بهترین دهانشویه مخصوص ارتودنسی

بهترین دهانشویه ارتودنسی

امروزه تاکید متخصصینن بر مراقبت از دندان‌هایی که ارتودنسی شده‌اند از همیشه بیشتر است؛ زیرا بدون مراقبت صحیح ممکن است دندان ها در طول دوره درمان دچار خرابی و پوسیدگی شوند. به همین منظور استفاده از انواع دهانشویه ارتودنسی از اهمیت زیادی برخوردار شده است.

برای حفظ شکل خوب دندان‌ها پس از هر وعده غذایی یا میان وعده‌، علاوه بر مسواک و نخ دندان، لازم است که دندان‌های خود با استفاده دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید به طور کامل تمیز کنند. در ادامه انواع، طریقه مصرف و مزایای استفاده از دهانشویه مخصوص ارتودنسی را شرح داده‌ایم.

دهانشویه مخصوص ارتودنسی چیست؟

دهانشویه ارتودنسی یکی از انواع دهانشویه هاست که حاوی فلوراید ست و ترکیبات موجود در آن، بسیار مناسب افرادی است که از بریس های ارتودنسی استفاده می‌کنند.

در واقع، شستشوی دهان با استفاده از دهان‌شویه‌ها به پیشگیری از ایجاد لکه‌های سفید، پوسیدگی دندان در ارتودنسی ، تجمع پلاک و همچنین بیماری‌های لثه کمک کرده و دهان شما را نیز خوشبو کند. تمامی متخصصا ن ارتودنسی پیشنهاد استفاده از این دهانشویه ها را به صورت منظم می‌دهند.

 

مزایای استفاده از دهانشویه ارتودنسی

در اینجا می‌خواهیم از مزایا و اهمیت استفاده از دهانشویه های ارتودنسی صحبت کنیم. تجهیزات ارتودنسی مانند بریس‌ها، ممکن است غذاهایی که باعث ایجاد و رشد پلاک روی دندان می‌شوند را جذب کنند. بدون انجام اقدامات مراقبتی صحیح، این پلاک‌ها باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند و همچنین به مرور زمان باعث پوسیدگی و سایر مشکلات دیگر می‌شوند.

در ادامه مزایای استفاده از دهانشویه های مخصوص ارتودنسی را با هم مرور می‌کنیم.

 

کمک به سلامت لثه

دهانشویه‌های ضدعفونی‌کننده برای کاهش بسیاری از باکتری‌های روی لثه و اطراف آن طراحی شده‌اند. استفاده از آنها به صورت منظم، به کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های لثوی کمک می‌کند. در صورت امکان از دهان‌شویه‌های حاوی مواد ضد باکتری یا ضد میکروبی استفاده کنید.

از بین بردن بوی بد دهان

با این که دهانشویه‌ها برای پیشگیری از تجمع باکتری‌ها در دهان طراحی شده‌اند اما بسیاری از افراد از آن برای رفع بوی بد دهان استفاده می‌کنند. بیشتر دهان‌شویه‌ها به از بین بردن باکتری‌هایی که باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شوند کمک کرده و برخی از آن‌ها نیز به همین منظور طراحی شده‌اند.

کاهش پلاک دندانی

به دلیل وجود بریس و تجهیزات ارتودنسی، غذا و جرم لابه لای این دستگاه ها گیر می‌کند و به مرور زمان باعث بوجود امدن پلاک رو دندانها می‌شوند. یکی از مواردی که به از بین بردن و کاهش میزان پلاک دندان کمک زیادی می‌کند، همین دهانشویه های فلوراید دار است.

کاهش پوسیدگی دندان

احتمال پوسیدگی دندان در طول دوره درمان ارتودنسی بسیار زیاد است و علاوه بر آن درمان و رفع آن هم بسیار مشکل ست زیرا بریس ها روی دندان چسبیده‌اند. در واقع فلوراید کمک می‌کند که دندان و دهان به طور کامل ضد عفونی شود و از پوسیدگ ها سطحی و عمیق جلوگیری می‌کند.

افزایش مقاومت دندان

برخی از دهانشویه های ارتودنسی دارای فلوراید هستند، که همین فلوراید، باعث تقویت و افزایش استحکام مینای دندان می‌شود. در صورتی که مقدار زیادی آب بدون فلوراید در طول روز می‌نوشید توصیه می‌شود که از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.

 

دهانشویه ارتودنسی

انواع دهانشویه ارتودنسی

دهانشویه‌های مختلف اثرات متفاوتی در سلامت دهان و دندان شما دارند. انتخاب دهان‌شویه یک مرحله بسیار مهم است. شما باید بدانید که چرا دهان‌شویه را انتخاب می‌کنید و بهترین نوع برای شما کدام است. در ادامه انواع دهانشویه موجود در بازار که مناسب دوران ارتودنسی هستند را بررسی می کنیم:

 

دهانشویه فلوراید دار

اگر دندان‌های شما مستعد پوسیدگی هستند باید دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید را تهیه کنید. زیرا که فلوراید باعث استحکام دندان و تقویت مینای آن می‌شود. به دلیل استفاده از بریس و امکان تجمع پلاک روی دندان استفاده از این نوع دهانشیه بسیار مفید است.

دهانشویه‌های آنتی باکتریال

اگر لثه‌های شما مشکل دارد یا احتمال بروز مشکل در آنها وجود دارد باید دهان‌شویه‌های حاوی مواد آنتی باکتریال و ضدعفونی کننده استفاده کنید. زیرا به طور مستقیم به از بین بردن انواع باکتری در دهان کمک می کند و در نتیجه از بروز بیماری های لثوی جلوگیری می کند.

دهانشویه برای رفع بوی دهان

در طول ارتودنسی به دلیل وجود براکت ها و گیر کردن غذا، احتمال بوی بد دهان وجود دارد،حتی اگر از مسواک و نخ دندان هم استفاه شود. به همین دلیل استفاده از این نوع دهانشویه، فقط و فقط به از بین بردن بوی دهان کمک می‌کند و نه مورد دیگری. در واقع ترکیبات آن برای خوش بو کردن دهان مناسب است نه رفع مشکل و علت آن.

دهانشویه کلرهگزیدین

این نوع دهانشویه ها علاوه بر مفید بودن معایبی هم دارند زیرا در ترکیبات انها از الکل استفاده شده است. اما قبل از بیان معایب آن ببینیم که دهانشویه کلرهگزیدین برای چی خوبه؟ این نوع دهانشویه مناسب درمان بیماری التهاب لثه است و بهبود سریع ان کمک می‌کند.

اما به دلیل وجود الکل در ترکیبات آن و ایجاد خشکی دهان و در ادامه زخم شدن بافت های نرم دهان، متخصصین استفاده از آن را در دوره درمان ارتودنسی پیشنهاد نمی‌دهند.

 

چگونه از دهان‌شویه در ارتودنسی استفاده کنیم؟

استفاده از دهانشویه‌ها واقعاً کار ساده‌ای است. شما می‌توانید قبل از مسواک کردن یا نخ دندان کشیدن یا پس از آنها از دهان‌شویه استفاده کنید. مهم نیست؛ هر موقع که به یاد آورد‌ید می‌توانید از دهان‌شویه‌ها استفاده کنید؛ کافی است ۳۰ تا ۶۰ ثانیه آنها را در دهان خود قرقره کنید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا شما نتایج حاصل از استفاده از این دهان‌شویه‌ها را مشاهده کنید اما زمانی که در نوبت بعدی به دندانپزشک مراجعه می‌کنید خواهید دید که ارزشش را داشته است.

 

مناسب ترین زمان برای استفاده از دهانشویه

زمان مشخصی برای استفاده از دهانشویه وجود ندارد، در واقع توضیحات اینچنینی بر روی جلد دهانشویه به طور دقیق نوشته شده است؛ اینکه چند بار در روز و به چه میزان باید استفاده شود. اما بهتر است که بعد از هر وعده غذایی بعد از مسواک شدن و کشیدن نخ دندان از فلوراید هم استفاده کرد، اما این کار برای افرادی است که در پروسه درمان ارتودنسی هستند.

 

بهترین دهانشویه برای ارتودنسی کدام است؟

بهترین دهانشویه برای ارتودنسی برای افراد مختلف متفاوت است، به همین دلیل شما باید با متخصص خود مشورت کنید و مناسب ترین دهانشویه برای رفع مشکلات خود را خریداری کنید. اما به طور کلی، دهانشویه های فلوراید دار که باعث استحکام مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی می‌شوند بهترین نوع دهانشویه برای ارتودنسی هستند و همچنین به یاد داشته باشید که از دهانشویه ای که دارای الکل است استفاده نکنید.

 

نکات مهم پیرامون دهانشویه

دهانشویه‌ها را دور از دسترس کودکان نگه دارید زیرا حاوی الکل و مواد دیگری هستند که ممکن است برای کودکان مضر باشند. کودکان زیر ۶ سال نباید از دهان‌شویه استفاده کنند و افرادی که پس از استفاده از آن دچار احساس سوزش در بافت نرم دهان خود می‌شوند نیز نباید از دهانشویه‌ها استفاده کنند.

 

سخن پایانی

در این محتوا تمامی نکات لازم پیرامون دهانشویه ارتودنسی را بیان کردیم؛ مزایا، نحوه استفاده و انواع دهانشویه مخصوص ارتودنسی را بیان کردیم. اگر شما هم برای رفع مشکلات دهان و دندان نیاز به یک متخصص ارتودنسی می‌گردید می‌توانید به یکی از مطب های دکتر علیرضا خدیوی مراجعه کنید.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *