درمان دندان کج

علت و درمان دندان کج

وجود دندان کج در دهان و پیچیدگی های درمان آن دغدغه بسیاری از افراد است. به همین دلیل در این محتوا می‌خواهیم بررسی کنیم که دندان کج جلو را چگونه صاف کنیم؟

در همین ابتدا باید بگوییم، در صورتی که شما از مشکل کجی دندان رنج می‌برید، بدانید که تنها فرد دچار این مشکل نیستید! در حقیقت اکثر افراد با دندان‌های بی نقص و خط لبخند زیبا متولد نشده اند. در ادامه علت کج شدن دندان ها و انواع روش های خانگی و دندان پزشکی جهت درمان و صاف کردن دندان را بررسی می‌کنیم.

 

چگونه دندان کج را در خانه صاف کنیم؟

در همین ابتدای مطلب لازم است بگوییم که درمان دندان های کج در خانه به صورت کامل و حرفه‌ای ممکن نیست و برای درمان موثر و دقیق، لازم است که به یک متخصص مراجعه کنید. زیرا برای صاف شدن دندان‌ها نیاز است که دندان ها جابه جا شوند و برای جابه جایی نیاز به درمان های پیشرفته و موثر مثل ارتودنسی است.

البته کارها و روش های خانگی وجود دارد که در ظول پروسه درمان به بهبود سریع و راحت کجی دندان ها و اصلاح طرح لبخند کمک زیادی می کند. کارهایی مثل مراقبت‌های منظم و صحیح از دندان ها و لثه‌ها مانند مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، رعایت دستورات و توصیه‌های دندانپزشک در خانه صورت استفاده از براکت ارتودنسی، رعایت رژیم غذایی مناسب و جلوگیری از خوردن غذاهای سفت.

 

چگونه دندان کج را در خانه صاف کنیم

 

بهترین روش درمان و صاف کردن دندان کج

قطعا بهترین و موثرترین روش درمان مشکلات مربوط به دندان های کج، ارتودنسی است. این روش بطور خاص به رفع مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان می‌پردازد . ارتودنسی روش های مختلفی برای صاف کردن دندان ها، برای بزرگسال و کودکان دارد از جمله:

  • استفاده از پلاک‌های متحرک: متخصصین به بعضی از افراد پیشنهاد استفاده از پلاک‌ ارتودنسی متحرک را می‌دهند.  از این پلاک‌ها می‌توان برای بستن فضاها و حفظ نتایج درمان ارتودنسی استفاده کرد.
  • بریس یا براکت ثابت : رایج ترین ابزار مورد استفاده در فرآیند درمان ارتودنسی هستند. در صورتی که مشکلات مربوط به کجی دندان‌ها شدید باشد، این درمان یکی از موثرترین و سریعترین روش هاست.
  • ارتودنسی نامرئی: روش ارتودنسی نامرئی هم انواع مختلفی دارد اما یکی از آنها، پلاک های شفاف است. این پلاک ها از جنس پلاستیک شفاف ساخته می‌شوند و امکان خارج کردن آنها از دهان در هر زمان دلخواه وجود دارد.

 

انواع روش های درمان کجی دندان بدون ارتودنسی

درست است که ارتودنسی یکی از روش های موثر است اما روش های دیگری هم وجود دارد که باعث مرتب كردن دندان بدون ارتودنسي شود. در زیر به معرفی و بررسی این روش های درمانی می‌پردازیم.

 

صاف کردن دندانها با کامپوزیت

یکی دیگر از روشهای صاف کردن دندانها، درمان با استفاده از کامپوزیت (Composite) است که یک روش غیرجراحی و غیرارتودنسی است که برای اصلاح شکل و موقعیت دندان های کج و غیرمنظم استفاده می‌شود. در این روش یک لایه نازک رزین کامپوزیتی روی دندان کج قرار میگیرد و کمک می‌کند که ظاهر دندان صاف و مرتب شود. البته این روشها مناسب مشکلات سطحی با شدت کم است.

 

مرتب کردن دندان های کج با لمینت

روش موثر دیگر استفاده از لمینت دندان است. در این روش شما مشکلاتی مانند رفع جزئی کجی دندان، پوشاندن شکستگی و ترک دندان ها و اصلاح و بهبود ظاهر و رنگ دندان ها را خواهید داشت. البته در چنین مواقعی برای صاف کردن دندان ها، بهتر است که به متخصص مراجعه کنید تا بر اساس میزان و شدت ناهنجاری بهترین درمان به شما پیشنهاد شود.

 

دعلت کج شدن دندان‌ها چیست؟

کج شدن دندان‌ها ممکن است به دلایل مختلف در افراد مشاهده شود که می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • کج شدن دندان در دوران کودکی و در هنگام افتادن دندان‌های شیری و جایگزین شدن آنها با دندان‌های دائم دچار کجی می‌شوند. به خاطر اینکه در این شرایط دندان‌ها به صورت مجزا رشد کرده و تحت تاثیر سایر دندان‌ها در دهان قرار می‌گیرند، دندان‌های دائم در دهان اغلب به خاطر فشار وارد شده به آنها کج می‌شوند.
  • عادت‌های نامناسب همچون مکیدن طولانی مدت انگشت یا استفاده از پستانک در سنین بالای سه سال می‌تواند باعث کج شدن دندان‌ها شود.
  • از دست دادن دندان ها، از دیگر دلایل کج شدن سایر دندانها در افراد بزرگسال می‌باشد که معمولاً با پوسیدگی دندان ارتباط دارد. هنگامی که یکی از دندان‌های فرد از بین برود، سایر دندان‌ها سعی می‌کنند با حرکت به سمت فضای خالی جای آن را در دهان پر کنند. به هر حال، در اکثر موارد این شرایط می‌تواند باعث تغییر موقعیت دندان‌ها و کج شدن آنها شود.
  • ریشه ژنتیک و مادرزادی یکی دیگر از علت های ان است؛ به همین خاطر نمی‌توان برای جلوگیری از آن کاری انجام داد.
  • موارد نادر، مثل کج شدن دندان‌ها به دلیل شکاف کام یا مشکلات مربوط به مفصل گیجگاهی فک تحتانی (TMJ) یا عدم هماهنگی در فک به خاطر آسیب دیدگی یا جراحت در ناحیه صورت در بین افراد مشاهده شود.

صاف کردن دندان ها

مشکلات مربوط به کجی دندان‌ها

علاوه بر مشکلات زیبایی ایجاد شده به خاطر کج شدن دندان‌ها، این شرایط همچنین می‌تواند عوارض جدی و بلند مدت برای فرد در صورت درمان نشدن به همراه داشته باشد. خوشبختانه، امروزه روش‌های درمانی مناسب برای کودکان و بزرگسالان که دچار این مشکل هستند وجود دارد. به این ترتیب با استفاده از این روش‌های درمانی افراد می‌توانند از دندان‌های صاف و سالم و نیز لبخندی بهره ببرند.

به هر حال، کج شدن دندان‌ها باعث می‌شود حمایت کافی از موقعیت قرارگیری دندان‌ها در دهان وجود نداشته باشد و این شرایط می‌تواند باعث وارد شدن فشار به فک و عضلات آن شده و احتمال وارد شدن آسیب به ناحیه دهان را بطور مشخص افزایش دهد. افراد دچار این مشکل همچنین ممکن است به واسطه درد دندان یا حساسیت آن دچار مشکل شوند و ریسک ایجاد پوسیدگی و کرم خوردگی در دندان‌های این افراد افزایش پیدا می‌کند.

 

نکاتی برای پیشگیری از کج شدن دندان‌ها

نکات قابل توجه برای پیشگیری از کج شدن دندان‌ها به شرح زیر هستند:

  • مسواک زدن منظم. پوسیدگی می‌تواند باعث کج شدن دندان‌ها در دهان شود. همانطور که می‌دانید پوسیدگی در نتیجه عدم مراقبت از سلامت دهان و دندان ایجاد می‌شود و به همین خاطر لازم است دندان‌ها حداقل دو بار در روز مسواک زده شوند. به هر حال توجه داشته باشید گاهی اوقات کج شدن دندان‌ها ریشه ژنتیک دارد و به همین خاطر قابل پیشگیری نیست.
  • نخ دندان کشیدن. همواره به افراد توصیه می‌شود برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های خود حداقل روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنند.
  • ملاقات منظم با دندان پزشک. ملاقات منظم با دندان پزشک نه تنها می‌تواند از ایجاد پوسیدگی دندان پیشگیری کند، بلکه در این ملاقات‌ می‌توان مشکلات دندان که احتمالاً باعث کج شدن دندان‌ها می‌شوند را در مراحل اولیه شناسایی و درمان کرد.
  • محدود کردن مکیدن انگشت توسط کودکان. مکیدن انگشت در کودکان می‌تواند باعث کج شدن دندان‌ها با گذشت زمان شود. علاوه بر این لازم است والدین استفاده از پستانک و شیشه شیر را برای فرزندان خود در سنین بالای سه سال محدود نمایند.

 

سخن پایانی

در این محتوا در ابتدا به بررسی علت دندان کج جلو و سایر دندانها پرداختیم و در ادامه توضیحات لازم در مورد روش های خانگی و درمان دندان کج با ارتودنسی و بدون آن را بیان کردیم.

در صورتی که شما دچار مشکل کج بودن دندان هستید، لازم است درباره روش‌های درمانی مناسب برای رفع مشکل خود با متخصص ارتودنسی دکتر خدیوی صحبت کنید. به این ترتیب مشابه میلیون‌ها نفر بیمار دیگر که قبلاً این مشکل خود را درمان کرده‌اند، شما می‌توانید مشکلات مربوط به کجی دندان‌های خود را با انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی درمان کنید. در صورت تمایل برای گرفتن نوبت و کسب اطلاعات لازم درباره ترمیم مشکل کجی دندان‌ها از طریق شماره تلفن ۲۲۹۰۰۲۹۸-۰۲۱ با مطب دکتر خدیوی تماس حاصل فرمایید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *