جلو بودن فک بالا؛ یک مشکل شایع در کودکان و بزرگسالان

اورجت یا جلو بودن فک بالا و دندانها

یکی از مشکلات مربوط به فک و دندان در کودکان و بزرگسالان، جلو بودن فک بالا است. این مشکل  که با نام‌های دیگری مثل اورجت هم شناخته می‌شود، به حالتی گفته می‌شود که دندان‌های فک بالا به سمت جلو متمایل باشند و به خوبی روی فک پایین قرار نگیرند. این مشکل تاثیر زیادی روی اعتماد به نفس و زیبایی افراد دارد و از نظر پزشکی هم می‌تواند مشکلات زیادی برای افراد به وجود بیاورد.

معمولاً افرادی که با این مشکل مواجه هستند، به دنبال درمان خانگی جلو بودن فک بالا یا روش‌های پزشکی برای حل این مشکل می‌گردند. خوشبختانه به لطف پیشرفت‌های علم پزشکی، امروزه روش‌های زیادی برای درمان این مشکل وجود دارد. در این مطلب تصمیم داریم اطلاعات بیشتری در مورد این مشکل به شما ارائه داده و روش‌های درمان آن را بررسی کنیم. همراه ما باشید!

 

علت اورجت چیست؟

جلو بودن فک بالا به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که مهمترین آن، کوتاه بودن فک پایین نسبت به فک بالا است. در صورتی که فک پایین فرد کمتر از فک بالا رشد داشته باشد، چنین مشکلی برای افراد به وجود می‌آید. البته این مشکل به دلایل دیگری هم اتفاق می‌افتد. در اینجا به چند علت اورجت اشاره می‌کنیم:

  • مکیدن انگشت در دوران کودکی تا قبل از ظهور دندان‌های دائمی
  • از بین رفتن دندان‌های شیری زودتر از موعد مقرر
  • بازسازی و ترمیم دندان به صورت غیر اصولی توسط افراد نابلد
  • ابتلا به بیماری التهاب لثه
  • فشار آوردن به دندان و لثه
  • وارد شدن ضربه به فک و انحراف آن
  • ابتلا به تومورهای دهان و فک
  • و…

 

مهمترین علت اورجت، کوتاه بودن فک پایین است.

 

جلو بودن فک بالا چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

اگر به عکس جلو بودن فک بالا نگاه کنید در بخش‌های قبلی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که این عارضه تاثیر منفی زیادی روی زیبایی افراد دارد. اما اورجت به جز جنبه زیبایی، مشکلات دیگری را هم برای افراد به وجود می‌آورد و همین مشکلات باعث شده افراد با کلافگی به دنبال درمان پزشکی و درمان خانگی جلو بودن فک بالا  باشند. برخی از مهمترین عوارض و مشکلات ناشی از این عارضه فک و دندانی عبارتند از:

  • کاهش اعتماد به نفس
  • مشکل در تکلم و ناتوانی در تلفظ درست برخی کلمات
  • شکستن دندان‌های جلویی در دراز مدت
  • احساس ناراحتی و درد در فک
  • کاهش مقاومت دندان‌ها در مقابل پوسیدگی
  • و…

 

اورجت مشکلات و ناراحتی‌های زیادی به وجود می‌آورد.

 

انواع اورجت

از لحاظ علم دندانپزشکی می‌توان جلو بودن فک بالا را به سه نوع کلی زیر تقسیم کرد:

  1. جلو بودن فک بالا یا برآمدگی فک بالا
  2. جلو بودن لثه یا لبخند لثه‌ای
  3. جلو بودن دندان‌های فک بالا

امکان درمان تمام این مشکلات با روش‌های مختلفی وجود دارد و ناهنجاری شما از هر نوع که باشد، قابل درمان است. در بخش‌های بعدی انواع درمان اورجت را بررسی خواهیم کرد.

 

انواع درمان اورجت

همانطور که از بخش‌های قبلی متوجه شدید، جلو بودن فک بالا یک مشکل آزاردهنده است و مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. در صورتی که شما یا فرزندتان با این مشکل مواجه باشید، حتما به دنبال یکی از راه‌های درمان پزشکی یا درمان خانگی جلو بودن فک بالا می‌گردید.

برای درمان این مشکل، باید به یک دندانپزشک ماهر و با تجربه مراجعه نمایید. سپس دندانپزشک از فک و دندان شما عکس می‌گیرد و بعد از مشاهده عکس جلو بودن فک بالا، نوع آن را تشخیص خواهد داد. سپس بهترین روش برای درمان این مشکل را متناسب با سن و نوع مشکل، به شما پیشنهاد می‌دهد و اقدامات درمانی لازم آغاز می‌شود. در اینجا انواع درمان اورجت را به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

 

استفاده از ابزار هربست Herbst برای درمان اورجت

این ابزار به صورت ثابت داخل دهان بیمار قرار می‌گیرد و باعث کاهش فاصله افقی فک بالا و پایین خواهد شد. معمولا از این روش برای درمان اورجت در کودکان استفاده می‌شود. به دلیل اینکه فک کودکان نرم است، به راحتی امکان تغییر حالت آن با چنین ابزار ثابتی وجود دارد. گاهی اوقات ارتودنتیست این ابزار را با روش‌های دیگری مثل پیچ اتساع انجام خواهد داد تا به نتایج بهتری دست پیدا کند.

 

ابزار هربست برای اورجت

 

ابزار هدگیر

ابزار هدگیر یکی دیگر از مواردی است که دندانپزشکان برای درمان اورجت از آن استفاده می‌کنند. این ابزار معمولا به همراه ابزار Herbst و بریس و کش مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق تحقیقات انجام شده، استفاده از چنین تکنیکی نزدیک به ۹۳ درصد احتمال موفقیت دارد.

 

ابزار هدگیر برای اورجت

 

استفاده از کش‌های ارتودنسی

کش‌های رنگی و لاستیکی ارتودنسی یکی دیگر از روش‌های درمانی هستند که به دندان‌های فک بالا فشار وارد کرده و آن‌ها را به سمت عقب می‌کشانند. برای اتصال این کش‌ها از براکت و قلاب استفاده می‌شود.

 

کش های ارتودنسی برای درمان اورجت

 

استفاده از ابزار Twin Block

این ابزار هم برای رشد فک پایین و هم اندازه شدن آن با فک بالا مورد استفاده قرار می‎گیرد و معمولا برای کودکان تجویز خواهد شد. این ابزار از یک پلیت برای فک بالا و پایین و یک پیچ برخوردار است. ارتودنتیست به صورت هفتگی این پیچ را تنظیم می‌کند. مدت زمان رسیدن به نتیجه با این ابزار، چیزی بین ۹ تا ۱۲ ماه خواهد بود.

 

توین بلاک برای درمان اورجت

 

استفاده از ارتودنسی شفاف

پلاک ارتودنسی نامرئی یا شفاف، یک روش دیگر است که می‌تواند دندان‌های فک جلو را به سمت عقب متمایل کرده و ظاهر آن‌ها را اصلاح کند. این روش برای ناهنجاری‌های جزیی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

درمان اورجت با استفاده از ارتودنسی شفاف

 

کشیدن برخی از دندان‌ها

گاهی اوقات ارتودنتیست مجبور می‌شود برخی از دندان‌های فک بالایی را بکشد. این کار زمانی که فک بالا کوچک باشد یا در فک پایین دندان از دست رفته وجود داشته باشد، انجام خواهد شد.

 

درمان اورجت با کشیدن برخی از دندان ها

 

جراحی ارتودنسی

جراحی زمانی توصیه می‌شود که ناهنجاری جلو بودن فک بالا بسیار شدید باشد و روش‌های قبلی جواب ندهد. این روش هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان توصیه خواهد شد.

 

آیا درمان خانگی جلو بودن فک بالا ممکن است؟

خیلی از افراد به دنبال راهی برای درمان خانگی جلو بودن فک بالا می‌گردند و به هر دلیلی از مراجعه به دندانپزشک امتناع می‌کنند. اگر شما هم چنین نظری دارید، باید بگوییم که هیچ درمان خاصی برای درمان جلو بودن فک بالا در خانه وجود ندارد. تنها راهی که به شما کمک می‌کند این مشکل را رفع کنید، مراجعه به یک دندانپزشک متخصص و انجام یکی از روش‌های گفته شده است. پس به هیچ عنوان سمت روش‌های غیر اصولی و خطرناک نروید تا به خودتان آسیب نزنید.

 

بهترین سن برای درمان اورجت

بهترین سن برای درمان جلو بودن فک بالا، سنین ۱۰ تا ۱۴ سالگی است. در صورتی که متوجه شدید کودک شما با این مشکل مواجه شده، در همان سنین کودکی که استخوان فک نرم است، به یک دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. در صورتی که پزشک بعد از بررسی عکس جلو بودن فک بالا، اقدامات درمانی را برای رفع این عارضه در کودک شما شروع کند، احتمال اسیب‌های جسمی و روحی به فرزندتان در بزرگسالی به صفر می‌رسد و از پیشرفت بیماری هم جلوگیری خواهد شد.

با وجود تمام این‌ها، شما در هر سنی که بخواهید برای درمان این مشکل اقدام کنید، همیشه راهی برای رفع آن وجود دارد و اینطور نیست که از یک سنی به بعد، نتوان آن را رفع کرد.

 

هزینه درمان اورجت

هزینه درمان این مشکل با توجه به علت اورجت متفاوت خواهد بود. همچنین عوامل دیگری مثل طول درمان، سن بیمار، روش انتخابی برای درمان، کلینیکی که به آن مراجعه کرده‌اید و بسیاری موارد دیگر هم می‌توانند روی هزینه‌ی ارتودنسی و درمان اورجت موثر باشند.

با توجه به این موارد، شما باید برای اطلاع دقیق از هزینه‌های درمانی خود یا فرزندانتان به یک کلینیک معتبر مراجعه کرده و با پزشک آن کلینیک مشورت نمایید.

 

با درمان اورجت، لبخندی زیبا داشته باشید

 

آیا می‌توان از جلو زدگی فک بالا جلوگیری کرد؟

از گذشته این را شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است، اما آیا این موضوع درمورد مشکل جلو بودن فک بالا هم صدق می‌کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که جلوگیری از مشکل فقط برای کودکان ممکن است. اگر می‌خواهید فرزندتان در آینده با چنین مشکلی مواجه نشود، می‌توانید اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید.

  1. استفاده از پستانک برای کودک را به حداقل برسانید: در صورتی که کودک شما به سن ۴ سالگی رسید، پستانک او را کنار بگذارید؛ چرا که مکیدن پستانک از این سن به بعد می‌تواند حالت فک کودک را تحت تاثیر قرار دهد. قطع یکباره استفاده از پستانک ممکن نیست و برای اینکار باید از سه سالگی کودک به تدریج استفاده او از این وسیله را کمتر کنید.
  2. از یک شیشه شیر مناسب استفاده نمایید: مک زدن شیشه شیر هم به اندازه پستانک مشکل ساز است؛ پس اولاً از یک شیشه شیر استاندارد و مناسب استفاده کنید، دوماً مدت زمان استفاده از آن را هم به حداقل برسانید.
  3. به موقعیت زبان فرزندتان توجه کنید: زبان کودک در حالت عادی باید مقابل سقف دهان باشد. اگر چیزی غیر از این باشد، باید به موقع مشکل را تشخیص داده و از دندانپزشک اطفال کمک بگیرید.

 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم در مورد جلو بودن فک بالا و روش‌های درمان آن با شما عزیزان صحبت کنیم. همانطور که متوجه شدید، این مشکل به دلایل مختلفی به وجود می‌آید و می‌تواند عوارض سنگینی برای بیماران به همراه داشته باشد؛ از همین رو شما باید هر چه سریعتر برای درمان آن اقدام کنید. انتخاب روش درمانی مناسب برای شما به نظر پزشکتان بستگی خواهد داشت. پس حتما یک پزشک متخصص و حاذق را برای اینکار انتخاب کنید.

خوشبختانه می‌توانیم به شما نوید دهیم که در کلینیک دکتر خدیوی متخصصین ماهری در حال فعالیت هستند. این کلینیک مجهز به انواع ابزارهای ارتودنسی و دندانپزشکی پیشرفته است و شما با خیال راحت می‌توانید درمان اورجت در خود یا فرزندتان را به این مجموعه بسپارید. متخصصین این مجموعه از شما عکس جلو بودن فک بالا گرفته و بعد با توجه به شرایطی که دارید، بهترین روش برای درمان را به شما پیشنهاد خواهند داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می‌توانید با شماره زیر تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۲۰۰۲۹۸

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *