لبخنده لثه ای چیست

بررسی دلایل و نحوه درمان لبخند لثه ای

لبخند لثه‌ای، همانطور که از نامش پیدا است، عبارت است از نمایان شدن بخش زیادی از لثه در هنگام لبخند زدن. لبخند لثه ای، عارضه بسیار شایعی است که توسط یک متخصص لثه قابل درمان می‌باشد. برخی از افراد این مشکل را ناشی از کوتاهی دندان‌ها می‌دانند. حال آنکه معمولاً اندازه دندان‌ها استاندارد بوده و این بافت اضافی لثه است که دندان‌ها را می‌پوشاند. عوامل دیگری نیز در بروز خنده لثه ای نقش دارند، که به همین دلیل اولین کاری که متخصص لثه انجام می‌دهد تعیین علت این مشکل است.

برای درمان و اصلاح لبخند لثه ای روش‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به بررسی دلایل و انواع روش های درمان لبخنده لثه ای خواهیم پرداخت.

لبخند لثه‌ای چیست؟

لبخند لثه‌ای عبارت است از نمایان شدن بخش زیادی از لثه در هنگام لبخند زدن یا خندیدن. در برخی موارد، مقدار نمایان شده‌ی لثه بیشتر از مقدار دندان‌ها است. درمان یا اصلاح لبخند لثه ای یکی از اعمال جراحی زیبایی پرطرفدار است. در ابتدا باید علت بروز چنین مشکلی بررسی شود، زیرا بر اساس علت آن باید نوع درمان مشخص شود. گاهی اوقات نیاز به جراحی وجود دارد و گاهی اوقات بدون جراحی، قابل حل است.

علل بروز لبخند لثه‌ای

بروز خنده لثه ای می‌تواند به دلایل و علت های مختلفی بوجود آید، از جمله:

• پوشیده شدن بیش از حد دندان‌ها توسط بافت لثه
  • ساییده و کوتاه شدن دندان‌ها
  • بالا بودن خط لب
  • فعالیت بیش از حد عضله بالا برنده لب
  • برخی عارضه‌های ژنتیکی که بر فک تأثیر می‌گذارند.

چرا درمان لبخند لثه ای مهم است؟

بسیاری از افرادی که مقدار زیادی از بافت لثه بخشی از دندان‌هایشان را پوشانده، هنگام لبخند زدن احساس خجالت کرده و حتی برای جلوگیری از این وضعیت لبخندشان را پنهان می‌کنند. اگر شما هم چنین مشکلی دارد می‌توانید با یک عمل فرم‌دهی لثه، لبخندتان را اصلاح کنید.

از مهمترین مزیت ها و نتایج اصلاح لبخند لثه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ناصافی خط لثه را اصلاح می‌کند.
  • بافت لثه اضافه که باعث لبخند لثه‌ای می‌شود را برمی‌دارد.
  • یک عمل نسبتاً بدون درد است که در مطب انجام می‌شود.
  • لبخند و ظاهر کلی چهره را بهبود می‌دهد.
  • اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.

چه کسانی باید اقدام به درمان لبخند لثه‌ای کنند؟

بیمارانی که لثه‌های ناصافی داشته یا بافت لثه بخش زیادی از دندان‌هایشان را پوشانده است، کاندیدای بسیار خوبی برای درمان خط خنده با لیزر هستند. در اینجا، یک دندانپزشک زیبایی مجرب با اصلاح خط لثه باعث می‌شود مقدار بیشتری از طول دندان‌ها دیده شود، مقدار نمایان لثه در هنگام لبخند زدن کاهش یابد، و خط لثه نیز متقارن‌تر گردد.

اگر عمل توسط یک دندانپزشک زیبایی مجرب انجام شود احتمال بروز عوارض درمان در طول درمان و بعد از آن پایین خواهد بود. با این حال عوارض احتمالی این عمل عبارتند از خونریزی و تورم لثه‌ها و واکنش آلرژیک به داروهای بی‌حسی.

انواع روش های درمان لبخند لثه‌ای

چند نوع درمان‌های اصلاحی وجود دارد که می‌توان با آن‌ها لبخند را جذاب‌تر و ظاهر چهره را متعادل‌تر ساخت. نوع درمان انجام شده به علت عارضه بستگی دارد و متخصصین بر اساس علت، نوع درمان را انتخاب می‌کنند، که می‌توانند درمان جراحی و غیر جراحی باشند.

بیماران می‌توانند کاندیدای یکی از تکنیک‌های زیر باشند :

درمان ارتودنسی

دستگاه‌های ارتودنسی دندان‌هایی که بیش از حد رشد کرده‌اند را مهار کرده و با همتراز کردن آن‌ها، وضعیت قرارگیری‌شان را صلاح می‌کنند (این کار مشکل نمایان شدن بیش از حد لثه‌ها را رفع می‌کند).

روش پیچ‌های ارتودنسی لثه، درمان ارتودنسی دیگری است که در آن دندانپزشک علاوه بر تجویز بریس، با استفاده از یک سری پیچ فک بالا را تغییر جهت داده و به طرف بالا هل می‌دهد که در نتیجه مقدار کمتری از لثه نمایان می‌شود. البته، این عمل معمولاً گران بوده و هزینه آن بسته پزشک معالج متفاوت است.

برای برخی عارضه‌های ژنتیکی که تأثیر منفی بر فک می‌گذارند نیز می‌توان از بعضی درمان‌های ارتودنسی مانند ارتودنسی نامرئی استفاده کرد.

جراحی لبخند لثه ای یا کانتورینگ لثه

افزایش طول تاج یکی از متداول‌ترین روش های درمان‌ لبخند لثه ای است. در این عمل بافت اضافه لثه که روی دندان‌ها را گرفته، برداشته می‌شود تا بخش بیشتری از دندان‌های طبیعی نمایان شوند. این عمل روی یک یا چند دندان قابل انجام بوده و گاهی اوقات نیز پیش از درمان‌های ترمیمی مانند نصب تاج از آن استفاده می‌شود.

درمان خنده لثه ای با لیزر

یک روش درمانی دیگر، استفاده از لیزر برای کاهش طول لثه و نمایان شده بخش بیشتری از تاج دندان است. زمانی که بافت لثه ای زیاد ضخیم نیست و برای اصلاح طرح لبخند، نیاز به برداشتن بخش کوچکی از لثه است، می‌توان از لیزر استفاده کرد. مزایای درمان لبخند لثه‌ای به کمک لیزر، خونریزی کمتر، درمان سریع و درد کمتر می‌باشد.

ونیرهای دندان

در مواردی که دندان به شدت ساییده شد‌ه یا به طور مادرزادی کوتاه هستند، دندانپزشک استفاده از ونیر را توصیه می‌کند. این ونیرها که از پرسلین یا یک کامپوزیتِ همرنگ دندان ساخته می‌شوند، دندان‌ها را به طول و اندازه طبیعی‌شان بازمی‌گردانند.

بوتاکس

اگر چه فعالیت بیش از حد عضلات بالا برنده لب با جراحی قابل اصلاح است، اما در برخی موارد می‌توان از بوتاکس نیز برای کنترل این عضلات استفاده کرد، البته این درمان می‌بایست هر چند ماه یک بار تکرار شود.

روش های درمان خانگی لبخند لثه ای چیست؟

شاید برای بعضی از مشکلات دندانی، درمان های خانگی وجود داشته باشد، اما برای درمان لبخنده لثه ای، هیچ درمان خانگی وجود ندارد، زیرا تغییراتی که برای اصلاح آن نیاز است با دستگاه های مخصوص و جراحی قابل انجام است. پس به دنبال درمان خانگی نباشید و برای رفع این مشکل به یک متخصص مراجعه کنید.

کدام یک از درمان های اصلاح لبخند لثه‌ای برای من بهتر است؟

در برخی موارد، برای خلق یک لبخند جذاب نیاز است که درمان لبخند لثه‌ای با افزایش طول تاج یا برداشتن بافت اضافی لثه ترکیب شود. همچنین سفید کردن دندان نیز ظاهر لثه‌های تیره و رنگ پریده را بهبود داده و آن‌ها خوشایندتر و سالم‌تر نشان می‌دهد.

در جلسه مشاوره، پزشک علت مشکلتان را تعیین می‌کند. معاینه دقیق بافت لثه توسط یک جراح یا دندانپزشک مجرب و ماهر اولین گام برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن است، در نتیجه بعد از معاینه مناسب ترین و بهترین روش درمان به شما پیشنهاد می‌شود.

شما می‌توانید برای دریافت نوبت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. ما بهترین گزینه‌های درمانی موجود برای لبخند لثه‌ای شما را برایتان توضیح می‌دهیم.

درمان لبخند لثه‌ای چقدر هزینه دارد؟

هزینه اصلاح لبخند لثه ای به پیچیدگی مشکل، نوع درمان و میزان و مقدار کار جراحی مورد نیاز بستگی دارد. متخصصان ما در جلسه مشاوره شرایط شما را بررسی کرده و پس از ارزیابی، هزینه درمانتان به‌طور دقیق تعیین می‌کنند.

سخن پایانی

در این محتوا به طور کامل به بررسی علت و انواع درمان جهت اصلاح لبخند لثه ای پرداختیم، حال اگر شما برای رفع این مشکل نیاز به یک متخصص دارید؛ ما در کلینیک دکترخدیوی از انواع روش‌های جراحی و غیر جراحی برای درمان خنده لثه ای در بیماران استفاده می‌کنیم. برای دریافت نوبت و مراجعه به مطب دکتر خدیوی با ما تماس بگیرید.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟