جلو بودن فک پایین یا آندربایت

بهترین روش‌های درمانی برای جلو بودن فک پایین

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند، جلو بودن فک پایین است. با بروز چنین مشکلی، فرد برای حرف زدن، جویدن غذا و غیره با مشکل مواجه می‌شود. در زبان علمی به این مشکل آندربایت می‌گویند. عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند. از طرف دیگر روش‌های درمانی مختلفی نیز برای رفع آن وجود دارد. ما در ادامه این مطلب اطلاعات کاملی در خصوص جلو بودن دندان‌های فک پایین به شما ارائه می‌دهیم.

 

آندربایت یا جلو بودن فک پایین چیست؟

همان طور که در ابتدا بیان کردیم، جلو بودن دندان‌ها یا فک پایین یک مشکل رایج است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. این مشکل را با نام‌های آندربایت و مال اکلوژن دندان و همچنین پروگناتیسم نیز می‌شناسند. در این عارضه، فک پایین یا تحتانی فرد درگیر شده و از فک بالایی جلوتر قرار می‌گیرد. این عارضه در اثر عوامل مختلفی نظیر صدمات فیزیکی، وراثت، تومور و عادات کودکی ایجاد شود.

در صورتی که این عارضه خفیف باشد، فرد با مشکل جدی مواجه نمی‌شود؛ اما در شرایطی که شدیدتر باشد، فرد برای مسائلی همچون حرف زدن، جویدن و دیگر موارد با مشکل مواجه می‌شود. البته جای نگرانی نیست؛ چرا که در دندان پزشکی روش‌های درمان مختلفی برای جلو بودن فک تحتانی وجود دارد.

 

جلو بودن دندان های پایین

 

علت جلو بودن دندان های پایین

اکثر افرادی که با مشکل جلو بودن فک پایین مواجه هستند، این مشکل را از خانواده خود به ارث برده‌اند. این بدان معناست که ژنتیک می‌تواند اصلی‌ترین دلیل برای ایجاد این مشکل باشد. با این وجود موارد دیگری نیز تأثیر زیادی در پدید آمدن این مشکل دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مکیدن انگشت در دوره کودکی
  • فشار دادن دندان توسط زبان
  • استفاده بیش از حد از شیشه شیر
  • استفاده از پستانک‌های نامناسب در زمان کودکی
  • وارد شدن ضربه به دندان و فک
  • رشد تومور در قسمت فک

 

عوارض و مشکلات آندربایت

جلو بودن دندان های پایین می‌تواند مشکلات جدی را برای فرد ایجاد کند. این عارضه نه تنها باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند در صورت می‌شود؛ بلکه تهدیدی برای سلامت دندان‌ها نیز محسوب خواهد شد. اگر فرد با این عارضه مواجه شده و برای درمان جلو بودن فک اقدام نکند، با مشکلات زیر مواجه خواهد شد.

  • ایجاد مشکل در غذا خوردن
  • اختلال در تکلم
  • زمینه ایجاد عفونت‌های دهان و دندان
  • ایجاد خر و پف
  • ساییده شدن دندان‌ها
  • ایجاد درد در گردن، سر، گوش، فک و دهان

 

درمان جلو بودن فک پایین

 

درمان جلو بودن فک

برای درمان جلو بودن فک، روش‌های متعددی ارائه شده است. ما در ادامه برخی از روش‌های رایج برای درمان این عارضه را به شما معرفی می‌کنیم.

 

درمان خانگی جلو بودن فک پایین

بسیاری از افراد تصور می‌کنند برای رفع عارضه جلو بودن فک تحتانی می‌توانند روش‌های درمان خانگی جلو بودن فک پایین را به کار گرفته و آن را رفع کنند. این تصور کاملاً غلط است؛ چراکه رفع جلو بودن فک تحتانی تنها با جابجا شدن یک تا دو سانتی استخوان فک پایین امکان‌پذیر است و با روش خانگی قابل رفع نخواهد بود. شما برای رفع مشکل جلو بودن فک پایین باید به یک متخصص مراجعه کنید تا او بهترین روش درمان را برای شما انتخاب نماید.

 

درمان فک پایین جلو آمده بدون جراحی

اگر برای رفع این عارضه به یک متخصص مراجعه کنید، او ممکن است یک روش غیر جراحی را به شما پیشنهاد دهد. در برخی شرایط که جلو بودن فک شدید نباشد، پزشک درمان فک پایین جلو آمده بدون جراحی را انتخاب می‌کند. روش‌های غیر جراحی متعددی برای جلو بودن دندان های پایین و به طور کلی فک پایین وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 

به کار بردن اکسپندر کام

به اکسپندر کام، گسترش دهنده فک بالایی نیز گفته می‌شود. در این روش غیر جراحی، پزشک یک قالب فلزی را در دهان فرد قرار می‌دهد. بیمار هر شب می‌تواند با استفاده از یک کلید مخصوص، این گسترش دهنده را از حالت معمول کمی گشادتر نماید. انجام این فرآیند در مدت زمان خاصی باعث بازتر شدن فک بالا خواهد شد. در این صورت دندان‌های پایین جلوتر از دندان‌های بالا نیستند.

پزشکان معمولاً استفاده از اکسپندر کام را به مدت یک سال توصیه می‌کنند و پس از یک سال آن را با نگهدارنده تعویض خواهند کرد.

 

درمان فک پایین جلو آمده بدون جراحی

 

استفاده از فیس ماسک

فیس ماسک از نظر ظاهری بسیار شبیه به هدگیر بریس است. از فیس ماسک معمولاً برای درمان فک پایین جلو آمده بدون جراحی در کودکان استفاده می‌شود. در این روش، وسیله مورد نظر را دور سر فرد پیچیده و توسط نوار‌های فلزی که به دندان‌های عقب فک بالا وصل کرده، فک بالا را به موقعیت درست می‌کشد.

 

درمان آندربایت با فیس ماسک

 

کشیدن دندان

از دیگر روش‌های درمان فک پایین جلو آمده بدون جراحی، می‌توان به کشیدن دندان اشاره کرد. در برخی شرایط ناهنجاری موجود در فک آنقدر خفیف است که متخصص تشخیص می‌دهد که ناهنجاری را می‌تواند با کشیدن یک الی دو دندان رفع کند. این کار را معمولاً قبل از شروع انجام ارتودنسی نامرئی یا ثابت انجام می‌دهند.

 

درمان ارتودنسی جلو بودن فک پایین

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که برای درمان جلو بودن فک پایین توسط متخصصان به کار گرفته می‌شود، درمان ارتودنسی جلو بودن فک پایین است. در این روش متخصص از انواع براکت‌های دندان استفاده می‌کند تا بتواند دندان‌ها را به موقعیت صحیح هدایت کند.

معمولاً در شرایطی که ناهنجاری فک شما خفیف باشد، پزشک به سراغ درمان ارتودنسی جلو بودن فک پایین می‌رود. در صورتی که نمی‌خواهید از بریس‌های فلزی استفاده کنید و احساس می‌کنید ظاهری ناخوشایند دارند، می‌توانید نمونه‌های شفاف بریس را انتخاب نمایید. آن‌ها در مقایسه با بریس‌های فلزی کمتر مشخص هستند.

 

درمان ارتودنسی جلو بودن فک پایین

 

درمان آندربایت با جراحی

در شرایطی که عارضه جلو بودن فک پایین بسیار شدید باشد، متخصص روش جراحی را برای درمان جلو بودن دندان های پایین انتخاب می‌کند. روش جراحی بدین شکل انجام می‌شود که در طی جراحی، پزشک بخشی از استخوان فک بیمار را حذف می‌کند. در نهایت موقعیت فک اصلاح می‌شود. از روش جراحی معمولاً برای رفع جلو بودن فک پایین در بزرگسالان استفاده می‌شود.

 

بهترین سن برای درمان آندربایت

یکی از سؤالات مهمی که بیماران آندربایت و اوربایت با آن مواجه هستند، این است که باید در چه سنی برای درمان جلو بودن فک پایین و بالا اقدام کرد؟ در صورتی که بیمار در سنین کودکی و خردسالی است، می‌توان تنها با استفاده از ارتودنسی، جلو بودن دندان های پایین را رفع کرد. به همین علت بهتر است تا برای کودکان تا سن ۷ سالگی معاینات دندان پزشکی لازم را انجام دهید. به طور کلی محدودیت سنی برای درمان جلو بودن فک تحتانی وجود ندارد.

 

بهترین سن برای درمان جلو بودن فک پایین

 

آیا امکان جلوگیری از آندربایت وجود دارد؟

شاید شما هم با این سؤال مواجه شوید که آیا می‌توان با استفاده از الگو‌ها و رفتار‌های خاص از ایجاد عارضه جلو بودن فک پایین جلوگیری کرد؟ با این که برخی از دلایل ایجاد این عارضه قابل کنترل نیستند، اما در صورتی که برخی رفتار‌های اشتباه و الگو‌های بد غذایی اصلاح شود، از این ایجاد این عارضه تا حد زیادی جلوگیری می‌شود.

برای مثال شما باید کودکان خود را قبل از ورود به سن ۷ سالگی برای انجام معاینات دندان پزشکی، نزد پزشک متخصص ببرید. در این صورت پزشک می‌تواند مشکلات موجود را به راحتی تشخیص دهد و در سن پایین این مشکل را رفع کند. همچنین شما باید به عنوان والد میزان استفاده از پستانک و شیشه شیر کودک را به خوبی کنترل کنید تا در آینده با مشکل جلو فک پایین مواجه نشوند.

 

هزینه درمان جلو بودن فک پایین چقدر است؟

با توجه به این که هزینه‌های مربوط به دندانپزشکی در ایران بسیار بالاست، هزینه درمان جلو بودن فک پایین به یک دغدغه مهم برای بیماران تبدیل شده است. در هر صورت هزینه درمان جلو بودن فک پایین به عوامل مختلفی بستگی دارد. از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند روی این هزینه‌ها تأثیر بگذارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • هزینه‌های مربوط به تجهیزات ارتودنسی نظیر هدگیر، بریس و غیره
  • هزینه‌های مربوط به جلسات ارتودنسی و چکاب بیمار برای هر دوره
  • هزینه‌های مربوط به اتاق عمل در شرایطی که بیمار نیاز به جراحی دارد

 

هزینه درمان جلو بودن فک پایین

 

جمع‌بندی

جلو بودن فک پایین، یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی است که امروزه افراد زیادی با آن درگیر هستند. زمانی که استخوان فک پایین جلوتر از فک بالا قرار بگیرد، این عارضه رخ می‌دهد. درمان‌های مختلفی برای رفع این عارضه وجود دارد که متخصص با توجه به شرایط بیمار یکی از مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب خواهد کرد. با این وجود برخی از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند درمان خانگی جلو بودن فک پایین را در پیش گرفته و نتیجه بگیرند.

در مطالب فوق بیان کردیم که این تصور اشتباه است. شما باید برای رفع این مشکل به پزشک متخصص مراجعه کنید. او به خوبی تشخیص می‌دهد که جلو بودن فک پایین شما خفیف است و نیاز به ارتودنسی ثابت یا متحرک دارد و یا این که شدید بوده و باید با جراحی رفع شود.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *