روش های اصلاح طرح لبخند برای داشتن لبخند زیبا

داشتن لبخند زیبا تاثیر بسزایی در زیبایی و افزایش جذابیت چهره افراد دارد. به همین دلیل است که این روز‌ها خدمات طراحی لبخند و اصلاح طرح لبخند طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر شما هم یکی از طرفداران این نوع خدمات دندانپزشکی زیبایی هستید، یا اصطلاح طراحی لبخند به گوشتان خورده و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

طراحی لبخند چیست؟

برای اینکه لبخند شما زیبا و جذاب به نظر برسد تمام اجزای دهان و صورت که در حین لبخند زدن درگیر هستند، باید هماهنگ و تراز باشند. لب‌ها، دندان‌ها، مقداری از بافت لثه، لپ‌ها و چانه همگی اجزا طرح لبخند به حساب می‌آیند. هنگامی که شما لبخند می‌زنید سلامتی، سفیدی و منظمی دندان‌ها تاثیر قابل توجهی در جذابیت و زیبایی لبخندتان دارد.

از این رو طراحی لبخند یا اصلاح طرح لبخند به کلیه اقداماتی گفته می‌شود که به منظور بهبود شکل، فرم و رنگ دندان‌ها برای داشتن یک لبخند زیبا صورت می‌گیرد. این اقدامات شامل مواردی از قبیل بستن فواصل بین دندان‌ها، اصلاح چرخش، روی هم رفتگی‌، رنگ و شکل نامناسب دندان‌ها است.

اصلاح طرح لبخند شامل مرتب کردن و سفید کردن دندان های جلو است

فاکتورهای موثر در زیبایی لبخند

فاکتورهای تعیین کننده زیبایی طرح لبخند که به با درمان‌های دندانپزشکی قابل اصلاح است عبارتند از:

  • رنگ و درخشندگی دندان‌ها
  • تراز و هماهنگی دندان‌ها
  • فاصله بین دندان‌ها
  • دندان از دست رفته و جای خالی دندان
  • نظم و ترتیب دندان‌ها
  • هماهنگی دندان‌ها و فک

روش های اصلاح طرح لبخند

در خدمات دندانپزشکی زیبایی روش‌های مختلفی برای اصلاح طرح لبخند به کار می‌رود که در این بخش به طور خلاصه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. تشخیص اینکه کدام روش برای شما مناسب‌تر است تنها با مراجعه به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی و بررسی دقیق وضعیت دندان‌های شما امکان پذیر می‌باشد.

بلیچینگ دندان از مراحل لازم در طراحی لبخند

جرمگیری و سفید کردن دندان

برای افرادی که دندان‌های مرتب و سالمی دارند که تنها اندکی جرم گرفته یا تغییر رنگ داده‌اند، بهترین روش برای طراحی لبخند جرمگیری و سفید کردن دندان‌ها است. در این روش پلاک‌های دندان، تارتار و لکه‌های ایجاد شده روی دندان تمیز می‌شود. همچنین بلیچینگ دندان کمک می‌کند تا رنگ دندان‌ها چند درجه روشن‌تر و درخشان‌تر شده و فرد به لبخندی زیبا و جذاب دست یابد. اگر مشکل دندان‌های بیمار کمی بیشتر از داشتن جرم و تغییر رنگ باشد دیگر روش جرمگیری و بلیچینگ برای اصلاح طرح لبخند موثر نبوده و باید به دنبال روش‌های دیگر بود.

ونیر کامپوزیت دندان

در مورد افرادی که دارای فاصله بین دندانی هستند یا دندان‌هایشان شکسته، ترک خورده یا لب پر شده است به منظور اصلاح طرح لبخند می‌توان از روکش دندانی ونیر کامپوزیت استفاده کرد. ونیر کامپوزیت ماده‌ای خمیری هم رنگ دندان طبیعی و از جنس رزین است که با هدف ترمیم موضعی، بهبود رنگ دندان و افزایش زیبایی ظاهری روی دندان قرار می‌گیرد. دندانپزشک ونیر کامپوزیت را روی دندان قرار داده و به شکل ایده آل درمی‌آورد. سپس با تاباندن اشعه یو وی آن را سخت و محکم می‌سازد. این روش نه تنها باعث بهبود زیبایی ظاهری دندان می‌شود بلکه استحکام دندان‌ها را نیز افزایش داده و از آن‌ها مراقبت می‌کند.

ونیر کامپوزیت دندان برای اصلاح طرح لبخند

لمینت دندان

یکی دیگر از متداول‌ترین روش های اصلاح طرح لبخند، لمینت دندان است. این روش نیز همانند روش ونیر کامپوزیت برای پوشش عیوب ظاهری و جزئی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. لمینت یک روکش ظریف سرامیکی همرنگ دندان است که برای بهبود سطح دندان، اصلاح فرم و رنگ دندان، اصلاح کوتاه و بلندی دندان‌ها، پوشش فاصله بین دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند روی دندان چسبانده می‌شود.

لمینت دندان یک روش رایج و پرطرفدار است که تمام نواقص ظاهری دندان را پوشش داده و کمک می‌کند فرد دندان‌هایی مرتب و درخشان و لبخندی زیبا و جذاب داشته باشد. لمینت نسبت به کامپوزیت مقاومت و استحکام بالاتری دارد و دیرتر تغییر رنگ می‌دهد اما هزینه آن بیشتر است. برای اینکه بدانید لمینت بهتر است یا ارتودنسی، پزشک شرایط دندان شما را بررسی کرده و بهترین روش در اصلاح لبخند را پیشنهاد می دهد.

ترمیم دندان‌های آسیب دیده و پوسیده

یکی از اجزای یک لبخند زیبا و جذاب داشتن دندان‌های سالم است. اگر کسی دندان‌های آسیب دیده یا پوسیده داشته باشد ابتدا باید برای ترمیم دندان‌های خود اقدام کند. برخی دندان‌ها تنها با ترمیم و پر کردن درمان می‌شوند. اما دندان‌هایی که دچار پوسیدگی شدید هستند باید تحت درمان عصب کشی یا روت کانال ریشه قرار گیرند. بعد از ترمیم معمولا روی دندان روکش دندانی قرار می‌گیرد. این روکش علاوه بر افزایش استحکام دندان باعث زیبایی و هماهنگ شدن شکل و دندان ترمیم شده با دندان‌های مجاور می‌شود.

ارتودنسی برای اصلاح طرح لبخند

یکی از مهمترین معیارهای زیبایی لبخند مرتب و تراز بودن دندان‌ها است. اگر دندان‌های بیماری که برای اصلاح طرح لبخند به دندانپزشک مراجعه کرده است نامنظم و بهم ریخته باشد، اولین قدم برای طراحی لبخند او درمان ارتودنسی است. ارتودنتیست با توجه به شرایط فرد و وضعیت دندان‌های او یکی از روش‌های ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک را به کار می‌برد. رفع مشکلات ساختاری و ناهنجاری‌های فک و دندان با درمان ارتودنسی حدود ۶ تا ۳۶ ماه طول می‌کشد.

البته در مواردی که یک دندان اندکی کج شده باشد به جای درمان ارتودنسی می‌توان دندان کج را با روکش لمینت یا کامپوزیت پوشش داد تا صاف و هماهنگ یا سایر دندان‌ها به نظر برسد.

ارتودنسی برای مرتب کردن دندان که باعث طراحی زیبای لبخند می شود

ایمپلنت دندانی

نمایان شدن جای خالی دندان در دهان تاثیر منفی روی زیبایی لبخند دارد و البته جویدن صحیح غذا را مختل می‌کند. به همین دلیل بهتر است جای خالی دندان از دست رفته با روش‌های دندانپزشکی پر کرد. ایمپلنت دندان روشی برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته است. در این روش یک پایه تیتانیومی در استخوان فک کاشته می‌شود که جایگزین ریشه دندان است. سپس یک روکش به جای تاج طبیعی دندان روی آن قرار می‌گیرد. به این ترتیب مشکل خالی بودن جای دندان در فک حل می‌شود.

البته در مواردی که چند دندان در کنار هم از دست رفته باشند می‌تواند به جای ایمپلنت تک تک دندان‌ها از پل یا بریج دندانی استفاده کرد.

انجام ایمپلنت دندان برای دندان های از دست رفته

جراحی فک و تاثیر در طراحی لبخند

در برخی افراد ناهنجاری فک و دندان به حدی شدید است که با درمان ارتودنسی قابل اصلاح نیست. مشکل جلو یا عقب بودن فک‌ها نه تنها زیبایی لبخند را به هم می‌ریزد بلکه روی فرم صورت و چهره افراد نیز تاثیر منفی دارد. متخصص ارتودنسی برای این افراد جراحی فک را پیشنهاد می‌کند. در این جراحی با جابجا کردن استخوان فک و اصلاح موقعیت قرارگیری آن، ناهنجاری فک و صورت رفع شده و بایت بیمار به حالت طبیعی برمی‌گردد. عمل جراحی فک می‌تواند مشکلات فک بیمار را برای همیشه برطرف کرده و زیبایی لبخنند دائمی را برای فرد به ارمغان می‌آورد. در برخی موارد برای رسیدن به نتیجه مطلوب‌تر درمان ارتودنسی قبل و بعد از جراحی فک ضروری است.

جراحی لثه

احتمالا شما هم متوجه شده‌اید که برخی افراد هنگامی که لبخند میزنند مقدار زیادی از لثه‌شان نمایان می‌شود یا اینکه خط لثه آن‌ها تراز و یکنواخت نیست. برای این افراد موثرترین روش اصلاح طرح لبخند جراحی لثه است. پیوند لثه و لیفت لثه از جمله اقداماتی است که برای بهبود لبخند افرادی که هنگامی خندیدن مشکل لثه‌ای دارند انجام می‌شود. این جراحی با هدف کانتور کردن لثه‌ها و ایجاد موقعیت یکنواخت برای دندان‌ها انجام می‌شود.

طراحی لبخند برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی تمامی افرادی که به زیبایی لبخند و جذابیت چهره خود اهمیت می‌دهند می‌توانند کاندیدای اصلاح طرح لبخند باشند. زیرا حتی با وجود دندان‌های مرتب و سالم، ایجاد یک تغییر کوچک و جزئی در رنگ و فرم دندان‌ها یا فرم لثه جذابیت لبخند را چندین برابر می‌کند.

اما معمولا افرادی متقاضی طراحی لبخند خود هستند که ناهنجاری‌های فک و دندانی دارند. این افراد علاوه بر دغدغه زیبایی لبخند، برای جویدن غذا، تمیز کردن دندان‌ها، صحبت کردن و تلفظ صحیح کلمات نیز دچار مشکل هستند.

چه زمانی برای اصلاح طرح لبخند اقدام کنیم؟

اگر جزو یکی از گروه‌های زیر هستید بهتر است هر چه سریع‌تر برای درمان مشکلات دهان و دندان و طراحی لبخند به دندانپزشک مراجعه نمایید. مراجعه زود هنگام و درمان به موقع هزینه‌های شما را کاهش داده و کمک می‌کند به نتایج مطلوب‌تری دست یابید.

  • کسانی که دندان‌های بد رنگ و جرم گرفته دارند.
  • کسانی که دندان شکسته، لب پر شده، آسیب دیده یا پوسیده دارند.
  • کسانی که فاصله بین دندان‌هایشان زیاد است یا دندانی را از دست داده‌اند.
  • کسانی که دندان‌های بهم ریخته، فشرده، بیرون زده و نامرتب دارند.
  • کسانی که دندان‌های کوتاه و لبخند لثه‌ای دارند.
  • کسانی که دچار مال اکلوژن و ناهنجاری فک هستند.

تاثیر طراحی لبخند در زیبایی ظاهر دندان ها

قیمت طرح لبخند دندان

هزینه و قیمت طرح لبخند دندان به نوع درمان و اقدامات دندانپزشکی که برای زیبای لبخند انجام می‌شود بستگی دارد. مسلما هرچه مشکلات و ناهنجاری‌های دهان و دندان بیشتر بوده و اقدامات پیچیده‌تری مورد نیاز باشد هزینه طراحی لبخند نیز بالاتر خواهد بود. به همین دلیل نمی‌توان قیمت طرح لبخند دندان را به طور دقیق بیان کرد. برای اطلاع از مقدار دقیق هزینه طراحی لبخند باید دندان‌های شما توسط یک متخصص ارتودنسی مورد معاینه و ارزیابی قرار گیرد. ارتودنتیست بعد از تعیین درمان‌های مورد نیاز و برنامه ریزی طرح درمان هزینه را به شما اعلام می‌کند.

عوارض اصلاح طرح لبخند

یکی از نگرانی‌های متقاضیان اصلاح طرح لبخند، نگرانی از عوارض احتمالی آن است. آیا اصلاح طرح لبخند عوارض دارد؟

اقداماتی که برای طراحی و ترمیم طرح لبخند انجام می‌شود اگرچه جنبه زیبایی دارند اما در واقع درمان‌های دندانپزشکی هستند و باید توسط دندانپزشک متخصص و باتجربه انجام شوند. در غیر این صورت ممکن است عوارضی را برای فرد در پی داشته باشد. از جمله:

  • پوسیدگی و زرد شدن دندان بعد از ارتودنسی به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یا استفاده از تجهیزات ارتودنسی نامناسب و بی کیفیت
  • کاهش استحکام مینای دندان به دلیل کاربرد نادرست مواد بلیچینگ یا استفاده از مواد بسیار قوی
  • حساسیت و لق شدن دندان‌ها به دلیل جرمگیری غیر اصولی
  • پوسیدگی با حساسیت دندان به گرما و سرما بعد از لمینت به دلیل تراش زیاد و آسیب به مینای دندان یا استفاده از روکش‌های نامرغوب و نچسبیدن کامل روکش به سطح دندان

کلام آخر

یکی اصول اساسی برای برخورداری از  لبخندی زیبا و جذاب، داشتن دندان‌هایی سالم، سفید، درخشان و هماهنگ است. از این رو شما برای طراحی لبخند و ترمیم طرح لبخند خود در اولین قدم باید به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید. دندانپزشک بعد از معاینه دندان‌ها، عکس برداری و تشخیص دقیق مشکلات فک و دندان‌ها طرح درمانی را برای شما برنامه ریزی می‌کند. با پیگیری این طرح به تدریج مشکلات دهانی و دندانی شما رفع شده و به لبخندی جذاب و دلربا دست خواهید یافت.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *