انواع جراحی لثه برای درمان بیماری‌های لثه؛ روش‌ها و هزینه

1

جراحی لثه در زمانی که بافت اطراف دندان‌ها دچار بیماری شده و با روش‌های غیر جراحی هم قابل‌ترمیم و اصلاح نیست انجام می‌شود.

جراحی لثه به دلایل زیبایی هم انجام می‌شود، از دلایل زیبایی برای انجام عمل لثه می‌توان به بلندتر به نظر رسیدن دندان‌ها و بهبود شکل و معماری لثه‌ها اشاره کرد. گاهی از لیزر برای جراحی لثه بهره گرفته می شود. در فرآیند جراحی لثه با لیزر نیازی به استفاده از تیغ جراحی یا بخیه زدن ندارد. این روش دارای حداقل سطح تهاجم است که به این ترتیب حداقل ناراحتی و درد را برای بیمار به همراه دارد.

فارغ از اینکه شما عمل جراحی لثه را به دلیل ابتلا به بیماری‌های لثه یا به دلایل زیبایی انتخاب کرده باشید، دندان پزشکان ما برای انجام هر گونه عمل جراحی لثه از تبحر و تجربه لازم برخوردار هستند.

بیماری لثه که به آن بیماری پریودنتال هم گفته می‌شود به دلیل وجود عفونت در استخوان‌ها و بافت‌های نگهدارنده اطراف دندان‌ها ایجاد می‌شود. دو نوع بیماری لثه وجود دارد: التهاب لثه و عفونت و خونریزی لثه (پریودنتال). از این دو نوع بیماری، التهاب لثه بیماری خفیفی است در حالی که عفونت و خونریزی لثه بیماری شدیدتری محسوب شده که می‌تواند به زیر لثه‌ها گسترش یافته و باعث آسیب به استخوان و بافت‌ها شود.

2

انواع جراحی‌های لثه

عمل‌های جراحی متنوعی برای بیماری‌های لثه وجود دارد که هر کدام از آنها برای شرایط خاصی به کار برده می‌شود.

جراحی فلپ / عمل جراحی برای کاهش پاکت لثه

این عمل جراحی برای از بین بردن جرم‌های زیر لثه و کاهش فاصله بین لثه و دندان‌ها به کار برده می‌شود. عمل جراحی فلپ برای کاهش رشد باکتری‌های مضر و پیشگیری از بیماری‌ها و عوارض بعدی ازجمله درمان بوی بد دهان در کودکان و بزرگسالان انجام می‌گردد. در برخی موراد خاص ممکن است استخوان‌های آسیب دیده برای کاهش فضای رشد باکتری‌های مضر صاف شود.

3-m

جراحی پیوند لثه

در مواردی که لثه بسیار عقب رفته یا خیلی نازک شود از این عمل جراحی برای درمان آن استفاده می‌شود. بافت پیوندی از کام دهان برداشته و سپس در محل ناحیه آسیب دیده بخیه می‌شود. با انجام این پیوند، بافت قوس دندانی بازسازی شده و زیبایی ظاهری لثه در اطراف دندان افزایش می‌یابد.

4

عمل جراحی بازسازی هدایت شده بافتی

زمانی که استخوان نگهدارنده دندان تخریب شده و از بین برود این عمل جراحی برای درمان آن انجام می‌شود. هدف از انجام این عمل تحریک استخوان و بافت لثه به رشد است. در این عمل که معمولاً همراه عمل فلپ انجام می‌شود، یک قطعه شبکه‌ای کوچک بین استخوان و بافت لثه قرار داده می‌شود تا از رشد بافت در نواحی که استخوان باید باز تولید شود جلوگیری می‌کند. با این کار استخوان و بافت همبند رشد کرده و می‌تواند دندان‌ها را در لثه نگه ‌دارد.

5-m

عمل جراحی روی استخوان

معمولاً عمل جراحی روی استخوان پس از عمل فلپ انجام می‌شود. با انجام این عمل استخوان به گونه‌ای تغییر شکل داده می‌شود که فضاهایی که برای رشد و تجمع باکتری‌ها ایجاد شده از بین برود.

6

عمل جراحی برای افزایش طول تاج دندان

وقتی که هنگام لبخند، لثه شما قابل مشاهده است، ترمیم لبخند لثه‌ای می‌تواند انجام شود؛ زیرا در این حالت دندان‌های شما کوتاه به نظر می‌رسند (ممکن است دندان‌های شما بلند باشند ولی بافت لثه بیش ا ز حد معمول روی آنها را پوشانده باشد). جراحی افزایش طول تاج دندان برای بهبود خط لثه و ایجاد یک لبخند طبیعی انجام می‌شود.

7

من چه انتظاری می‌توانم از انجام عمل لثه داشته باشم؟

اگر شما قصد انجام عمل جراحی روی لثه خود را دارید باید انتظار موارد زیر را داشته باشید:

• قبل از انجام عمل جراحی: دندانپزشک دندان‌های شما را به دقت تمیز کرده تا برای انجام عمل جراحی کاملاً آماده شود. سپس محل مورد درمان به صورت موضعی بیحس می‌شود.
  • در خلال عمل جراحی: دندانپزشک پوشش لثه شما را بالا کشیده تا به بافتهای زیرین لثه دسترسی پیدا کند. قمست عفونی بافت برداشته می‌شود و دندان‌های مرتبط با آن ناحیه برای از بین بردن پلاک‌های تشکیل شده تراشیده می‌شود تا باکتری‌های مضری که ممکن است در ناحیه زیر خط لثه رشد کنند از بین بروند. درهنگام انجام این عمل جراحی نقاط برآمده لثه که ممکن است باعث تکرار بیماری‌های لثه شوند صاف و هموار می‌شوند.
  • پس از انجام عمل جراحی لثه: پس از اتمام انواع جراحی لثه ، دندانپزشک پوشش لثه را در محل خود بخیه می‌کند. برای این کار، وی از بخیه‌های جذبی استفاده می‌کند که پس از مدتی به خودی خود بهبود می‌یابد و نیازی به کشیدن آنها نیست.

آیا پس از انجام عمل جراحی، درد طولانی مدت وجود دارد؟

پریودنتیست از بیهوشی موضعی برای بیحسی ناحیه مورد جراحی استفاده می‌کند. در هنگام انجام عمل جراحی شما یا اصلاً دردی احساس نمی‌کنید و یا احساس ناراحتی کمی خواهید داشت. پس از عمل جراحی، ناحیه درمان شده ممکن است کمی تورم، درد و حساسیت داشته باشد. پس از عمل برای کاهش درد و ناراحتی داروهای مسکن ضد درد، جهت پیشگیری از عفونت آنتی بیوتیک و برای تمیز نگه داشتن محل جراحی شده داروهای آنتی باکتریال تجویز می‌شود.

بیشتر افراد پس از عمل، درد و ناراحتی خفیف و ملایمی را تجربه خواهند کرد که با داروها بدون نیاز به نسخه پزشک قابل کنترل و مدیریت است. اگر شما دچار تورم بیشتری شدید می‌توانید از کیسه یخ روی محل متورم شده استفاده کنید. اگر طبق تجویز پزشک مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک هستید حتماً این داروها را دقیقاً مطابق دستورالعمل مصرف کنید.

پس از انجام عمل جراحی لثه، خونریزی و تورم زیاد به ندرت پیش می‌آید اما در صورت بروز این علائم یا هر عارضه دیگری حتماً بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

آیا من می‌توانم پس از عمل به طور طبیعی حرف زده و غذا بخورم؟

شما پس از برطرف شدن بیحسی موضعی می‌توانید به طور طبیعی صحبت کرده و تکلم کنید. برای غذا خوردن پس از عمل باید حتماً از رژیم‌های غذایی متعادل پیروی کنید. تا چند روز پس از انجام عمل از جویدن غذاهای سخت درناحیه درمان شده خودداری کنید. پس از انجام عمل جراحی لثه دندان‌ها به سرما و گرما حساس‌تر می‌شوند که این حساسیت پس از چند هفته به مرور کاهش می‌یابد و از بین می‌رود.

چه موقع باید مجدداً به پریودنتیست مراجعه کنم؟

بیماران معمولاً باید یک یا دو هفته پس از انجام عمل جراحی لثه معاینه شوند. در مراجعات پس از عمل، بخیه‌ها کشیده شده و محل جراحی تمیز می‌شود. همچنین در مراجعات پس از عمل، وضعیت و روند بهبودی مورد ارزیابی قرار گرفته و بهداشت دهان و دندان نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آیا نیازی به انجام دوباره عمل جراحی لثه است؟

در بیشتر موارد شما به تقبل هزینه جراحی لثه  برای ناحیه درمان شده نیازی ندارید. در برخی موارد درمان مجدد یا عمل‌های جراحی مکمل ضروری خواهد بود. رعایت بهداشت دهان و دندان در منزل و مراقبت های بعد از جراحی لثه نکات کلیدی برای دستیابی به نتایج مطلوب بلند مدت است.