درمان درد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) با ارتودنسی (سیم کشی)

darman-dard1

پیشرفت‌های دندانپزشکی در چند سال اخیر به افرادی که از مشکلات دندانپزشکی رنج می‌برند فرصتی جدید برای داشتن لبخندی سالم و زیبا را به وجود می‌آورد. متخصص ارتودنسی که مهارت کافی در اصلاح مشکل کجی دندان از طریق استفاده از بریس، تجهیزات ارتودنسی یا اینویزیلاین دارد، قادر به درمان یک مشکل بسیار و رایج مربوط به فک و دندان‌ها، اختلال مفصل گیجگاهی فکی یا TMJ نیز می‌باشد.

اختلال مفصل گیجگاهی فکی چیست؟

اختلال مفصل گیجگاهی فکی یک اختلال مفاصل فک‌ها است که باعث ایجاد اختلال در عملکرد فک و بایت در افراد مبتلا به مشکلات دندانی- فکی می‌شود. استخوان مندیبولار [فک پایین] برای لغزیدن و چرخش طراحی شده است تا دامنه حرکتی مناسب را هنگام جویدن و صحبت کردن فراهم کند. علل اختلالات مفصل گیجگاهی فکی می‌تواند طیف گسترده‌ای از دندان قروچه، فشار دادن فک‌ها روی یکدیگر، سبک زندگی بسیار استرس زا و همچنین تحلیل استخوان فک و مفاصل در اثر بالا رفتن سن را شامل گردد. سایر عوامل ایجاد کننده عبارتند از: رباط‌هایی با تحرک زیاد، مشکلات ناشی از آرتریت و اختلالات جمجمه ای-ساکرال.

علائم

برخی از نشانه‌های فیزیکی اختلال مفصل گیجگاهی فکی عبارتند از درد و ناراحتی شدید در فک، سردرد، درد صورت، صدای کلیک فک در مفاصل، حرکت محدود فک، دندان‌های بیش از حد فرسوده، قفل شدن فک، گوش درد و صدای زنگ در گوش. درد عصبی و آسیب ناشی از اختلال فک در صورت درمان شدن ممکن است به طور دائم باقی بماند. در حالی که بیشتر علائم اختلال مفصل گیجگاهی فکی درجه شدت خفیف و متوسط دارند، علائم خاص مانند محدودیت حرکت فک ممکن است منجر به بروز مشکلات جدی در سلامت مانند ناتوانی در جویدن غذا به صورت مناسب گردد که این مشکل نیز می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی در بدن شود. جویدن غذا به طور مؤثر غذا به تجزیه ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌هایی که برای تغذیه مطلوب ضروری هستند، کمک می‌کند. اختلال مفصل گیجگاهی فکی همچنین ممکن است به دلیل ایجاد میزان قابل توجهی درد در فک باعث بروز اختلال در خواب شود. به نظر می‌رسد نشانه‌ها در شب به دلیل ناتوانی عضلات و مفاصل برای ریلاکس شدن بدتر می‌شوند. اختلال مفصل گیجگاهی فکی نیز ممکن است مشکلات مربوط به خواب دیگر مانند آپنه تنفسی را پیچیده‌تر کند.

گزینه‌های درمان از طریق ارتودنسی

چند گزینه درمانی از طریق ارتودنسی برای رفع اختلال مفصل گیجگاهی فکی وجود دارد. درمان درد مفصل گیجگاهی فکی با ارتودنسی به بسیاری از عوامل فردی مانند سلامت کلی بیمار، تاریخچه پزشکی، تحمل دارو و تجهیزات ارتودنسی دهان و شدت اختلال بستگی دارد. برخی از درمان‌های معمول اختلال مفصل گیجگاهی فکی عبارتند از:

•  استراحت دادن به مفاصل فک
  •  روش‌های مدیریت استرس برای کاهش قفل شدن فک
  •  داروهای ضد درد
  •  تمرینات دهان
  •  کمپرس گرم و سرد
  •  تجهیزات ارتودنسی از جمله محافظ دهان برای کاهش اثرات دندان قروچه

پس از تسکین درد، درمان اختلالات مفصل فکي-گيجگاهي با ارتودنسی می‌تواند به ثبات و عملکرد طولانی مدت فک کمک کند.