ارتودنسی یک دندان

ارتودنسی یک دندان کج برای مرتب شدن

ارتودنسی یک دندان را می‌توانیم به عنوان بهترین روش درمانی برای برطرف کردن ناهنجاری‌های یک دندان به شما معرفی کنیم. این نوع از ارتودنسی دندان، می‌تواند تأثیر فوق‌العاده زیادی بر روی زیبایی خط لبخند شما داشته باشد.

در مواردی که فرد یک دندان کج دارد، بهتر است به جای ارتودنسی تمام دندان‌ها، اقدام به ارتودنسی تک دندان بکنیم. در ادامه به ارائه توضیحات کامل و جامعی در این زمینه می‌پردازیم تا اطلاعات مفیدی در این باره به دست آور‌ید.

 

علت‌های کج شدن دندان

کج شدن دندان عارضه‌ای است که بسیاری از افراد در سنین مختلف با آن درگیر می‌شوند. اگر بخواهیم علت‌های بروز این حالت را موردبررسی قرار دهیم، به موارد مختلف و متعددی برمی‌خوریم که هرکدام تأثیرات متفاوتی در این راستا دارند. یکی از اصلی‌ترین دلایل در این زمینه، مربوط به وراثت و ژنتیک است؛ کج بودن دندان بسیاری از افراد به دلیل به ارث بردن این ویژگی از والدین بوده و دلیل دیگری ندارد.

 

ارتودنسی تک دندان

 

به صورت کلی توصیه می‌کنیم که تأثیر ژنتیک را در صفات و ویژگی‌ها به هیچ‌عنوان نادیده نگیرید. با بررسی‌های انجام شده می‌توانیم نتیجه بگیریم که اکثر افرادی که دندان کج دارند، والدین یا شخص نزدیکی از اعضای خانواده‌شان نیز دندان‌های نامرتب و کج دارد. علت‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که می‌توانند باعث کج شدن دندان بشوند یا این حال را تشدید کنند. برخی از مهم‌ترین دلایل در این زمینه به شرح زیر هستند.

  • از دست دادن زودتر از موعد دندان‌های شیری
  • ازدیاد دندان‌های دائمی
  • سایز غیر نرمال دندان‌ها
  • رویش دندان‌ها در جهات فرعی
  • سایز غیر نرمال فک
  • از دست دادن دندان دائمی
  • استفاده نادرست و نا به جا از دندان‌ها
  • وارد شدن ضربه های سهمگین به صورت
  • جویدن غذاهای سفت

 

آیا ارتودنسی یک دندان امکان‌پذیر است؟

حال که با علت‌های کج شدن دندان آشنا شدیم، باید به روش‌های درمان و ترمیم این حالت نیز آشنا شویم. امروزه ارتودنسی یک دندان به عنوان یکی از روش‌های موجود در این زمینه معرفی شده است که افراد می‌توانند برای رفع ناهنجاری دندان کج از خود، از آن بهره ببرند. شاید برای شما نیز سؤال شده باشد که ارتودنسی یک دندان امکان‌پذیر بوده و می‌تواند نتیجه دلخواه را به وجود آورد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که شما با مراجعه به یک ارتودنتیست مجرب و ماهر، می‌توانید به راحتی اقدام به ارتودنسی دندان کج خود کرده و در مدت‌زمان مطلوبی، به نتیجه دلخواهتان برسید.

بسیاری از افراد تنها یکی از دندان‌های آن‌ها مانند دندان نیش و یا یکی از دندان‌های قسمت عقبی فکشان درگیر ناهنجاری بوده و در جهات فرعی رشد کرده است. این افراد می‌توانند از طریق ارتودنسی تک دندان، اقدام به رفع این ناهنجاری کنند. لازم به ذکر است که در این نوع از ارتودنسی نیز باید با کمک براکتها، نیروی جزئی به سایر دندان‌ها نیز وارد شود. پس اگر تصور می‌کنید که بدون وارد کردن نیرو به دندان‌های دیگر می‌توانید اقدام به ارتودنسی یک دندان بکنید، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. درواقع در این حالت نیز بسته به شرایط فک و دندان کج، میزان فشار جزئی و متعادلی به دندان‌های دیگر شما وارد خواهد شد.

 

چرا باید ارتودنسی تک دندان را انجام دهیم؟

به صورت کلی ارتودنسی در هر حالتی، برای داشتن دندان‌های بی‌نقص و خط لبخند جذاب و زیبا انجام می‌شود. اگر شما نیز تمایل دارید که دندان‌هایی ردیف شده داشته باشید که تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی اعتماد به نفس شما بگذارند، توصیه می‌کنیم که برای ارتودنسی دندان‌های خود اقدام کنید. ارتودنسی دندان تک نیز همین تأثیر را بر روی جلوه ظاهری دندان‌های شما می‌گذارد. همچنین این نوع از ارتودنسی می‌تواند بر روی سلامت دندان‌های شما نیز تأثیر زیادی بگذارد. در برخی از موارد نیز انجام ندادن ارتودنسی یک دندان، می‌تواند باعث بیشتر کج شدن دندان شده و در طول زمان، ناهنجاری‌های به وجود آمده افزایش پیدا کند. پس بهتر است تا در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهید.

 

ارتودنسی تک دندان برای مرتب کردن تعداد کمی از دندان ها انجام می شود

 

به صورت کلی کج بودن یک دندان، فشار مضاعف بر روی دندان‌های مجاور را به دنبال دارد. این موضوع می‌تواند در طولانی‌مدت باعث پوسیدگی و آسیب دیدن دندان‌های کناری شود. خود دندان کج شده نیز فشار بسیار بیشتری را نسبت به شرایط عادی تحمل می‌کند. پس شما در این شرایط باید حتما اقدام به ارتودنسی تکی دندان بکنید تا از بروز آسیب‌های جدی‌تر به دندان‌ها و فک تا حد زیادی جلوگیری شود. در برخی از مواقع کج بودن یک دندان می‌تواند در جویدن و هضم غذا و همچنین ادای برخی از کلمات تأثیر بگذارد، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که حتما این موضوع را جدی بگیرید.

 

انواع روش‌های ارتودنسی تکی دندان

به صورت کلی روش‌های مختلف و متعددی برای ارتودنسی دندان وجود دارد. ارتودنسی یک دندان نیز دقیقا به همین صورت بوده و به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. بعد از مراجعه به ارتودنتیست، باید دندان کج شما به خوبی عکس‌برداری شده تا وضعیت آن به صورت کامل مشخص شد. سپس متخصص ارتودنسی با بررسی دقیق گرافی دندان، می‌تواند صلاحیت یا عدم صلاحیت آن برای ارتودنسی تکی دندان را مشخص کند. روش مؤثر برای ارتودنسی دندان کج که شما می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید به شرح زیر هستند.

 

ارتودنسی ثابت دندان کج

دقیقا مانند ارتودنسی معمولا ثابت بوده و باید تا پایان دوره ارتودنسی، بر روی دندان موردنظر باقی بماند تا بتواند تأثیر خوبی بر روی آن بگذارد. این روش را می‌توانید برای دندان نیش و همچنین سایر دندان‌ها کج استفاده کرده و نتیجه مطلوبی از آن دریافت کنید. مراجعه منظم به ارتودنتیست در طول درمان و همچنین توجه به راهنماهای پزشک در این دوره تأثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه ارتودنسی خواهد گذاشت. در روش ارتودنسی ثابت می‌توانید از ارتودنسی سرامیکی و یا ارتودنسی نامرئی استفاده کنید که ظاهر تمیز و مرتب‌تری دارند.

 

می توان کج بودن یک دندان را با ارتودنسی برطرف کرد تا نیاز به کشیدن آن نباشد.

 

ارتودنسی متحرک دندان کج

روزش دیگری که در این زمینه می‌توانید از آن بهره ببرید، ارتودنسی متحرک دندان تک است. این حال اغلب برای بیمارانی است که توان تحمل ارتودنسی ثابت را نداشته و تمایل دارند که از روش متحرک در این زمینه استفاده کنند. فرد می‌توان در طول درمان، ارتودنسی متحرک را از دهان خود خارج کند و نیازی به تحمل دائمی براکت ارتودنسی نیست. این روش نیز باید مطابق با زمان‌بندی پزشک پیش برود تا بهترین نتیجه را برای فرد به دنبال داشته باشد.

 

روش لیزر

علاوه بر روش‌های معرفی شده، شما می‌توانید با کمک لیزر نیز اقدام به صاف کردن دندان کج شده خود بکنید. در این روش متخصص با لیزر، دندان کج شده را کمی تراش داده و آن را صاف می‌کند. لازم به ذکر است که این روش صرفا در مواردی که میزان کج بودن دندان بسیار کم باشد مورداستفاده قرار می‌گیرد. با در نظر گرفتن مزایا و معایب این روش نسبت به روش‌های ارتودنسی، اغلب متخصصان در این زمینه توصیه می‌کنند که به سراغ روش ارتودنسی بروید.

 

جراحی دندان

در برخی از مواقع با توجه به گرافی دندان و وضعیت قرارگیری آن، فرد باید از طریق جراحی دندان برای از بین بردن ناهنجاری به وجود آمده اقدام کند. پس می‌توان جراحی دندان را نیز به عنوان یکی دیگر از روش‌های موجود در این زمینه معرفی کنیم که موارد استفاده و کاربرد مخصوص به خود را دارد.

 

بهترین روش ارتودنسی تکی کدام است؟

به صورت کلی ارتودنسی ثابت و متحرک، بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه را به دنبال دارند و بیشتر توسط متخصصان ارتودنسی توصیه می‌شوند. در حالت کلی انتخاب بهترین روش ارتودنسی باید بر اساس گرافی دندان و شرایط فک انجام شود. بررسی‌های دقیقی در این زمینه انجام می‌شود تا درنهایت مؤثرترین روش بر اساس شرایط قرارگیری دندان انتخاب شود.

ارتودنسی دندان‌های جلو و نیش

میدانیم که یکی از شایع‌ترین مشکلات دندانی در بین افراد، کج بودن دندان نیش است. این افراد بیشترین میزان تقاضا را برای ارتودنسی یک دندان دارند. به صورت کلی دندان‌های نیش، نقش بسیار مهمی در زیبایی و سلامت دندان‌ها داشته و اکثر افراد نیز به این موضوع اهمیت زیاد می‌دهند. در برخی از مواقع ممکن است به جای ارتودنسی و ترمیم دندانی نیش و جلو، فرد اقدم به کشیدن دندان موردنظر بکند. این کار اشتباه بسیار بزرگی بوده و می‌تواند تأثیرات منفی زیادی بر روی زیبایی چهره به دنبال داشته باشد. امروزه شما می‌توانید به راحتی از مزایای ارتودنسی دندان تک بهره برده و ظهر دندان‌های جلو یا نیش خود را به بهترین نحو ممکن با ارتودنسی یک فک ترمیم کنید.

 

نکات مهم در ارتودنسی دندان کج

برای اینکه بتوانید به نتیجه مطلوب ارتودنسی یک دندان دست پیدا کنید، لازم است تا به مؤثرترین نکات در این زمینه توجه ویژه‌ای داشته باشید. چند نمونه از مهم‌ترین نکات را در این قسمت معرفی می‌کنیم تا شما به صورت کلی با آن‌ها آشنا شوید.

 

نکته اول

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که در ارتودنسی تک دندان، هدف همان دندان کج شده است، درحالی‌که این باور کاملا غلط است. در این ارتودنسی نیز براکتها، کل فضای دهان را اشغال می‌کنند، اما عمده فشار آن‌ها معطوف به همان دندان کج شده است. درواقع فشار زیادی به سایر دندان‌ها وارد نشده و تمام نیروها به دندان تکی شما متمرکزشده‌اند.

 

نکته دوم

در برخی مواقع افراد اهمیت زیادی به ارتودنسی یک دندان نمی‌دهند و مانند ارتودنسی کامل، به اصول مراقبتی در این زمینه توجه نمی‌کنند. لازم به ذکر است که شما باید تمام نکات را در طول درمان خود رعایت کنید، چراکه در این حالت نیز احتمال بازگشت دندان به وضعیت قبلی وجود دارد.

 

نکته سوم

اگرچه ارتودنسی برای یک دندان انجام می‌شود، اما زمان موردنیاز برای طول درمان دقیقا مشابه با ارتودنسی کامل و با توجه به شرایط قرارگیری دندان انجام می‌شود. پس به هیچ‌عنوان انتظار کوتاه بودن مدت درمان را نداشته باشید.

 

ارتودنسی تکی دندان

 

طول درمان ارتودنسی یک دندان

به صورت کلی طول درمان ارتودنسی به نکات و عوامل متعددی وابسته بوده که یکی از آن‌ها جایگاه و شرایط قرارگیری دندان است. هر اندازه میزان کج بودن و انحراف دندان بیشتر باشد، طبیعتا طول درمان نیز بیشتر خواهد شد. از دیگر نکات مؤثر در این زمینه می‌توانیم به رعایت نکات مخصوص به ارتودنسی نیز اشاره کنیم. شما می‌توانید با مراجعه به موقع به ارتودنتیست برای معاینه‌های دوره‌ای و همچنین توجه به نکات مهم در این بازه، باعث کاهش طول درمان ارتودنسی یک دندان بشوید.

 

مشکلات و عوارض احتمالی ارتودنسی یک دندان

ارتودنسی یک دندان نیز دقیقا مشابه با ارتودنسی کامل دندان‌ها، عوارض و مشکلات احتمالی دارد که باید قبل از نصب براکتها، دراین‌باره اطلاعات جامعی داشته باشید. برخی از این عوارض احتمالی به شرح زیر هستند.

  • احساس درد خفیف به خصوص در روزهای اول
  • خطر عفونت لثه
  • ایجاد لکه بر روی دندان
  • تحلیل مینای دندان
  • زخم شدن بافت نرم داخل دهان

 

هزینه ارتودنسی یک دندان کج

یکی از نکاتی که قبل از ارتودنسی یک دندان باید به آن توجه داشته باشید، هزینه ارتودنسی تک دندان است. به صورت کلی هزینه ارتودنسی یک دندان کج، به عوامل مختلفی وابسته بوده و می‌تواند نوسانات زیادی داشته باشد. در این قسمت به معرفی چند نمونه از مهم‌ترین و مؤثرترین عوامل در این زمینه می‌پردازیم.

 

نوع روش ارتودنسی

در بخش‌های قبلی به صورت کامل با روش‌های ارتودنسی تک دندان آشنا شدیم. یکی از مؤثرترین عوامل در این زمینه که می‌تواند باعث اختلاف هزینه ارتودنسی تک دندان بشود، انتخاب روش درمان است.

 

ارتودنسی یک دندان کج

 

میزان انحراف

عامل مؤثر دیگری که وجود دارد، میزان انحراف و کج بودن دندان است. طبیعتا هرچه دندان کج‌تر بوده و از حالت عادی خود فاصله بیشتری گرفته بود، هزینه درمان بیشتری هم نیاز خواهد داشت. در این حالت معمولا دوره درمان نیز طولانی‌تر می‌شود.

 

پزشک متخصص

انتخاب ارتودنتیست نیز در این زمینه تأثیر زیادی دارد. بدیهی است که دریافت خدمات از ارتودنتیست باتجربه و ماهر، هزینه بیشتری نیز به دنبال دارد. شما می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر، با اطمینان خاطر بالاتری اقدام به ارتودنسی یک دندان خود بکنید.

 

شهر موردنظر

از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه، می‌توانیم به شهر موردنظر نیز اشاره‌کنیم. به صورت کلی خدمات ارائه شده در این زمینه در کلان‌شهرهایی مانند تهران و …، هزینه بیشتری نسبت به شهرستان‌ها به دنبال دارند.

 

سخن پایانی

یکی از بهترین روش‌ها برای برطرف کردن ناهنجاری‌های دهان و دندان، ارتودنسی دندان است. امروزه شما می‌توانید از ارتودنسی تک دندان برای صاف کردن دندان کج خود استفاده کنید. در این حالت نیازی به اعمال فشار زیاد بر روی تمام دندان‌ها وجود نداشته و می‌توانید با فشار کمتری، اقدام به صاف کردن دندان کج بکنید. ارتودنسی دندان کج به روش‌های مختلفی قابل‌اجراست که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره کردیم. نکات مهم مربوط به ارتودنسی تک دندان و همچنین عوامل مؤثر بر هزینه در این راستا را نیز موردبررسی قرار دادیم. شما می‌توانید با مراجعه به یک ارتودنتیست مجرب و بررسی کامل شرایط و جایگاه دندان کج خود، اقدام به ارتودنسی یک دندان کرده و بهترین نتیجه را در این زمینه به دست آورید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *