ارتودنسی نامرئی چیست

ارتودنسی نامرئی؛ ترکیب زیبایی و تکنولوژی در اصلاح دندان

تعریف اینکه ارتودنسی نامرئی چیست، توضیح واضحات است. اما این اصطلاح در واقع به سه دستگاه متفاوت برای اصلاح ناهنجاری‌های دهان و دندان اشاره می‌کند که در طول درمان در دهان فرد مخفی بوده و مشخص نباشند. دستگاه‌ها و روش هایی برای ارتودنسی شفاف که هرکدام در شرایط خاصی تجویز می‌شوند و ویژگی‌های مثبت و منفی خود را دارند.

در ادامه ضمن معرفی انواع ارتودنسی نامرئی و مزایا و معایب هرکدام، شرایط استفاده از آنها، مراحل درمان و حدود هزینه‌شان را هم بررسی می‌کنیم.

 

فهرست عناوین نمایش

ارتودنسی نامرئی چیست؟

منظور از «ارتودنسی نامرئی» یا invisible orthodontics، بریس‌ها و پلاک‌هایی هستند که به چشم نمی‌آیند و توجه را جلب نمی‌کنند. به سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی‌های سنتی فکر کنید. به طور کلی ارتودنسی نامرئی به روش درمانی گفته می‌شود که پلاک ها یا اصلا مشخص نیستند و یا خیلی کم به چشم می‌آیند. در نمونه‌های نامرئی:

  • یا این اجزا بی‌رنگ یا هم‌رنگ دندان‌ها هستند (ارتودنسی سرامیکی)
  • یا پشت دندان‌های نصب می‌شوند (ارتودنسی لینگوال)
  • یا کلا از سیستم دیگری برای مرتب کردن دندان‌ها کمک گرفته می‌شود (الاینرهای شفاف)

همین موضوع، اخیرا شیب زیادی به محبوبیت انواع ارتودنسی ‌های نامرئی داده است. در حال حاضر، این بریس‌ها بین بزرگسال‌ها طرفدارهای زیادی دارد.

 

ارتودنسی دندان نامرئی مناسب چه افرادی است؟

همانطور که از اسم این نوع روش درمان مشخص است، در طول دوره درمان، براکت ها مشخص نیستند، پس در نتیجه این نوع براکت‌ها برای افرادی که شرایط کاری و اجتماعی خاصی دارند و یا کلا افرادی که از بودن بریس های فلزی روی دندانهایشان ناراضی هستند و حس خوبی نمیگیرند، مناسب می‌باشند. اما به طور کلی می‌توان گفت که هر فردی که مشکلات زیر را داشته باشد، می‌تواند از این نوع ارتودنسی استفاده کند:

  • وجود فاصله بین دندان‌ها
  • شلوغ و فشرده بودن دندان ها 
  • افرادی که دندان کج دارند
  • تراز نبودن فک بالا و پایین (دندانها به درستی روی هم قرار نمیگیرند)

 

ارتودنسی‌های نامرئی برای چه افرادی مناسب نیست؟

در بالا توضیح دادیم که این نوع روش درمان، مناسب چه افرادی است؛ اما بهتر است بدانیم که ارتودنسی نامرئی مناسب چه افراد با چه مشکلات و ناهنجاری‌هایی نیست؟ 

  • وقتی مشکلات و پیچیدگی دندانها شدید باشد، نیاز به استفاده از سایر درمان هاست.
  • اگر بیمار به درستی مسائل بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کند.
  • زمانی که ناهماهنگی‌های دو فک بسیار زیاد است.

 

مزایا و فواید ارتودنسی نامرئی نسبت به سایر روش ها

در مورد مزایای این روش ارتودنسی، از مواردی که به صورت عملی در فرد استفاده کننده و رضایت افراد از این روش دیده شده است، می پردازیم. ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد که هر کدام به صورت مجزا، معایب و مزایای متفاوتی دارند، اما به طور کلی مزیت‌های استفاده از پلاک های نامرئی به شرح زیر است:

۱. جلب توجه کمتر نسبت به ارتودنسی ثابت

بسیاری از نوجوان، دانش آموز و حتی بزرگسالان، نگران این موضوع هستند که در هنگام لبخند زدن یک دهان پر از فلز نمایان نشود و این موضوع برایشان اهمیت دارد، استفاده از انواع روش های ارتودنسی نامرئی به میزان زیادی این مشکل را رفع می‌کند. به خصوص اینویزیلاین های شفاف که به راحتی توسط افراد قابل مشاهده نیستند. 

۲. عدم محدودیت در خوردن یا نوشیدن

از آن جا که بریس‌های فلزی به طور دائمی به دندان‌ها متصل هستند، غذاهای خاصی مانند آدامس و آب نبات‌های سخت وجود دارند که شما باید در طول درمان از آن‌ها اجتناب کنید، اما اگر از پلاک های متحرک نامرئی (الاینرهای اینویزیلاین) استفاده کنید، می‌توانید هر چیزی که دوست دارید بخورید و بنوشید.

۳. راهی آسان برای رعایت بهداشت

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در صورت داشتن بریس‌های فلزی آسان نیست. ذرات غذایی و پلاک ممکن است در سیم‌ها و بین دندان‌ها گیر کنند و منجر به پوسیدگی دندان و مشکلات لثه در طول درمان شوند، اما اگر از الاینرهای شفاف استفاده کنید، به راحتی پلاک را برمیدارید و از نخ و مسواک استفاده می‌کنید و پلاک را می شویید.

۴. دوره درمان سریع‌تر

به طور کلی، درمان ارتودنسی با استفاده از بریس‌های نامرئی طول زمان کمتری نسبت به سایر گزینه‌های درمانی دارد، زیرا هر دو هفته یک بار به شما یک ست جدید از الاینرها داده می‌شود که به متخصص ارتودنسی اجازه‌ی کنترل بیشتری بر نیروی اعمال شده روی دندان را می‌دهد.

باید توجه داشت که در نوجوانان به دلیل تغییر و رشد زیاد دندان‌ها، این دوره‌ی درمان طولانی‌تر و مشابه دوره‌ی درمانی مورد نیاز در هنگام داشتن بریس‌های فلزی است.

تاثیرات ارتودنسی نامرئی در اصلاح دندان

 

انواع ارتودنسی نامرئی دندان

روش های مختلفی از این نوع درمان وجود دارد که به دلیل داشتن ویژگی هم رنگ بودن با دندان و یا شفاف بودن، در دسته نامرئی قرار می گیرند. اجازه دهید ببینیم هریک از این سه مدل ارتودنسی که در بالا بیان کردیم، دقیقا چگونه هستند و چطور کار می‌کنند:

 

ارتودنسی شفاف یا سرامیکی

بریس‌های شفاف یا سرامیکی از نظر ساختار و اجزا دقیقا مشابه بریس‌های فلزیِ سنتی هستند. هردوی این بریس‌ها از براکت، سیم و گاهی اوقات حلقه‌های الاستیک استفاده می‌کنند.

تنها تفاوت‌شان این است که ارتودنسی نامرئی شفاف یا سرامیکی، براکت‌هایی شفاف یا همرنگ دندان‌ها دارد. البته مدل‌هایی هم هستند که در آنها حتی سیم ظاهر فلزی و مشخص ندارد، و بیشتر به سفید می‌زند، در ویدیو زیر بهتر می‌توانید با این نوع براکت ها آشنا شوید:

 

به غیر از موضوع ظاهر (و البته هزینه)، ارتودنسی‌ سرامیکی تفاوت خاص دیگری با مدل‌های فلزی ندارند و مراحل نصب و درمان و نگهداری از آنها تقریبا مثل بریس‌های سنتی است. این بریس‌ها برای افرادی که باید از ارتودنسی ثابت استفاده کنند اما به ظاهر فلزی آن علاقه‌ای ندارند، یک گزینه عالی‌ست.

 

ارتودنسی شفاف مناسب چه ناهنجاری‌هایی است؟

بریس‌های ثابت، از جمله ارتودنسی نامرئی سرامیکی، با اعمال فشار مداوم روی دندان‌ها و فک‌ها آنها را موقعیت صحیح‌شان قرار می‌دهند، و لبخند بیمار را اصلاح می‌کنند. براکت‌هایی که به دندان‌ها چسبانده می‌شوند، سیم ارتودنسی (آرچ وایر) را در جای خود نگه می‌دارد. همان سیمی که به دندان‌ها نیرو وارد کرده و مرتب‌شان می‌کند.

چنین دستگاه‌هایی می‌توانند انواع ناهنجاری‌ها و مال اکلوژن را درمان کنند، از جمله:

  • اورجت بیش از حد
  • کراس‌بایت
  • اوربایت
  • فاصله بین دندان‌ها
  • شلوغی دندان‌ها

ارتودنسی نامرئی سرامیکی مشابه نمونه های ثابت در اصلاح دندان است

مزایای ارتودنسی نامرئی از نوع سرامیکی

گذشته از ظاهر ظریف و شفاف (یا هم‌رنگ با دندان‌ها) که به سختی دیده می‌شود، این بریس‌ها نکات مثبت دیگری هم دارند، برای نمونه:

  • از همان فناوری و عملکرد موثر و قابل اعتماد بریس‌های فلزی بهره می‌برند، و بسیاری از ناهجاری‌ها را به خوبی اصلاح می‌کنند.
  • اعتماد به نفس بیمار را افزایش داده، و به او اجازه می‌دهد بدون نگرانی به خاطر وجود قطعات فلزی در دهان‌اش صحبت کند و لبخند بزند.
  • قیمت ارتودنسی سرامیکی نسبت به الاینرهای شفاف پایین‌تر است.
  • سطح براکت‌های سرامیکی از نمونه‌های مشابه فلزی نرم‌تر و یکدست‌تر است. موضوعی که احتمال زخم شدن دهان را از بین می‌برد، و به طور کلی حس بهتری هم در دهان دارد.
  • برای افرادی که به نیکل آلرژی دارند، کاملا بی‌خطر هستند.
  • برخلاف نمونه‌های فلزی، برای آزمایش‌های تصویربرداری مشکلی ایجاد نمی‌کند.

مزایای ارتودنسی سرامیکی

 

معایب این نوع ارتودنسی

چندمورد را هم می‌توان به عنوان معایب ارتودنسی نامرئی با براکت سرامیکی در نظر گرفت، برای مثال:

  • به دلیل رنگ روشن‌شان، براکت‌های این دستگاه‌ها بیشتر در معرض لکه گرفتن هستند. مخصوصا اگر اهل سیگار کشیدن یا نوشیدن قهوه‌اید.
  • براکت‌های سرامیکی دوام مطلوبی دارند، اما به پای نمونه‌های فلزی‌ها نمی‌رسند و احتمال شکستن و آسیب دیدن‌شان صفر نیست.
  • هرچند هزینه درمان با پلاک نامرئی سرامیکی از اینویزیلاین‌ها کمتر، اما از مدل‌های فلزی بیشتر است.
  • وقتی فقط روی دندان‌های پایینی نصب ‌شوند، ممکن است به دندان‌های بالایی آسیب بزنند.
  • برداشتن براکت‌های سرامیکی از روی دندان‌ها دشوارتر و حساس‌تر است، و ممکن است به مینای دندان آسیب وارد کند.
  • مدت زمان ارتودنسی نامرئی سرامیکی می‌تواند از درمان با بریس‌های فلزی طولانی‌تر باشد.

 

ارتودنسی با الاینر شفاف (اینویزیلاین)

وقتی می‌پرسید ارتودنسی نامرئی چیست، اکثرا این مدل را به شما معرفی می‌کنند. دقت داشته باشید که الاینر شفاف به کلیه پلاک‌های بی‌رنگی گفته می‌شود که کاملا روی دندان قرار می‌گیرند، و تنها از فاصله کم قابل تشخیص هستند در واقع جزء دسته بندی ارتودنسی متحرک هم به حساب می آیند.

«اینویزیلاین» اولین برندی بود که این ترازکننده‌ها را تولید کرد. به دلیل کیفیت بالا و به سرعت متداول شدن آن، در حال حاضر عملا به هر ارتودنسی نامرئی شفاف اینویزیلاین گفته شود. چون Invisalign در واقع یک سیستم و تکنولوژی برای طراحی و ساخت این پلاک‌هاست.

ارتودنتیست با کمک اسکن سه بعدی یا خمیر مخصوص از دندان‌ها قالب می‌گیرد، و الاینرهای مخصوص به هرفرد را می‌سازد. با جلو رفتن روند درمان و حرکت دندان‌ها، بیمار به الاینرهای جدید احتیاج خواهد داشت. در طول درمان، معمولا از ۱۰ تا ۱۵ الاینر متفاوت استفاده می‌شود. 

 

فیلم ارتودنسی با الاینر شفاف

برای آشنایی بیشتر با ارتودنسی با الاینرهای شفاف، ویدیو زیر را مشاهده کنید:

 

از برخی جهات، این مدل ارتودنسی مسئولیت زیادی را روی دوش بیمار می‌گذارد. آنها باید روزانه باید حدود ۲۰ تا ۲۲ ساعت در دهان قرار بگیرند، و هربار که چیزی غیر از آب می‌نوشید یا میل می‌کنید، آن‌ها را بردارید.

 

الاینر شفاف مناسب چه ناهنجاری‌هایی است؟

در طول مراحل درمان، ارتودنسی نامرئی اینویزیلاین با اعمال نیروی کنترل‌شده به قسمت‌های مختلف دندان‌ها، آنها را حرکت می‌دهد. با هر الاینر جدید، دندان‌ها به موقعیت صحیح خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند. این ترازکننده‌های می‌توانند در شرایط زیر کمک‌کننده باشند:

  • دندان(های) کج
  • اوربایت، آندربایت و کراس‌بایت خفیف
  • فاصله(های) جزئی بین دندان‌ها
  • اوپن‌بایت
  • شلوغی دندان‌ها (بسته به شدت)

همان‌طور که مشخص است، به طور کلی انواع ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف برای مشکلات خفیف کاربرد دارند و اصلا نمی‌توانند ناهنجاری‌های پیچیده دندانی و اسکلتی را اصلاح کنند.

ارتودنسی با الاینر شفاف

 

مزایای ارتودنسی شفاف به روش الاینر

به دلیل نبود محدودیت سنی و دسترسی آسان، بزرگسالان، افراد میانسال و خانم‌های باردار اغلب این روش درمان را ترجیح می‌دهند. البته این الاینرهای محبوب از ویژگی‌های مثبت مهم‌ترِ دیگری هم برخوردار هستند، به عنوان مثال:

  • به راحتی در دهان قرار می‌گیرند (و خارج می‌شوند) و نصب پیچیده بریس‌های سنتی را ندارند.
  • چون هیچ سیم یا براکتی وجود ندارد، لازم نیست نگران زخم شدن و بریدگی‌های دردناک در دهان‌تان باشید. 
  • انواع ارتودنسی نامرئی اینویزیلاین کاملا شفاف است، و تنها از فاصله نزدیک دیده می‌شوند. این یعنی می‌توانید با خیال راحت لبخند بزنید و بیش از حد خودآگاه نباشید.
  • این الاینرها را می‌توان برای غذا خوردن از دهان خارج کرد. به همین خاطر، غذاهایی که در طول درمان می‌توانید میل کنید اصلا محدود نمی‌شوند.
  • تمیز کردن راحت و نگهداری آسان به دلیل امکان خارج کردن از دهان

 

معایب استفاده از الاینرهای شفاف

با وجود مزایای قابل توجه، نمی‌توان از معایب ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف غافل شد:

  • برای کسب بهترین نتیجه، اینویزیلاین باید حداقل ۲۲ ساعت در روز روی دندان‌ها باشد. این یعنی به طور معمول، بیمار فقط می‌تواند برای غذا خوردن و بهداشت دهان و دندان آنها را بیرون بیاورد.
  • هزینه ارتودنسی نامرئی با Invisalign عموما بالاست، و بسته به وضعیت بیمار (درنتیجه تعداد الاینرهای لازم در روند درمان) و کیفیت آنها می‌تواند بسیار گران تمام شود.
  • ممکن است در ابتدای استفاده کمی ناراحت کننده و دردناک باشد که پس از گذشت مدتی این مشکل برطرف می شود.
  • ممکن است برای ناهنجاری های شدید دندان تاثیر خوبی نداشته باشد که تشخیص دقیق آن به عهده پزشک است.

معایب ارتودنسی نامرئی به سبک اینویزیلاین

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی نامرئی لینگوال یا زبانی هم شباهت زیادی با بریس‌های فلزی سنتی (و همچنین مدل‌های سرامیکی و شفاف) دارد، اما به جای قرار گرفتن روی دندان‌ها، داخل آنها و در واقع پشت‌شان نصب می‌شوند. این دستگاه‌ها مانند همان بریس‌هایی که روی جلوی دندان‌ها قرار می‌گیرند کار می‌کنند، اما تفاوت‌هایی هم با آنها دارند.

مهمترین مسئله این است که هرچند آنها نامرئی‌ترین هستند، اما چون در داخل دهان و پشت دندان‌ها قرار می‌گیرند عادت کردن به آنها زمان می‌برد. صحبت کردن با وجود آنها هم تا حدی مشکل می‌شود. نهایتا، ارتودنسی لینگوال نسبت به دو مدل قبل کمتر رایج است.

 

چه ناهنجاری‌هایی را می‌توانند اصلاح کند؟

درست مانند بریس‌های سنتی و ثابت، نمونه‌های لینگوال هم از آرچ وایر و براکت‌های فلزی بسیار کوچک تشکیل شده‌اند. آنها فشار مداومی را به دندان‌ها اعمال می‌کنند که به تدریج آنها را در موقعیت صحیح‌شان قرار می‌دهند.

علاوه بر اصلاح موثر مشکلات خفیف، انواع ارتودنسی نامرئی لینگوال به رفع چنین ناهنجاری‌های هم کمک می‌کند:

  • رفع فاصله بین دندان‌ها
  • دندان‌های با چرخش شدید
  • مشکلات مربوط به بایت
  • دندان‌های به شدت شلوغ

ارتودنسی نامرئی لینگوال چیست

مزایای ارتودنسی نامرئی لینگوال چیست؟

 این دستگاه‌های ظریف و پیچیده که با سه سیستم متفاوت ساخته می‌شوند، از چندنظر بسیار ایده‌آل هستند:

  • نامرئی ترین مدل ارتودنسی به دلیل نصب در پشت دندان؛ بسیاری از افراد متوجه بریس ها نخواند شد.
  • به صورت ثابت روی دندان نصب شد و نیازی به بیرون آوردن و یا جایگذاری ندارد.
  • بریس‌های لینگوال جدید براکت‌ها و سیم‌های سفارشی‌ای دارند که کاملا متناسب با دندان‌های بیمار هستند. متخصص کنترلی عالی در روند درمان خواهد داشت، و دندان‌ها را به طور دقیق حرکت خواهد داد.
  • قابلیت اصلاح انواع ناهنجاری‌های خفیف و پیچیده دندان بدون محدودیت
  • یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این بریس‌های این است که فرد می‌تواند به وضوح روند تغییر لبخند خود را ببیند. چرا که دندان‌ها پشت سیم‌ها و براکت‌ها پنهان نشده‌اند.
  • ساختار فلزی مقاومت و دوام بالایی دارند به طوری که هیچ‌گونه نگرانی‌ای از بابت تغییر رنگ بریس وجود ندارد.

ارتودنسی نامرئی پشت دندانی

معایب ارتودنسی به روش لینگوال

  • افزایش مراقبت های غذا خوردن به دلیل ثابت بودن ارتودنسی لینگوال
  • قیمت ارتودنسی نامرئی لینگوال معمولا از بریس‌های سرامیکی و الاینرهای شفاف بالاتر است؛ مخصوصا اگر سفارشی‌ساز باشند.
  • این ارتودنسی باید توسط پزشکانی روی دندان‌ها نصب شود که برای یادگیری تکنیک آن آموزش‌های اختصاصی طی کرده‌اند.
  • احتمالا دارد درست پس از نصب بریس، فرد دچار نوک زبانی صحبت کردن بشود. این حالت هم نباید بیشتر از چندروز طول بکشد.
  • چون بریس‌های لینگوال به اندازه دیگر انواع ارتودنسی نامرئی در دسترس نیستند، مراحل درمان، ویزیت‌های مربوط به آن و … می‌تواند کمی بیشتر طول بکشد.
  • صحیح مسواک زدن و تمیز کردن آنها چالش‌برانگیز است.

 

قیمت ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

هزینه ارتودنسی نامرئی پیش از هرچیز به روشی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. به طور عمومی، درمان با الاینرهای شفاف و بریس‌های سرامیکی از مدل لینگوال کمتر است. 

گذشته از روش درمان، اینها مهمترین عواملی هستند که قیمت را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهند:

  • نوع و شدت ناهنجاری
  • وجود ناهنجاری در یک فک یا هردو فک بالا و پایین
  • تعداد پلاک‌های لازم، در صورت درمان با الاینرهای شفاف
  • کشور سازنده بریس‌ها یا الاینرها
  • طول درمان
  • جلسات ویزیت اورژانسی (مثلا برای ترمیم بریس‌ها)

خبر خوب این است که به دلیل بالا بودن قیمت، بیشتر مطب‌ها و متخصص‌ها هزینه‌ها را به صورت قسطی از مراجعه‌کننده‌ها دریافت می‌کنند.

با ویزیت نزد متخصص، ایده بسیار بهتری درباره وضعیت‌تان، روش درمان ایده‌آل و البته قیمت ارتودنسی نامرئی خواهید داشت.

بریس لینگوال نامرئی

قیمت ارتودنسی نامرئی فک بالا به چه صورت است؟

گاهی اوقات افراد تمایل دارند که تنها دندانهای فک بالای خود را ارتودنسی کنند، چراکه دندانهای بالا بیشتر از دندانهای پایین پیدا هستند، به طور کلی قیمت ارتودنسی نامرئی فک بالا در کفه قیمت کلی ارتودنسی نامرئی است، اما باز هم هزینه نهایی آن به مواردی که در بالا بیان شد بستگی دارد و برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

 

مدت زمان و مراحل ارتودنسی نامرئی

جدا از اینکه نهایتا درمان با چه روشی انجام می‌شود، ویزیت، معاینه و مشاوره اولین مرحله از درمان با ارتودنسی نامرئی دندان است. این جلسه می‌تواند حدود بیست دقیقه تا یک ساعت طول بکشد.

در طول مشاوره دندان‌های بالا و پایین قالب‌گیری و اکلوژن یا بایت شما ارزیابی می‌شود. سپس ارتودنتیست راه حل‌ها، جایگزین‌ها، مزایا و معایب هرکدام را پیش از ایجاد برنامه درمانیِ مخصوص‌تان مورد بحث قرار می‌دهد. در این مرحله قیمت ارتودنسی نامرئی، شرایط قسط‌بندی و پرداخت هم بررسی و مشخص می‌شود.

 

مراحل ارتودنسی نامرئی با بریس‌های سرامیکی

اگر این گزینه برایتان تجویز شود، پس از جلسه ویزیت و مشاوره، روند درمان شما به این صورت خواهد بود:

  1. باندینگ: باندینگ فرآیند قرار دادن براکت‌ها روی دندان‌ها، نصب آرچ وایر و اورینگ‌های الاستیک (با رنگ دلخواه) است. پیش از پایان رسیدن این جلسه، نکات و دستورالعمل‌های نگهداری از بریس و بهداشت دهان و دندان هم به شما گفته می‌شود.
  2. جلسات تنظیم: این ویزیت‌ها هرشش تا هشت هفته یکبار ضروری‌اند، تا ارتودنتیست بتواند پیشرفت را کنترل کند. او بریس‌ها را برای اعمال نیروی مناسب را تنظیم و کش‌های الاستیک را جایگزین می‌کند.
  3. دی‌باندینگ: در این مرحله براکت‌ها از روی دندان‌های جدا می‌شوند. همچنین، دندان‌ها برای حذف باقی‌مانده چسب‌ها به دقت پولیش می‌شوند و عکس‌های نهایی گرفته می‌شود.
  4. ریتینرها: مراحل ارتودنسی نامرئی سرامیکی با تجویز ریتینرها (نگهدارنده‌ها) و استفاده از آنها به پایان می‌رسد تا دندان‌ها در موقعیت جدید و صحیح‌شان تثبیت شوند. این مرحله هم شامل ویزیت‌هایی برای تنظیم دستگاه و بررسی پیشرفت درمان می‌شود.

بسته به وضعیت بیمار، مدت درمان با بریس‌های سرامیکی از یک تا نهایتا سه سال متغیر است.

هزینه و مراحل ارتودنسی نامرئی سرامیکی

مراحل ارتودنسی با الاینر شفاف

اگر الاینر شفاف همان ارتودنسی نامرئیِ مناسب برای شما باشد، پس از جلسه مشاوره، روند درمان به شکل زیر جلو خواهد رفت:

  1. طراحی و ساخت الاینرها: ابتدا از دهان شما اسکن گرفته شده و دندان‌ها قالب‌گیری می‌شوند. سپس اطلاعات حاصل از اسکن و قالب‌ها به لابراتور ارسال می‌شود تا اولین الاینرهای سفارشیِ شما آماده شوند. معمولا حدود یک ماه طول می‌کشد تا پلاک‌ها ساخته و به دست دندانپزشک برسد.
  2. قرار دادن الاینرها در دهان: در جلسه بعد متخصص الاینرها را به شما می‌دهد و نحوه استفاده و نگهداری از آنها را می‌گوید. شما باید روزانه ۲۰ تا ۲۲ ساعت از الاینر استفاده کنید، و تنها آن را برای غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بیرون بیاورید. تعهد به این موضوع جابه‌جایی صحیح دندان‌ها را تضمین خواهد کرد.
  3. الاینرهای جدید: این ارتودنسی نامرئی شفاف طوری طراحی می‌شود که برای حدود دوهفته کار کند؛ پس از آن هم باید از ترازکننده‌های جدید استفاده کرد. اما پیش از تعویض الاینرها، برای اطمینان از پیشرفت به مطب دندانپزشک مراجعه می‌کنید.
  4. آخرین الاینر: وقتی دوره استفاده از آخرین الاینر به پایان برسد، دندانپزشک دندان‌های شما را معاینه و موقعیت جدید آنها را با هدف اصلی مقایسه می‌کند. گاهی اوقات اصلاحاتی جزئی لازم است که با سفارش الاینرهای دیگر برای تکمیل اصلاح شکل لبخند اعمال می‌شود.
  5. استفاده از ریتینر: حالا فک شما در حال سازگار شدن با محل جدید دندان‌هایتان است، و باید برای مدتی هنگام خواب از نگهدارنده‌ها استفاده کنید. این امر بلافاصله پس از تکمیل دوره درمان با اینویزیلاین و سایر الاینرهای شفاف اهمیت زیادی دارد.

نمی‌توان زمان مشخصی را برای مدت زمان ارتودنسی نامرئی با این ترازکننده‌ها ذکر کرد؛ چون وضعیت هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است. اما به طور کلی، یک بازه ۶ الی ۱۲ ماهه برای نتیجه دادن این روش درمانی اعلام می‌شود.

مراحل انجام ارتودنسی نامرئی یا الاینر

مراقبت و نگهداری بعد از ارتودنسی نامرئی

بعد از شروع درمان، حتما به مواردی که در ادامه اشاره می‌کنیم توجه کنید و تمامی کارها را انجام دهید:

  • اگر از پلاک های متحرک نامرئی یا همان الاینرهای شفاف استفاده می‌کنید، باید حتما ۲۲ ساعت در شبانه روز این پلاک‌ها را در دهان داشته باشید.
  • به صورت روزانه و بعد از هر وعده غذایی بای ارتودنسی های نامرئی ثابت را به کمک مسواک و نخ دندان کاملا تمیز کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت که باعث آسیب به براکت‌ها می‌شود جلوگیری کنید.
  • در طول دوره درمان از غذا و نوشیدنی های رنگی استفاده نکیند، چون می‌تواند به مرور زمان باعث تغییر رنگ الاینر یا براکت‌ها شود.
  • اگر از الاینر استفاده می‌کنید، بهتر است هر شب آن را با مسواک تمیز کنید.

 

بهترین گزینه برای ارتودنسی نامرئی دندان‌ کدام است؟

امیدواریم با مطالعه موارد گفته‌شده اطلاعات‌تان درباره اینکه ارتودنسی نامرئی چیست، چه انواعی دارد، هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند و … کامل‌تر شده باشد. به دلیل وجود بریس‌های نامرئیِ گوناگون، خوشبختانه ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین ناهنجاری‌ها را می‌توان به صوزت نامحسوس اصلاح و درمان کرد.

با معاینه دقیق وضعیت شما، مشخص می‌شود که کدام روش بهتر است. ما در سه مطب متخصص ارتودنسی دکتر «علیرضا خدیوی» واقع در میرداماد، شرق و مرکز تهران پذیرای شما هستیم. جهت دریافت نوبت رایگان روی «رزرو نوبت» بزنید.

سوال دیگری دارید؟ شاید در ادامه بتوانید پاسخ‌تان را پیدا کنید.

 

سوالات متداول

  • قیمت ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

بسته به عواملی مانند نوع و شدت ناهنجاری، وجود ناهنجاری در یک یا هردو فک، کشور سازنده بریس یا الاینر شفاف، تعداد پلاک‌های لازم (در صورت درمان با الاینر) و … این هزینه از حدود ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۸۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

  • ارتودنسی‌های نامرئی برای چه مشکلاتی مناسب‌اند؟

اکثرا منظور از این عبارت الاینرهای شفاف است که تنها برای ناهنجاری‌های خفیف کاربرد دارند. اما مدل‌های ثابت سرامیکی و لینگوال برای مشکلات پیچیده‌تر هم مناسب هستند.

  • معایب ارتودنسی نامرئی چیست؟

هر مدل (سرامیکی، لینگوال و اینویزیلاین) ایرادها و البته مزایای خود را دارد، که در مطلب آنها را به طور کامل بررسی کرده‌ایم.

  • مدت زمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

این موضوع هم به شدت به نوع ناهنجاری بیمار بستگی دارد. به طور میانگین، در عرض یک‌سال می‌توان نتیجه استفاده از این ارتودنسی‌ها را دید.

  • آیا درمان با ارتودنسی نامرئی شفاف (الاینرها) بازگشت دارد؟

اگر درمان به درستی طراحی شود و بیمار هم همکاری‌های لازم را داشته باشد، خیر.

  • آیا این روش درمانی درد دارد؟

اصولا تمام روش‌های ارتودنسی در روزهای ابتدایی حساسیت‌ها و ناراحتی‌هایی را ایجاد می‌کنند که به سرعت تسکین می‌یابند.

  • بهترین سن برای این ارتودنسی‌ها چیست؟

الاینرهای شفاف هیچ محدودیت سنی‌ای ندارند، بریس‌های ثابت و سرامیکی هم همین‌طور (هرچند بزرگسالان الاینرها را بیشتر ترجیح می‌دهند). بریس‌های لینگوال هم بیشتر برای نوجوانان و بزرگسالان پیشنهاد می‌شود. به طور کلی اگر به دنبال یک متخصص برای ارتودنسی نامرئی هستید، می‌توانید به مطب دکتر علیرضا خدیوی، متخصص ارتودنسی میرداماد، شرق و مرکز تهران مراجعه کنید.

۴.۳/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *