براکت فلزی

ارتودنسی با براکت فلزی

بریس‌ یا براکت فلزی یکی از متداول‌ترین و موثرترین نوع بریس‌ها در انواع درمان ارتودنسی است. بریس‌های فلزی امروزی بسیار کوچک‌تر، مسطح‌تر و راحت‌تر از بریس های قدیمی‌تر هستند. بیماران در هر سنی که باشند می‌توانند از روش درمان ارتودنسی فلزی برای رسیدن به دندانهایی صاف و طراحی لبخند بدون نقص استفاده کنند.

براکت فلزی همانند قدیم یکی از روش‌های درمانی بسیار متداول، سریع و مقرون‌به‌صرفه است. متخصص ارتودنسی می‌تواند به شما در انتخاب بهترین روش که مناسب وضعیتتان است، کمک کند. در ادامه هر آنچه که درباره ارتودنسی با براکت فلزی وجود دارد و لازم است که شما پیش از شروع درمان بدانید را با هم بررسی می‌کنیم.

براکت فلزی چیست؟

همانطور که گفتیم براکت های فلزی یکی از انواع روش های ارتودنسی برای صاف کردن دندان ها و رفع ناهنجاری‌ها می‌باشند. این براکت‌ها به شکل کوچک و مستطیلی روی سطح جلویی هر دندان چسبانده می‌شوند و جنس آنها از نوعی فلز است. با اتصال براکت‌ها به دندان‌ها، کار اصلی ارتودنتیست شروع می‌شود و دندانها به کمک براکت فلزی و سیم های متصل به آنها در بازه ای بین ۲۴ تا ۳۶ ماه جابه جا شده و در موقعیت مناسب قرار می‌گیرند.

بریس های فلزی، در طول دوره درمان به دندانها چسبیده و قابل جابه جایی توسط بیمار نیستند؛ فقط برای ایجاد فشار بیشتر، افراد به صورت دوره ای نزد متخصص می‌روند تا او براکت‌ها و سیم‌ها را جابه جا کند.

 

جنس بریس‌های فلزی از چیست؟

بریس های فلزی یا سنتی، از استیل ضد زنگ بسیا ر مرغوب یا تیتانیوم ساخته می‌شود. سه قسمت اصلی بریس‌ها عبارتند از:

  • براکت‌ها: براکت‌ها به وسیله چسب مخصوص، به دندان متصل می‌شوند که این چسب آنها را روی سطح دندان در محل مناسب نگه می‌دارد.
  • سیم‌ها: این سیم‌های فلزی نازک جهت اتصال براکت ها به هم و تحت فشار قرار دادن دندان برای قرار گرفتن دندان در محل مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • (کش های پلاستیکی): بندهای کششی یا الاستیکی بندهایی رنگی هستند که سیم‌ها را به براکت ها نگه می‌دارند. ارتودنتیست شما ممکن است در هر جلسه برای تنظیم براکت ها محل این بندهای الاستیکی را عوض کند. این بندهای الاستیکی در رنگ‌های مختلفی وجود دارند.

 

مزایای ارتودنسی فلزی

حتماً دلیلی برای اینکه مدت‌های مدیدی است از بریس های فلزی در درمان‌های ارتودنسی استفاده می‌شود وجود دارد! ارتودنسی با براکت فلزی، متداول‌ترین نوع درمان برای بیماران ارتودنسی است.

  • قدرت و پایداری بالا: براکت‌های فلزی معمولاً از جنس استیل یا فلز آلیاژی تهیه می‌شوند، به همین دلیل در طول فرآیند درمانی بسیار محکم هستند.
  • نداشتن محدودیت سنی: بیماران در هر سنی که باشند می‌توانند، بریس‌های فلزی را برای دستیابی به دندان‌هایی صاف و لبخندی زیبا به عنوان یک روش قابل اعتماد و مؤثر انتخاب کنند.
  • تنوع در رنگ: براکت‌های فلزی دارای تنوع رنگی زیاد هستند و این برای بسیاری از افراد جالب است چون می‌توانند رنگ دلخواه خود را انتخاب کنند. شما می‌توانید رنگ بریس ها را در هر جلسه تنظیم (که معمولاً ۸ تا ۱۰ هفته یک بار است) تغییر دهید.
  • قابلیت درمان طیف گسترده ای از ناهنجاری را دارد: این براکت بسیار مناسب به هم ریختگی های شدید و یا مشکلات فکی و دندانی است، در واقع به دلیل اینکه ثابت است و امکان در آوردن آن وجود ندارد، دوره درمان کوتاهتر و اثر بخشی بیشتر است.
  • هزینه مناسب : ارتودنسی فلزی با در نظر گرفتن میزان تاثیر، در مقایسه باسایر روش های ارتودنسی بسیار مناسب و مقرون به صرفه تر است.

 

معایب استفاده از براکت فلزی

یکی از معایب اصلی ارتودنسی فلزیف در واقع قابل مشاهده بودن براکت ای فلزی روی دندانهاست. که بسیاری از افراد با این موضوع مشکل دارند. اگر شما هم در مورد ظاهر بریس‌های فلزی نگرانی دارید استفاده از انواع روش ارتودنسی نامرئی گزینه‌ای است که می‌توانید انتخاب کنید. اگر چه این نوع بریس ها کاملاً نامرئی نیستند ولی کمتر از بریس های فلزی جلب توجه می‌کنند.

 

ارتودنسی فلزی چگونه کار می‌کنند؟

بابعد از قرار دادن براکت های فلزی روی دندان، فشار ثابتی بین دندانها ایجاد می‌شود و این فشار باعث می‌شود که دندان در جهت مناسب حرکت کرده و در محل مناسب خود قرار گیرد. ارتودنتیست شما در هر جلسه سیم‌ها را محکم‌تر می‌کند. علاوه بر بریس‌ها برخی از بیماران نیاز به استفاده از بندهای الاستیکی یا هدگیر ارتودنسی پیدا می‌کنند. بیمارانی که از بریس استفاده می‌کنند ممکن است که احساس کنند دندان‌های آنها کمی لق شده است. این طبیعی و موقتی است. زمانی که دندان به سمت محل خود حرکت کرد این احساس از بین می‌رود.

اگر در طول درمان احساس کردید که دندان‌های شما لق شده است نگران نباشید. این احساس طبیعی و موقتی است و به این معناست که بریس ها دارند کار خود را انجام می‌دهند. زمانی که دندان‌ها در محل اصلی خود قرار گرفتند این احساس از بین خواهد رفت.

 

نحوه مراقبت از براکت‌های فلزی

اگر متخصص ارتودنسی، به این نتیجه رسید که استفاده از بریس‌های فلزی راه حل مناسبی برای دندان‌های شماست، به هیچ عنوان نباید از مراقبت های ارتودنسی غافل شوید. نکات مراقبتی مهم شامل موارد زیر است:

  • از خوردن غذاهایی که برای بریس ها نامناسب است اجتناب کنید. غذاهای جویدنی مانند کارامل‌ها یا آب نبات‌های نرم و همچنین غذاهای سخت که ممکن است به بریس ها آسیب برساند خودداری کنید. برخی از میوه‌ها و سبزیجات نیز ممکن است که به بریس‌ها گیر کند که در صورت تمایل به مصرف آنها باید در اندازه‌های ریز خرد کرده و میل کنید. پزشک لیست غذاهایی که برای حفظ بریس و کاهش ریسک خراب شدن آنها باید از خوردنشان اجتناب کنید به شما ارائه می‌کند.
  • مسواک زدن و استفاه از نخ دندان : مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم باعث می‌شود که بریس ها در شرایط مناسبی حفظ شده و از لکه دار شدن و کثیف شدن دندان‌ها جلوگیری شود. دندانپزشک به شما روش‌هایی برای مسواک زدن آموزش می‌دهد که بتوانید با وجود بریس ها در دهان سطوح مختلف دندان‌ها را تمیز نمایید. برای مسواک زدن و کشیدن نخ دندان ممکن است به کمی تمرین نیاز داشته باشید که به مرور زمان این کار برای شما آسان‌تر می‌شود. آموزش‌ها بیشتر در مورد مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را می‌توانید از کاتالوگ‌های مرکز مراقبت‌های دهانی بگیرید.
  • به طور مرتب به پزشک مراجعه نمایید. مراجعه مرتب به ارتودنتیست و تنظیم بریس ها این فرصت را به شما می‌دهد که سئوالات و نگرانی‌های خود را هم با دندانپزشکتان مطرح نمایید.
  • شما باید از بریس ها برای مدت نسبتاً زیادی استفاده کنید بنابراین رعایت دستورالعمل‌ها و نکات مراقبتی که ارتودنتیست به شما می‌دهد از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از بریس برای مدت طولانی کار سختی به نظر می‌رسد که لبخند جدید شما پس از پایان درمان، نتیجه‌ی ویژه آن است.

 

انواع براکت های فلزی

از انواع ارتودنسی فلزی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتودنسی ثابت : این نوع ارتودنسی همان براکت های ثابتی هستند که در بخش ها بالا توضیح دادیم.
  • ارتودنسی لینگوال : که مشابه بریس های سنتی قدیمی هستند با این تفاوت که براکت های و سیم‌های آن پشت دندان قرار داده می‌شوند. 
  • ارتودنسی دیمون : که نوع دیگری از بریس های فلزی هستند، که قابلیت تنظیم شدن دارند.

 

هزینه ارتودنسی با براکت فلزی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی با بریس های فلزی شامل عکس‌های گرفته شده با اشعه ایکس و مدل‌سازی دندان قبل از شروع درمان می‌باشد که شامل همه عکس‌برداری‌ها و جلسات ترمیمی در خلال درمان و همه عکس‌ها و مدل‌سازی‌ها بعد از درمان است. همچنین هزینه ارتودنسی نیز شامل نگهدارنده‌های پس از درمان و معمولاً بررسی دندان‌ها بعد از بریس‌گذاری می‌شود که به مدت دو سال به صورت رایگان انجام می‌شود تا مطمئن باشیم که بریس‌ها در محل درست خود قرار دارند.

قبل از شروع درمان از شفاف بودن هزینه‌ها اطمینان حاصل نمایید تا در هنگام درمان غافلگیر نشوید. در بسیاری از تبلیغات هزینه اولیه بسیار پایین گفته می‌شود ولی در حین درمان هزینه‌های اضافی شامل موارد فوق‌الذکر از شما دریافت می‌شود. برای مشکلات دندانی که کمتر از متوسط است اگر حل آن ساده باشد هزینه کمتر می‌شود و در غیر اینصورت هزینه‌ها بیشتر می‌شود.

 

اگر تمایل دارید که برای رفع مشکلات و ناهنجاری دندان و فک خود، از ارتودنسی با براکت فلزی استفاده کنید، می‌توانید برای تنظیم وقت و کسب اطلاعات لازم به یکی از مطب های دکتر خدیوی مراجعه کنید و یا با ما تماس بگیرید. برای رزرو نوبت و انجام مشاوره‌های لازم  از طریق شماره تماس ۲۲۹۰۰۲۹۸-۰۲۱ با ما در مطب تخصصی ارتودنسی تماس حاصل فرمایید.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *