نخ دندان ارتودنسی

آشنایی با نخ دندان ارتودنسی و انواع مختلف آن

نخ دندان ارتودنسی را می‌توانیم یکی از تجهیزات و وسایل مربوط به بهداشت و نگهداری از سلامت دندان‌ها بدانیم. در دوران ارتودنسی دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و شما باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید.

از این رو لازم است تا از تجهیزاتی مانند مسواک و نخ دندان ارتودنسی در مواقع لازم، حتما استفاده کنید. وجود بریس ارتودنسی استفاده از مسواک و نخ دندان را به مراتب دشوارتر از حالت عادی خواهد کرد. از این رو در ادامه با ما همراه باشید تا به ارائه توضیحات کامل در این زمینه بپردازیم.

 

نخ دندان ارتودنسی چیست

بعد از نصب بریس های ارتودنسی ثابت، شما باید اقدامات ویژه‌ای را در راستای حفظ سلامتی و بهداشت دندان‌های خود انجام دهید که یکی از آن‌ها استفاده مداوم از نخ دندان است. وجود بریس ارتودنسی در دهان باعث می‌شود تا استفاده از نخ دندان در این حالت سخت‌تر از مواقع دیگر باشد. از این رو نخ دندان‌های مخصوصی با ویژگی‌های منحصربه فرد ارائه شده‌اند که شما می‌توانید در این حالت از آن‌ها بهره ببرید. نخ دندان مخصوص ارتودنسی، از چند بخش مختلف ساخته شده که استفاده را برای فرد به مراتب ساده‌تر می‌کند.

 

مزایای نخ دندان مخصوص ارتودنسی

استفاده از نخ دندان مخصوص ارتودنسی، مزایای متعدد و مختلفی را به دنبال دارد و این موضوع باعث می‌شود تا شما بیشتر ترغیب به بهره بردن از این محصول شوید. در این بخش قصد داریم تا با چند نمونه از مزیت‌های استفاده از نخ دندان ارتودنسی آشنا شویم.

 

جلوگیری از پلاک دندان و پوسیدگی

استفاده منظم از نخ دندان بعد از هر وعد غذایی، باعث می‌شود تا پلاک دندان از بین رفته و از بروز مجدد آن به صورت کامل جلوگیری شود. شما می‌توانید با کمک نخ دندان تمام مواد غذایی باقی‌مانده در بین براکت های ارتودنسی و سایر نقاط غیرقابل برای مسواک را از بین ببرید. هرگونه آلودگی که شما نمی‌توانید به خوبی با چشم آن‌ها را ببینید و یا دسترسی ساده‌ای به آن‌ها داشته باشید، با کمک نخ دندان ارتودنسی کاملا از بین خواهند رفت.

 

نخ دندان مخصوص ارتودنسی

 

جلوگیری از التهاب لثه

یکی دیگر از عوارض که تجمع آلودگی در بین دندان‌ها و یا براکت های ارتودنسی به دنبال دارد، التهاب و یا عفونت لثه است. در صورتی که شما بتوانید با کمک نخ دندان، تمام اصول مربوط به رعایت بهداشت دهان و دندان را به جا آورید، می‌توانید از بروز این حالت نیز جلوگیری کرده و لثه‌های خود را در وضعیت سالم و مناسبی نگه دارید.

 

اهمیت استفاده از نخ دندان ارتودنسی

در این بخش قصد داریم تا با اهمیت استفاده از نخ دندان ارتودنسی نیز به صورت بیشتر و کامل‌تری آشنا شویم. بعد از هر بار خوردن و یا نوشیدن انواع مختلف مواد غذایی در طول هر روز، مقداری باکتری و اسید وارد دهان می‌شوند که به صورت لایه‌لایه بر روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. طبق توصیه دندان‌پزشکان در این دوره شما حتما باید روزانه درباره از مسواک ارتودنسی استفاده کنید تا این باکتری‌ها از بین بروند. دسترسی به برخی از بخش‌های دهان مانند لابه لای دندان‌ها و … با کمک مسواک ارتودنسی امکان‌پذیر نبوده و شما به ابزار دیگری در این راستا نیاز خواهید داشت. نخ دندان ارتودنسی در این زمینه کمک‌کننده بوده و می‌تواند باعث دسترسی آسان شود.

 

بهترین زمان کشیدن نخ دندان ارتودنسی

برای اینکه بتوانید بهترین بهره را از استفاده از نخ دندان ارتودنسی ببرید و هزینه ارتودنسی شما به هدر نرود، لازم است تا درباره بهترین زمان کشیدن نخ دندان ارتودنسی نیز اطلاعاتی به دست آورید. همان‌طور که اشاره کردیم مهم‌ترین دلیل استفاده از نخ دندان ارتودنسی، از بین بردن اسیدها و باکتری‌های واردشده در دهان است از این رو توصیه می‌کنیم که هر شب قبل از خواب، از نخ دندان استفاده کنید. در این صورت می‌توانید قبل از اینکه به خواب بروید، درباره سلامت و بهداشت دهان و دندان‌های خود نهایت اطمینان را داشته باشید. یکی از مراقبت های ارتودنسی این است که شما سه برابر مواقع عادی برای رعایت بهداشت دهان و دندان خود زمان و انرژی صرف کنید.

 

نحوه نخ دندان کشیدن ارتودنسی

 

تفاوت نخ دندان ارتودنسی با معمولی

یکی دیگر از موضوعاتی که در این راستا باید به آن پرداخته شود، آشنایی کامل با تفاوت نخ دندان ارتودنسی با معمولی است. اصلی‌ترین تفاوتی که در این زمینه وجود دارد، مربوط به سطح تماس هر کدام از این نخ دندان‌هاست. نخ دندان ارتودنسی معمولا سطح تماس بیشتری با دندان‌ها و دستگاه ارتودنسی برقرار کرده و از این رو می‌تواند عملکرد بهتری در تمیز کردن قسمت‌های مختلف و غیرقابل‌دسترس داشته باشد. پس ضخیم‌تر بودن این نوع نخ دندان را می‌توانیم اصلی‌ترین تفاوت نخ دندان ارتودنسی و معمولی بدانیم.

 

انواع نخ دندان ارتودنسی

قبل از اینکه با نحوه نخ دندان کشیدن ارتودنسی آشنا شویم، لازم است تا به معرفی انواع نخ دندان ارتودنسی پرداخته و اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست آوریم. شما با شناسایی انواع مختلف محصولات در این راستا، می‌توانید انتخاب بهتری داشته و یک نخ دندان مناسب و کاربردی برای خود انتخاب کنید. کاربردی‌ترین محصولات اراده شده در این راستا به شرح زیر هستند.

 

نخ دندان مومی با عبور دهنده

یکی از گزینه‌هایی که در این زمینه می‌توانید مورداستفاده قرار دهید، نخ دندان مومی با عبور دهنده است. این نخ دندان ارتودنسی یک روکش مومی دارد که باعث می‌شود تا شما به آسانی و بدون گیر کردن در بین براکت‌های ارتودنسی، از آن استفاده کنید. به صورت کلی روند استفاده از ین نخ دندان ساده است.

 

چگونه با ارتودنسی نخ دندان بکشیم

 

نخ دندان سوپر فلاس

یکی دیگر از انواع مخ دندان ارتودنسی، نخ دندان سوپر فلاس است. این نخ دندان از چند بخش مختلف ساخته شده است که باعث می‌شود به راحتی بین دندان‌ها و به خصوص براکتها حرکت کرده و باقی‌مانده مواد غذایی را از آن‌ها بیرون آورد. در یک انتخاب این نخ تکه ایی پلاستیکی تقریبا هم‌اندازه با نخ قرار دارد و به دلیل مستحکم بودن، می‌تواند به خوبی بین دندان‌ها و براکت ها، به حرکت درآید. قسمت دیگری از این محصول، اسفنجی نام داشته و به تمیز کردن خط زیر لثه، کمک ویژه‌ای می‌کند.

 

نخ دندان ایر فلاس

محصول دیگری که در این راستا می‌توانید به کار ببرید، نخ دندان ایر فلاس است. نحوه نخ دندان کشیدن ارتودنسی با این محصول ساده‌تر بوده و نیاز به زمان به مراتب کمتری دارد. از این رو می‌توانیم بگوییم که انتخاب فوق‌العاده‌ای برای کودکان محسوب می‌شود.

 

نخ دندان آبی واتر پیک

یکی دیگر از انواع نخ دندان ارتودنسی که شما می‌توانید از آن استفاده کنید، مدل واتر پیک است. این محصول نسبت به سایر گزینه‌ها قیمت بالاتری داشته، اما توان تمیزکنندگی آن نیز به مراتب بالاتر و بهتر از سایر موارد است. برخی از ارتودنتیست‌ها این ابزار را مناسب‌ترین گزینه برای مراقبت‌های ارتودنسی و نخ دندان کشیدن ارتودنسی می‌دانند.

 

انواع نخ دندان ارتودنسی

 

نحوه نخ دندان کشیدن ارتودنسی

شاید برای شما نیز سؤال شده باشد که چگونه با ارتودنسی نخ دندان بکشیم. بعد از کسب اطلاعات موردنیاز درباره نخ دندان ارتودنسی و همچنین آشنایی کامل با انواع نخ دندان ارتودنسی، لازم است تا با نحوه صحیح نخ دندان کشیدن در ارتودنسی نیز آشنا شوید. میدانیم که استفاده از نخ دندان در این دوره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اگر می‌خواهید هزینه ارتودنسی شما هدر نرود، لازم است که این کار را به درست‌ترین روش ممکن انجام دهید تا تأثیرگذاری بالایی به دنبال داشته باشد. استفاده از روش سنتی نخ دندان کشیدن در دوران ارتودنسی می‌تواند دشوار باشد، از این رو توصیه می‌کنیم مطابق با روش زیر پیش بروید.

  • ابتدا ۵۰ سانتی‌متر از نخ دندان را جدا کرده و آن‌ها را به دور انگشتان میانی هر دو دستتان بپیچانید تا اینکه تنها ۵ سانتی‌متر از آن باقی بماند.
  • نخ را از طریق شکاف موجود در پشت بریس ها رد کنید بدون اینکه سیم با نخ کشیده شود.
  • بعد از اینکه از محل قرارگیری نخ اطمینان حاصل کردید، می‌توانید آن را در بین دندان‌های خود حرکت دهید تا از تمیز بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

 

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن در ارتودنسی کودکان

میدانیم که بهترین سن ارتودنسی دندان، کودکی است. از این رو یادگیری استفاده از نخ دندان برای کودکان، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده که به هیچ عنوان نباید نسبت به آن کم‌توجه باشید. از همین رو توصیه می‌کنیم که نخ دندان کشیدن را از سنین ۲ تا ۶ سالگی به کودکان خود آموزش دهید تا آن‌ها نهایتا در ۱۰ سالگی بتوانند این کار را به تنهایی انجام دهند. بهتر است از نخ دندان‌های نرم و لطیف برای کودکان استفاده کنید تا لثه‌های آن‌ها آسیبی نبیند.

 

اهمیت استفاده از نخ دندان ارتودنسی

 

نخ دندان کشیدن کودکان در ارتودنسی ممکن است ابتدا منجر به خون‌ریزی در لثه شود، اما به مرورزمان و آموزش‌های لازم در این زمینه، این مشکل به صورت کامل برطرف خواهد شد و جای هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد. نحو صحیح نخ دندان کشیدن در ارتودنسی برای کودکان نیز مشابه با بزرگ‌سالان بوده و باید به درستی انجام شود تا بهترین و بیشترین تأثیرگذاری را به دنبال داشته باشد.

 

مراحل و نکات کشیدن نخ دندان در ارتودنسی

حال که با اهمیت استفاده از نخ دندان ارتودنسی و همچنین نحوه صحیح استفاده از آن آشنا شدیم، لازم است تا درباره مهم‌ترین نکات مؤثر در این زمینه نیز اطلاعاتی به دست آوریم. همان‌طور که میدانیم نخ دندان کشیدن در این دوره با سختی‌هایی همراه است، اما رعایت این نکات می‌تواند باعث تسهیل روند آن شده و در این زمینه تا حد زیادی، کمک‌کننده باشد. مهم‌ترین نکات موجود در این زمینه به شرح زیر هستند.

  • خرید و استفاده از نخ دندان مومی یکی از مهم‌ترین نکات موجود در این زمینه است که می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد. نخ دندان مومی می‌تواند احتمال گیر کردن در بین بریس ها را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • نخ دندان را به آرامی در بین دندان‌ها حرکت دهید، چراکه محکم کشیدن آن‌ها می‌تواند باعث بروز خون‌ریزی شود. این کار می‌تواند باعث آسیب رسیدن به براکت ها نیز بشود.
  • در ابتدای استفاده از نخ دندان، ممکن است شاهد خون‌ریزی‌هایی باشید، اما این موارد جزئی هستند و به مرور برطرف می‌شوند. در صورت ادامه‌دار بودن خون‌ریزی‌ها، حتما با ارتودنتیست خود مشورت کنید.
  • بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان بعد از وعده شام و قبل از خواب است.
  • با قرار گرفتن نخ دندان در زیر سیم و نگه داشتن آن توسط دو انگشت شما هم اکنون می‌توانید به راحتی با حرکت دادن نخ دندان به بالا و پایین به دو طرف دندان‌های مجاور، آنها را تمیز کنید.
  • برای تمیز کردن دو دندان بعدی، هر دو انتهای نخ را نگه دارید، نیمهٔ جلو را بلند کنید و خارج از فاصله بین دندان‌هایی که تمیز شده‌اند قرار دهید، سپس آن را به فضا بین دو دندان بعدی برانید و در مرحله بعدی نخ دندان را در فاصله بین دو دندان بکشید.
  • این مراحل را برای تمیز کردن تمام دندان‌هایی که دارای ریتینر یا پلاک نگهدارنده ثابت هستند، تکرار کنید.
  • نخ دندان را به صورت اصولی در بین دندان‌های خود حرکت دهید تا هیچ‌گونه خردهای غذایی و یا باکتری، در بین آن‌ها باقی نماند.
  • نهایت دقت خود را در کشیدن نخ دندان به کار ببرید، چراکه یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های ارتودنسی بوده و باعث می‌شود هزینه ارتودنسی شما به هیچ‌عنوان به هدر نرود.
  • با شنیدن صدای جیرجیر روی سطح صاف و تمیز دندان‌ها، می‌توانید از تمیز شدن آن‌ها اطمینان حاصل کنید و به سراغ باقی بخش‌ها بروید.

سؤالات متداول

  • مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بعد از ارتودنسی الزامی است؟

بخش از مراقبت‌های ارتودنسی به مسواک زدن بعد از ارتودنسی و استفاده از نخ دندان اختصاص دارد که باید به خوبی رعایت شوند تا وضعیت بهداشت دهان و دندان، شرایط مطلوبی داشته باشد.

  • تفاوت نخ دندان ارتودنسی با معمولی در چیست؟

تفاوت اصلی این دو محصول در سطح آن‌هاست. نخ دندان مخصوص ارتودنسی از سطح بیشتری برخوردار است.

  • چرا نخ دندان مومی برای ارتودنسی گزینه بهتری محسوب می‌شود؟

این نخ دندان‌ها دارای یک روکش مومی هستند که از گیر کردن دندان‌ها در بین براکت‌ها جلوگیری کرده و اجازه وارد شدن آسیب به آن‌ها را نمی‌دهد.

 

سخن پایانی

به صورت کلی مسواک زدن بعد از ارتودنسی و استفاده از نخ دندان در این دوره را می‌توانیم از مهم‌ترین فاکتورها و وظایف هر فرد بدانیم که باید به آن پایبند باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان در این برهه، سه برابر اهمیت بیشتری دارند. از این در بخش‌های قبلی به ارائه توضیحات مفصلی درباره نخ دندان مخصوص ارتودنسی و نکات مهم در این خصوص پرداختیم. اگر برای شما نیز سؤال شده است که چگونه با ارتودنسی نخ دندان بکشیم، می‌توانید با نحوه صحیح نخ دندان کشیدن در ارتودنسی، در بخش‌های قبلی آشنا شوید.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *