارضه شدیدی به دنبال ندارد. به صورت کلی کنار گذاشتن این عادت یکی از بخش‌های روند رشد طبیعی کودک محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که کودک آمادگی کافی برای از شیر گرفته شدن را دارد.

در صورتی که اقدامات موردنیاز برای تانگ تراست به صورت جدی دنبال نشوند، این حالت می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد که از میان آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • مشکلات گفتاری
  • بیرون زدن زبان کودک در موقعیت‌های مختلف مانند حرف زدن، قورت دادن و استراحت کردن
  • مشکل در درست جویدن
  • مشکلات مربوط به مکیدن
  • جا به جا شدن دندان‌ها و نیاز به ارتودنسی آن‌ها

 

دلایل نیاز به درمان تانگ تراست

امروزه تانگ تراست معمولا یک مشکل اصلی در رشد کودکان محسوب شده و حتما نیاز به درمان دارد. درواقع درمان این عارضه در کودکان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که والدین باید انجام دهند. بر اساس تحقیقاتی که تا به امروز در این زمینه انجام‌شده‌اند، در حدود ۸۰ درصد از افرادی که تانگ تراست دارند، مبتلا به بیماری‌های تنفسی هستند. از این رو می‌توانیم ادعا کنیم که درمان نکردن این عارضه و بی‌توجهی نسبت به آن می‌تواند باعث بروز بیماری‌ها و عارضه‌های دیگری مانند آپنه خواب، خروپف کردن، دندان‌قروچه، بزرگ شدن لوزه‌ها و … شود. بر این اساس حتما باید درمان این اختلال در اولویت‌های شما قرار داشته باشد. از دیگر دلایلی که باعث شده‌اند این حالت نیاز به درمان اصولی و اساسی داشته باشد، باید به موارد زیر اشاره کنیم.

 

درمان تانگ تراست

 

جلوگیری از رشد درست دندان‌ها

در برخی از مواقع تانگ تراست می‌تواند در روند رشد دندان‌های کودک هم اختلالاتی را به وجود آورد. در این حالت معمولا سرعت رشد دندان‌ها با مشکل روبه رو شده و به درستی انجام نمی‌شود.

 

کجی دندان‌ها و مشکلات فکی

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده تا درمان تانگ تراست در اولویت قرار بگیرد، مال اکوژن یا همان کجی دندان‌ها و سایر مشکلات فکی در این زمینه است. از این قبیل مشکلات می‌توانیم به مواردی مانند فشردگی، کراس بایت، اپن بایت و … اشاره کنیم. درصد بسیاری از افرادی که نیاز به ارتودنسی دارند، معمولا از این مشکل رنج می‌برند. همچنین این افراد در برخی از مواقع مشکلاتی در زمینه گاز زدن، جویدن و بلعیدن هم دارند.

 

مشکلات گفتاری

درمواقعی که اقدامات مربوط به درمان تانگ تراست و فشار دادن زبان به دندان به صورت کامل درمان نشود، می‌تواند مشکلات و اختلالت گفتاری را هم به دنبال داشته باشد. به عبارتی یکی از اصلی‌ترین عوارض فشار دادن زبان به دندان، در گفتار فرد مشخص می‌شود. در این حالت ممکن است فرد به صورت نوک زبانی صحبت کرده و در ادای برخی از حروف و یا کلمات مشکل داشته باشد.

 

روش‌های درمان تانگ تراست

همان‌طور که اشاره کردیم در بهترین حالت این عادت مخرب باید در سنین پایین به صورت کامل از بین برود تا شاهد اثرات آن در بزرگ‌سالی افراد نباشیم. در صورتی که این عادت کماکان با فرد همراه باشد، درمان آن به صورت خودبه خودی وجود نداشته و حتما باید از راهکارهای درمانی موجود در این زمینه استفاده کنید. در این زمینه توصیه می‌کنیم از دندان‌پزشک عصبی عضلانی و یا ارتودنتیست برای درمان تانگ تراست کمک بگیرید. روش‌های مختلفی برای درمان تانگ تراست وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند.

 

ابزار عادت زبان

در برخی از مواقع ممکن است متخصص ارتودنسی و سایر متخصصان در این زمینه از ابزار عادت زبان استفاده کنند. در این حالت باید با استفاده از سابقه دهانی کوک، یک دستگاه دهانی برای کودک سفارش داده شود که در طول روز و یا ساعات مشخصی از روز، مورداستفاده قرار گیرد. این ابزار می‌تواند از وارد شدن فشار اضافی بر روی دندان‌ها جلوگیری کند. با کمک این ابزار کودک می‌تواند زبان خود را در جای مناسبی قرار دهد تا هیچ مشکلی در زمان بلعیدن، استراحت و … پیش نیاید.

 

درمان فشار دادن زبان با ارتودنسی

 

تمرینات دهان

با استفاده از برخی تمرینات آموزشی در این زمینه می‌توانید کودک را آموزش دهید تا زبان را در موقعیت مناسب‌تری قرار دهد. در این حالت زبان می‌تواند در موقعیت مناسبی استراحت کرده و عملکرد مطلوبی داشته باشد.

 

تغییرات رفتاری

در اغلب مواقع، کودکان معمولا زبان خود را در یک الگوی خاص و مشخص نگه می‌دارند. شما به عنوان والدین می‌توانید با ارتقای آگاهی خود در این زمینه، این عادات را تغییر داده و روش‌های مطلوب و مناسب را جایگزین عادات نامناسب کنید.

 

درمان فشار دادن زبان با ارتودنسی چگونه است

یکی از روش‌های درمانی اثرات تانگ تراست که این روزها معمولا مورداستفاده قرار می‌گیرد، ارتودنسی ثابت دندان و یا ارتودنسی متحرک است. همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، یکی از نشانه‌های تانگ تراست که در افراد مبتلا به این عارضه معمولا دیده می‌شود، کجی یا اصطلاحا اکلوژن دندان است. برای اصلاح این حالت و قرار دادن دندان‌ها در وضعیت مطلوب و مناسب، معمولا متخصصان توصیه به ارتودنسی دندان می‌کنند.

لازم به ذکر است که درمان فشار دادن زبان با ارتودنسی نمی‌تواند نتیجه مطلوبی به دنبال داشته باشد. از این رو در ابتدا باید با استفاده از روش‌های معرفی‌شده در بخش‌های قبلی اقدامات موثر و کمک‌کننده در این زمینه، باید به درمان این حالت بپردازید. در صورتی که این اقدامات به موقع انجام‌نشده و به صورت مستقیم به سراغ ارتودنسی متحرک یا ثابت دندان بروید، نمی‌توانید نتیجه مناسبی را دریافت کنید.

 

سخن پایانی

همه افراد معمولا تمایل به داشتن دندان‌های سالم، یک دست و مرتب دارند. برای داشتن چنین دندان‌هایی، باید از سنین کودکی اقدامات مراقبتی از دندان را به صورت کامل انجام دهید. فشار دادن زبان به دندان یکی از عادات مخربی است که می‌تواند باعث آسیب رسیدن به دندان‌های کودکان شود. این حالت امروزه به عنوان تانگ تراست شناخته شده و توصیه می‌شود که اقدامات لازم برای درمان آن به صورت کامل انجام شود. در بخش‌های قبلی به صورت کامل با علل، نشانه‌ها و علائم و همچنین عوارض فشار دادن زبان به دندان آشنا شده و اطلاعات کافی در این زمینه را ارائه دادیم. روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای درمان این حالت وجود دارد که شما می‌توانید از سنین پایین برای کودکان مورداستفاده قرار دهید.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *