ارتودنسی مخفی چیست

ارتودنسی لینگوال یا ارتودنسی مخفی چیست؟ (راهنمای کامل)

ارتودنسی لینگوال با ظرافت هرچه تمام‌تر قدرت ارتودنسی‌های سنتی فلزی در درمان انواع ناهنجاری‌ها (که به باور بیشتر افراد از نظر بصری چندان جذاب نیست) را با به چشم نیامدنِ نمونه‌های مختلف ارتودنسی نامرئی (که نمی‌توانند بخش مهمی از مشکلات دندانی را اصلاح کنند) ترکیب می‌کند.

در ادامه ضمن بررسی انواعِ این ارتودنسی مخفی، مزایا و معایب، مراحل درمان و مراقبت‌ها، و همچنین هزینه‌ی آن را مرور می‌کنیم.

فهرست عناوین نمایش

ارتودنسی لینگوال چیست؟

بریس‌ها یا ارتودنسی لینگوال (Lingual Braces)، با نام‌های دیگری مانند ارتودنسی مخفی، زبانی، پشت دندانی و نامرئی، درمانی کمتر رایج در حوزه ارتودنسی است، که در مقایسه با بریس‌های فلزی سنتی مزیت‌های عملی و زیبایی‌شناختی مهمی دارد.

آنها کاملا شبیه به دیگر بریس‌های ثابت هستند، اما چون به روشی کاملا متفاوت روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، سوالات متعددی درباره راحتیِ آنها، معایب‌شان و … وجود دارد.

بریس‌های ارتودنسی مخفی به جای اینکه جلوی دندان‌ها نصب شوند، پشت آنها قرار می‌گیرند. درست مانند بریس‌های ثابث فلزی، آنها هم از براکت‌ها و سیم‌های مخصوص تشکیل شده‌اند، اما به دلیل نحوه نصب و قرارگیری‌شان بسیار کمتر به چشم می‌آیند (یا اصلا به چشم نمی‌آیند).

به این ترتیب، این مدل ارتودنسی از نظر نوع کارکرد هم مشابه ارتودنسی ثابت است، و از سیم‌ها و براکت‌ها برای هدایت تدریجی دندان‌ها در موقعیت ایده‌آل‌شان استفاده می‌کند. در طول درمان هم باید حداقل هر ۶ تا ۸ هفته یکبار به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد تا بریس‌ها به درستی تنظیم شوند.

بریس‌های ارتودنسی لینگوال یا استاندارد هستند، یا به صورت سفارشی ساخته می‌شوند تا دقیقا متناسب با نیاز(های) خاص هربیمار باشند. بریس‌های سفارشی می‌توانند دوره درمان را کوتاه کنند، و به ارتودنتیست اجازه دهند تا کنترل کاملی روی نتایج داشته باشد.

 

ارتودنسی لینگوال چه ناهنجاری‌هایی را می‌تواند/نمی‌تواند درمان کند؟

ناهنجاری‌هایی که با این بریس‌ها اصلاح می‌شوند عبارت‌اند از:

  • دندان‌های ناصاف و غیر هم‌راستا
  • آندربایت
  • اوربایت
  • کراس‌بایت
  • دندان‌های کج
  • دندان‌های نامرتب
  • دندان‌های روی هم و شلوغ
  • دندان‌های فاصله‌دار

با این حال، اگر بیمار آندربایت یا اوربایت شدید داشته باشد، ممکن است واجد شرایط استفاده از بریس‌های لینگوال نباشید. چون این نوع مشکل‌ها در بایت باعث فشار مداوم به براکت‌ها می‌شود که می‌تواند آنها را بشکند، حرکت دندان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و یا حتی به دندان‌های بیمار آسیب برساند.

افرادی که به عفونت لثه و سایر التهابات آن مبتلا هستند هم معمولا کاندیدهای خوبی برای این درمان نیستند.

ارتودنسی پشت دندانی

هزینه ارتودنسی لینگوال چقدر است؟

در حالت کلی، هزینه ارتودنسی به نوع و شدت ناهنجاری، سن بیمار، طول دوره درمان، نوع براکت‌های انتخابی، کشور سازنده مواد و تجهیزات و … بستگی دارد و رقم نهایی برای هربیمار متفاوت خواهد بود.

اما به طور کلی و در حالت عادی، قیمت ارتودنسی لینگوال حداقل دوبرابر ارتودنسیِ معمولی است. این بریس‌ها حتی می‌توانند از بریس‌های سرامیکی هم گران‌تر تمام شوند.

برای اینکه هزینه دقیق را متوجه شوید، می‌توانید یک ویزیت حضوری نزد متخصص ترتیب دهید که هزینه عملا ناچیزی دارد. همچنین، یادآوری می‌کنیم که در حال حاضر بسیاری از متخصص‌ها و کلینیک‌ها، هزینه ارتودنسی لینگوال (و سایر درمان‌های این حوزه) را به صورت قسطی از مراجعان خود دریافت می‌کنند.

 

 

مقایسه ارتودنسی مخفی با دیگر روش‌ها

در مقدمه گفتیم که این درمان، برخی از مهمترین ویژگی‌های ارتودنسی‌های ثابت فلزی و نمونه‌های نامرئی را همزمان ارائه می‌کند. اجازه دهید کمی دقیق‌تر این موضوع را بررسی کنیم، و ببینم آیا موردی برای غافلگیری هست یا خیر:

 

بریس‌های لینگوال در برابر بریس‌های سنتی

کاندیدهای اول بریس‌های فلزی کودکان و نوجوانان هستند. بزرگسالان هم می‌توانند بدون مشکل از آنها استفاده کنند، اما به دلایل زیبایی‌شناختی سعی می‌کنند سراغ گزینه‌های دیگر مانند ارتودنسی سرامیکی، الاینرهای شفاف یا همین ارتودنسی پشت دندانی بروند.

هم بریس‌های لینگوال و هم بریس‌های سنتی توانایی اصلاح طیف وسیعی از ناهنجاری‌های را دارند، اما یک تفاوت بین آنها به شدت به چشم می‌آید و آن چیزی نیست جز هزینه.

بریس‌های لینگوال از بریس‌های معمولی گران‌تر هستند (به‌ویژه آنهایی که به صورت سفارشی ساخته می‌شوند). جدا از هزینه ساخت، بیمار باید برای زمان و تخصص ارتودنتیسیت هم هزینه بیشتری بپردازد، چون ارتودنسی لینگوال از درمان‌های پیچیده‌ی حوزه دندانپزشکی است.

 

بریس های لینگوال در برابر الاینرهای شفاف

الاینرها یا ترازکننده‌های شفاف (و متحرک) بدون استفاده از سیم و براکت دندان‌ها را به آرامی به سمت موقعیت مناسب‌شان حرکت می‌دهند. به آنها ارتودنسی نامرئی هم گفته می‌شود، اما تا حدودی دیده می‌شوند؛ هرچه نباشد، آنها پلاک‌هایی پلاستیکی هستند که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند.

اما ارتودنسی پشت دندانی به گونه‌ای طراحی شده و روی دندان‌ها قرار می‌گیرد که کاملا از نظر پنهان است؛ مگر اینکه دهان کاملا باز شود و پشت دندان‌ها دیده شود. مورد دیگر این است که الاینرهای شفاف قدرت بریس‌های زبانی برای اصلاح ناهنجاری‌ها را ندارند، و بیشتر برای مشکلات خفیف تجویز می‌شوند.

همچنین، به خاطر متحرک بودن‌شان، ترازکننده‌های شفاف به نظم و تعهد خدشه‌ناپذیری از طرف بیمار احتیاج دارند تا روند درمان منحرف و یا طولانی نشود. اما بریس‌های لینگوال در دهان فیکس می‌شوند و این نگرانی‌ها را ندارند.

مزایا و معایب ارتودنسی لینگوال

انواع ارتودنسی مخفی

وقتی این گزینه به عنوان روش درمان اصلی بیمار تجویز شود، بیمار (با مشورت ارتودنتیست) می‌تواند بین برندها و انواع بریس‌های زبانی بهترین گزینه را با توجه به شرایط و بودجه خود انتخاب کند.

شناخته‌شده‌ترین انواع ارتودنسی لینگوال عبارت‌اند از:

 

بریس لینگوال با سیستم دیمون

در بریس‌های پشت دندانی با سیستم دیمون (Self-Ligating)، براکت‌ها به لاستیک‌های حلقویِ کوچک ارتودنسی برای سفت/تنظیم شدن احتیاجی ندارند، و خودتنظیم‌شونده هستند. این مدل بریس‌ها به تدریج خود را تنظیم می‌کنند، تا زمانی که دندان‌ها به درستی صاف شوند.

این نه تنها کار بیمار و پزشک را ساده‌تر می‌کند (با حذف جلسه‌های ویزیت برای تنظیم براکت‌ها)، بلکه اصطکاک بین دندان‌ها و براکت‌ها و در نتیجه احتمال آسیب دیدن دندان‌ها را کاهش می‌دهد.

 

بریس لینگوال Incognito

این برند فناوری پیشرفته و بسیار جالبی دارد؛ به این صورت که هربراکت به گونه‌ای قالب‌بندی می‌شود که پس از قرار گرفتن روی دندان‌ها، سطح پشت آنها را کاملا صاف می‌کند.

با اینکار احتمال اینکه بریس‌ها در گفتار بیمار تداخل ایجاد کنند یا به بافت نرم دهان آسیب برسانند، به شدت کمتر می‌شود. این بریس‌ها از آلیاژ طلا ساخته می‌شوند که به کاهش احتمال واکنش آلرژیک در دندان‌ها هم کمک می‌کند. همان‌طور که حدس می‌زنید، هزینه ارتودنسی لینگوال Incognito بالا و حداقل حدود ۶۰۰۰ دلار است.

 

سیستم لینگوال WIN

سیستم WIN آخرین نسل از دستگاه‌های ارتودنسی لینگوال است که می‌توان آن‌ها را به بهترین شکل با نیازهای بیمار تطبیق داد، بدون اینکه زیبایی‌شناسی او یا نتیجه درمان تحت تاثیر قرار بگیرد.

سیستم WIN تکامل‌یافته سیستم Incognito و یک بریس سفارشی است؛ بنابراین تناسب بهتر و تاثیر کمتری روی گفتار افراد دارد، که به لطف براکت‌های بسیار کم‌حجم و سهولت تنظیمات آن ممکن می‌شود. این گزینه برای ناهنجاری‌های ساده تا پیچیده (به شرط سالم بودن لثه‌ها و استخوان‌های بیمار) مناسب است و هیچ محدودیت سنی‌ای ندارد.

 

سیستم لینگوال In-Ovation

سیستم In-Ovation طوری طراحی شده است که طول درمان چندساله را به چندهفته (۱۲ تا ۲۴) کاهش دهد. این مدل ارتودنسی مخفی دوازده دندان اصلیِ طرح لبخند را با براکت‌های خودتنظیم‌شونده مرتب می‌کند.

این بریس‌ها جایگزینی عالی برای الاینرهای شفاف و رفع نقص‌های جزئی است. به طور دقیق‌تر، In-Ovation برای بیمارانی که دندان‌های آنها باید کمتر از ۶ میلی‌متر حرکت کند، بسیار مؤثر است.

 

بریس لینگوال غیر سفارشی

این نوع ارتودنسی مخفی برای افرادی مناسب است که مایل‌اند از ماهیت نامرئیِ این روش درمانی بهره ببرند، اما تمایلی به پرداخت هزینه بالای بریس‌های سفارشی ندارند.

با سیستم استاندارد و غیر سفارشیِ بریس‌های لینگوال، بیماران می‌توانند نامرتبی دندان‌های خود را برطرف کنند؛ اما نمی‌توان انتظار نتیجه عملا بی‌نقص نمونه‌های سفارشی را از آنها داشت. به عبارت دیگر، این بریس‌ها برای ناهماهنگی‌های خفیف تا نهایتا متوسط ایده‌آل است؛ و برای درمان‌های پیچیده‌تر مدل سفارشی توصیه می‌شود.

هزینه ارتودنسی لینگوال

مزایا ارتودنسی لینگوال

بله، ارتودنسی پشت دندانی احتمالا نامرئی‌ترین روش موجود برای مرتب کردن دندان‌ها هستند، اما این تنها نکته مثبت این روش نیست، سایر مزایا ارتودنسی لینگوال عبارت‌اند از:

 

همواره در حال صاف کردن دندان‌هاست

چون این بریس‌ها روی دندان‌ها فیکس می‌شوند و از روش‌های ثابتِ ارتودنسی هستند، همواره در حال حرکت دادن دندان‌ها هستند. این یعنی برخلاف الاینرهایی مانند اینویزالاین، لازم نیست بیمار مدام نگران این باشد که آنها را برای ساعات مشخصی در دهان خود قرار دهد.

یکی دیگر از مزایای متحرک نبودن این روش این است که احتمال کم کردن آن‌ها هم وجود ندارد، باز هم برخلاف پلاک‌های شفاف. ارتودنسی‌های متحرک هم مزایای خود را دارند، اما بسیاری از بیماران معتقدند که این بیرون آوردن و قرار دادن‌های بی‌پایانِ پلاک‌ها اصلا مطلوب نیست.

 

کنترل عالی‌ای به ارتودنتیست می‌دهد

جدیدترین مدل‌های ارتودنسی پشت دندانی مانند WIN Lingual و In-Ovation براکت‌ها یا سیم‌هایی دارند که کاملا متناسب با دندان‌های بیمار است.

این کنترلی عالی را برای متخصص ارتودنسی فراهم می‌کند، و به او اجازه می‌دهد تا دندان‌ها را به دقیق‌ترین شکل ممکن حرکت دهد. نمونه‌های معمولی اما سفارشی هم دست ارتودنتیست را بازتر می‌گذارند.

 

ناهنجاری‌های خفیف تا پیچیده را اصلاح می‌کند

یکی از مهمترین مزایا ارتودنسی لینگوال این ایت که این دستگاه‌های برای ناهنجاری‌های اساسی (مانند دندان‌های به شدت شلوغ (ازدحام دندانی)، فاصله بین دندان‌ها، مشکلات بایت و …) تا مشکلات ساده‌تر و خفیف‌تر مناسب هستند. تمام اینها در عین نامرئی ماندن و به خطر نیفتادن نتیجه نهایی.

 

می‌توان تغییر لبخند خود را دید

برخلاف بریس‌های سنتی که تنها پس از برداشتن آنها طرح لبخند اصلاح‌شده قابل دیدن است. اما با ارتودنسی مخفی در هرلحظه می‌توان تغییر دندان‌ها و پیشرفت دندان‌ها را دید، چون نتیجه پشت براکت‌ها و سیم‌ها پنهان نمی‌شود.

 

حجم دستگاه‌های ارتودنسی کمتر است

این مورد از مزایا ارتودنسی لینگوال معمولا از قلم می‌افتد. چون وقتی راجع به بریس‌های زبانی صحبت می‌کنیم، ممکن است تصور شود که دقیقا با بریس‌های فلزیِ سنتی طرف هستیم که صرفا پشت دندان‌ها نصب می‌شوند. اما دقیقا اینطور نیست.

بریس‌های پشت دندانی معمولا طراحی ظریف‌تر و تخت‌تری دارند، تا کمترین مشکل و عوارض را برای بیماران داشته باشند.

 

کمتر مستعد آسیب هستند

به دلیل محل قرارگیری‌شان روی دندان‌ها، بریس‌های لینگوال به اندازه بریس‌های سنتی مستعد آسیب نیستند.

 

جلوی دندان‌ها لکه ایجاد نمی‌کنند

یکی از چالش‌های داشتن دستگاه ارتودنسی در دهان، تمیز کردن صحیح دندان‌هاست. اتفاقی که در صورت عدم دقت و توجه بیمار، به زرد شدن دندان‌ها و حتی تجمع پلاک منتهی می‌شود.

اما حتی با فرض اینکه بیمار بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نکند، لکه‌های ایجادشده پشت دندان خواهد بود و عملا به چشم نمی‌آیند.

مراحل ارتودنسی لینگوال

معایب ارتودنسی لینگوال

مزایا ارتودنسی لینگوال را بررسی کردیم، حالا اجازه دهید ببینیم این درمان چه ایراداتی دارد و می‌تواند داشته باشد.

 

هزینه ارتودنسی لینگوال بالاست

در بهترین حالت، هزینه این ارتودنسی حدودا دوبرابر بریس‌های معمولی است؛ چون هزینه خود بریس بالاتر است، به ویژه اگر به صورت سفارشی ساخته شوند. استفاده از براکت‌های دیمون هم مثلا می‌تواند هزینه را تا سه‌برابر و بیشتر هم افزایش دهد.

نصب بریس‌های زبانی همچنین به ارتودنتیست‌هایی نیاز دارد که آموزش‌های پیشرفته برای یادگیری این تکنیک را دیده باشند، که تعدادشان در ایران زیاد نیست. و از آنجایی که آنها به اندازه بریس‌های سنتی به راحتی در دسترس نیستند، ویزیت‌های تنظیم ارتودنسی به زمان بیشتری دارد (مشابه نصب و برداشتن آنها).

همه این موارد قیمت ارتودنسی لینگوال را به جایی می‌رساند که اقتصادی‌ترین گزینه برای درمان ناهنجاری‌ها نباشد.

 

عادات غذایی بیمار را تغییر می‌دهد

وقتی بریس در دهان بیمار قرار می‌گیرد (چه زبانی و چه سنتی)، بیمار باید در نحوه غذا خوردن خود تغییراتی ایجاد کند و از غذاهای بسیار سفت مانند ته‌دیگ، بسیار جویدنی مانند تافی‌ها و پوسته‌دار مانند پاپ‌کرن بپرهیزد. بیمار همچنین باید به روتین مسواک زدن و بهداشت دهان و دندان خود توجه بیشتری داشته باشد.

اساسا هرچیزی که می‌تواند به براکت‌ها آسیب بزند و یا محکم به آنها بچسبد و تمیز کردن‌شان را دشوار کند، توصیه نمی‌شود. آسیب دیدن براکت و جایگزین کردن آن در بهترین حالت تنها هزینه ارتودنسی لینگوال را افزایش می‌دهد؛ و در بدترین حالت علاوه بر تحمیل هزینه، طول درمان را هم طولانی‌تر خواهد کرد. مخصوصا اگر براکت‌ها به صورت سفارشی ساخته شده باشند.

 

عادت کردن به آنها کمی زمان می‌برد

از دیگر معایب ارتودنسی لینگوال می‌توانیم به وجود احساس‌های عجیبی و دردناک در دهان اشاره کنیم که به زودی از بین می‌روند، اما ممکن است یکی-دو هفته زمان ببرد. اوایل درمان زبان نیز بسیر کنجکاوی می‌کند و مدام روی براکت‌ها حرکت خواهد کرد، که این هم مدت کوتاهی پس از نصب براکت‌ها ناپدید می‌شود.

احتمال دارد پس از قرار گرفتن ارتودنسی مخفی پشت دندان‌ها، بیمار در هفته اول دردی را تجربه کند؛ قسمت‌هایی از بریس هم ممکن است زبان را تحریک کند. این موضوع هم هرروز بهتر می‌شود. برای تسکین احساس‌های ناراحت‌کننده متخصص ممکن است موم ارتودنسی یا مسکن‌ها بدون نسخه را تجویز کند.

 

می‌تواند در گفتار بیمار اختلال ایجاد کند

شایع‌ترین اختلال نوک زبانی حرف زدن است که آن هم نباید بیش از چندروز طول بکشد. هرچه بیمار بیشتر صحبت کند، این مورد از معایب ارتودنسی لینگوال سریع‌تر حل خواهد شد.

اگر شغلی دارید که باید زیاد صحبت کنید (که در این صورت معمولا توصیه می‌کنیم بریس‌ها را زمانی نصب کنید که چندروز تعطیلات دارید) حتما تمرین کنید و البته تا به خودتان زمان بدهید تا ظرف زمان کوتاهی بتوانید عادی صحبت کنید.

 

امکان لکه گرفتن دندان‌ها وجود دارد

احتمال دارد بیمارانی که ۱۰۰% مراقب بهداشت دهان و دندان خود نیستند، مقدار زیادی مواد غذایی اسیدی و شیرین می‌خورند و می‌نوشند و …  پس از برداشتن براکت‌ها با لکه‌ها یا مربع‌هایی سفید روبه‌رو شوند (همانجا که بریس‌ها دندان‌ها را می‌پوشاندند).

این موضوع برای بریس‌های ثابت سنتی هم صادق است. اما همان‌طور که هنگام مرور مزایای ارتودنسی مخفی گفتیم، اگر این اتفاق هنگام استفاده از بریس‌های لینگوال رخ دهد، هرلکه به راحتی پشت دندان‌ها پنهان می‌شود.

 

تمیز کردن آنها دشوارتر است

حفظ بهداشت دهان و دندان با داشتن ارتودنسی زبانی می‌تواند کمی سخت‌تر باشد. در مقایسه با بریس‌های معمولی، براکت‌های لینگوال هم نزدیک‌تر به هم قرار می‌گیرند، هم دسترسی به آنها چالش‌برانگیزتر است، هم به راحتی دیده نمی‌شوند.

مراقبت های ارتودنسی زبانی

مراحل ارتودنسی لینگوال

پس از ویزیت‌ها و معاینات اولیه و زمانی که مشخص شد روش درمانیِ شما ارتودنسی پشت دندانی خواهد بود، اصلِ مراحل ارتودنسی لینگوال می‌شود.

در اولین مراجعه، دندانپزشک از دندان‌ها بیمار قالب می‌گیرد. سپس این قالب به لابراتورا فرستاده می‌شود تا در آن براکت‌های سفارشی برای هر دندان ساخته شود. برای حفظ شکل براکت‌ها، آنها را در موم قرار می‌دهد و در یک اپلیکاتور پلاستیکی نگهداری می‌کنند (انگار که صبر کنیم تا ژله‌ای که درست کرده‌ایم، سفت شود).

ویزیت دوم شامل استفاده از سیمان دندانپزشکی برای چسباندن براکت‌ها به پشت دندان‌هاست. تصور کنید حالا ژله‌ای که گفتیم محکم شده است و هنگامی که براکت‌ها روی دندان‌ها قرار گرفتند، می‌توان اپلیکاتور پلاستیکی را جدا کرد. اپلیکاتور پلاستیکی شکسته می‌شود و براکت‌های لینگوال سر جای خود می‌مانند.

در نهایت، ارتودنتیست سیم قوس‌دار (آرچ‌وایر) را عبور دادن آن از میان براکت‌ها نصب می‌کند که نیروی ملایمی را فراهم می‌کند که دندان‌ها را به سمت موقعیت درست به آرامی حرکت می‌دهد.

 

 

آیا ارتودنسی پشت دندانی برای شما مناسب است؟

بریس‌های لینگوال از زمان معرفی خود در دهه ۷۰ تا حالا راهی طولانی را طی کرده‌اند. روشی که زمانی به شدت حجیم در نظر گرفته می‌شد و چندان مؤثر نبود، امروز یکی از نامرئی‌ترین گزینه‌های موجود برای ارتودنسی است. همچنین به لطف فناوری تکامل‌یافته‌شان، نتایج شگفت‌انگیزی را هم ارائه می‌دهند.

با معاینه دقیق شما و همچنین آگاهی از ترجیحات شخصی، سبک زندگی و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، ارتودنتیست بسیار بهتر می‌تواند گزینه‌های درمان را با شما در میان بگذارد و نهایتا بهترین درمان را از نظر خود به شما اعلام کند.

به عنوان یک ارتودنتیست آموزش‌دیده در بالاترین سطوح در کشورهای ایران و کانادا، «دکتر خدیوی» از بهترین گزینه‌های فعال در پایتخت برای رسیدن به لبخند ایده‌آل‌تان است. ایشان به همراه تیم‌شان در سه مطب مجهز واقع در میرداماد، شرق و مرکز تهران پذیرای شما هستند.

جهت دریافت نوبت رایگان روی «رزرو نوبت» بزنید. اگر هنوز سوالی در این رابطه دارید، سوالات متداول در ادامه را مرور کنید و اگر همچنان ابهامی داشتید، آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

 

سوالات متداول درباره ارتودنسی مخفی

 

طول درمان با بریس‌های لینگوال با بریس‌های سنتی تفاوتی دارد؟

طول درمان با بریس‌های لینگوال تفاوتی با بریس‌های سنتی ندارد و معمولا بین ۱۲ تا ۲۴ ماه طول می‌کشد، اما پیچیدگیِ کار ارتودنتیست را زیاد می‌کند.

 

تا چه سنی می‌توان از این بریس‌ها استفاده کرد؟

بیشتر مردم تصور می‌کنند که اگر در دوران کودکی دندان‌های خود را اصلاح نکرده باشند، شانس خود را از دست داده‌اند؛ اما اینطور نیست. این بریس‌ها هیچگونه محدودیت سنی ندارند و اتفاقا بین بزرگسالانی که می‌خواهند سبک زندگی عادی خود را ادامه دهند، محبوب‌تر هستند.

 

آیا هزینه ارتودنسی لینگوال خیلی بالاست؟

به طور کلی، هزینه این روش از سایر روش‌ها بیشتر است. در دنیا هم بریس‌های فلزی معمولی حدود ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار قیمت دارند. اما بریس‌های لینگوال می‌تواند تا ۱۰۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد. آنها همچنین گران‌تر از انواع دیگر بریس‌های نامرئی هستند. به عنوان مثال، هزینه متوسط ​​بریس‌های سرامیکی بین ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار است.

 

آیا نصب بریس‌های لینگوال دشوار است؟

همان‌طور که در مراحل ارتودنسی لینگوال در مطلب توضیح دادیم، اینکار تنها در دوجلسه انجام می‌شود. نصب بریس‌ها پشت دندان‌ها کاری سخت و ناراحت‌کننده تلقی می‌شود، اما اینطور نیست. اینکار از نصب بریس‌های سنتی زمان‌برتر است. اما به ویژه با پیشرفت روش‌های این درمان، روند آن مدام ساده‌تر و سریع‌تر می‌شود.

 

آیا ارتودنسی مخفی دردناک است؟

بریس‌های لینگوال از هرنوع بریس دیگری دردناک نیستند. هنگامی که ارتودنتیست برای اولین‌بار بریس‌ها را روی دندان‌های شما قرار می‌دهد، مطمئنا کمی احساس ناراحتی خواهید کرد. دندان‌های شما قبلا هرگز تحت چنین فشاری نبوده‌اند، بنابراین طبیعی است که چنین احساسی داشته باشید که به مرور هم برطرف می‌شود.

 

آیا با داشتن این بریس‌ها می‌توان ورزش کرد؟

اگر ورزش‌های برخوردی انجام می‌دهید، همچنان به این معنی نیست که نمی‌توانید از ارتودنسی مخفی استفاده کنید. اما حتما باید از محافظ دهان استفاده کنید. محافظ دهان برای دوچرخه‌سواری، اسکیت‌سواری یا اسکیت‌بورد هم توصیه می‌شود. ارتودنتیست شما را درباره بایدها و نبایدها دقیق‌تر راهنمایی خواهد کرد.

 

 

اگر با داشتن این بریس‌ها می‌توان ساز زد؟

اگر یک ساز بادی، به ویژه فلوت یا ساز برنجی می‌نوازید، بریس‌های ثابت شاید کار شما را دشوارتر کنند. با این حال، همانطور که دهان به ارتودنسی پشت دندانی عادت می‌کند، اینکار آسان‌تر می‌شود.

 

چطور باید از این بریس‌ها مراقب کرد؟

علاوه بر پرهیز از غذاهای چسبناک، سفت، بسیار شیرین و نوشیدنی‎های گازدار، باید برای تمیز کردن صحیح دندان‌ها وقت گذاشت. استفاده از مسواک برقی، مسواک بین دندانی و نخ دندان کار بیمار را تا حد زیادی ساده می‌کند.

امتیاز نوشته از نظر شما چند است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *