فرق ارتودنسی ثابت و متحرک

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک: کدامیک بهتر است؟

هرچند که دستگاه های مختلفی برای برطرف کردن ناهماهنگی دندان ها و یکدست کردن آن ها وجود دارد، اما زمانی که سخن از بهترین درمان ارتودنسی به میان می آید اغلب افراد معمولا بین انتخاب اینویزیلاین ها (ارتودنسی متحرک) و بریس های ارتودنسی ثابت دچار شک و تردید میشوند. با وجود سایر روش ها و دستگاه های ارتودنسی به نظر میرسد که این دو بیشتر از همه طرفدار دارند و کاربردشان نیز بیشتر است. اگر بین انتخاب این دو گیر کرده اید و میخواهید بدانید کدام ارتودنسی برای شما بهتر است حتما این مقاله را بخوانید زیرا ما به بررسی و مقایسه این دو پرداخته ایم. این مقاله به نوعی بررسی شباهت ها و مخصوصا تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک نیز هست.

نقطه اشتراک ارتودنسی متحرک و ثابت چیست؟

هر دو ارتودنسی ثابت و متحرک در صاف و یکدست کردن دندان ها بسیار مؤثر هستند و اگرچه آنها با مکانیسم های مختلفی کار می کنند، اما در پایان نتایج تقریباً یکسان است. بنابراین هدف استفاده از اینویزیلاین و بریس یکسان است ولی نوع مکانیزم ها و ساز و کار یا روش صاف کردن دندان ها در آن ها متفاوت است.

تفاوت اینویزیلاین و بریس فلزی: کدام بهتر است؟

ارتودنسی ثابت با بریس های معمولی از قدیمی ترین روش ها و درمان  ها در ارتودنسی دندان است. تاکنون و احتمالا تا آخر نیز ارتودنسی دندان با بریس های معمولی گزینه ای موثر برای برطرف کردن انواع مشکلات دندانی و مال اکلوژن خواهد بود.

ما در کلینیک تخصصی دکتر خدیوی بر این باوریم که ارتودنسی ثابت با بریس ظاهرا بهترین روش برای یکدست کردن دندان ها است. با این حال به اینویزیلاین به عنوان یک شیوه درمانی و اصلاحی جدید نگاه میکنیم که اگر برای کاندیداهای مناسبی استفاده شود تاثیرش خیلی زیاد و قابل توجه خواهد بود. اما اگر به صورت کلی بخواهیم چیزی را معرفی کنیم، به نظر آن‌گزینه، ارتودنسی ثابت با بریس خواهد بود. (هرچند که گزینه های زیادی جز بریس فلزی وجود دارد که کاراییشان بالاتر است یا نمونه های مشابه مثل ارتودنسی سرامیکی، لینگوال و دیمون. اما ما در این مقاله به بررسی تفاوت اینویزیلاین و بریس معمولی میپردازیم.)

بررسی ۱۰ تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

در ادامه به صورت جزدی تر به تفاوت های انواع ارتودنسی ثابت و متحرک پرداختیم، تا در تصمیم گیری برای انتخاب بهتر بتوانید عمل کنید. پس از بررسی تمام تفاوت ها، مزایا و معایب هر روش مشخص می شود و تفاوت های ظاهری و کاربردی هر روش مشخص می شود.

فرق مواد سازنده یا تشکیل دهنده

بریس ها یا از فلز ساخته شده اند یا اینکه از سرامیک (ارتودنسی سرامیکی). براکت ها به سطح دندان ها چسپیده میشوند و با کمک سیم قوس دارد و الاستیک ها به همدیگر متصل میشوند. از طرف دیگر اینویزیلاین ها که همان ارتودنسی نامرئی و متحرک هستند از مواد پلاستیکی شفاف و بینظیری به نام بیسفنولا (BisphenolA) ساخته شده اند. بریس ها در مقایسه  با اینویزیلان ها هم دوام بیشتری دارند و هم هزینه کمتری دارند. در نتیجه در این آیتم از تفاوت اینویزیلاین با بریس ها، بریس یا ارتودنسی متحرک برنده است.

رنگ بندی (مرئی و نارئی بودن)

چند سالی است که بحث ارتودنسی رنگی در میان دوست داران این درمان بالا گرفته است. نوجوانان و جوانان بیشترین استقبال را از ارتودنسی رنگی میکنند و از سوی دیگر بزرگسالان اکثرا دوست ندارند که کسی متوجه شود ارتودنسی کرده اند و خود را انگشت نما نمیکنند. بریس ها به کمک الاستیک ها و بندهای ارتودنسی که رنگی هستند میتوانند به لبخند و دندان های ارتودنسی شده رنگ و لعاب بدهند. اما اینویزیلاین ها کاملا شفاف هستند و زمانی که روی دندان ها اینویزیلاین باشد کسی متوجه آن ها و درمان شما نمیشود.

تفاوت در هزینه ارتودنسی

بریس های فلزی معمولاً ارزانتر از اینویزیلاین ها هستند. متوسط ​​هزینه ارتودنسی ثابت با بریس فلزی از ۲۵ میلیون تومان به بالا متغیر است در حالی که هزینه ارتودنسی متحرک با اینویزیلاین ها و یا سایر روش های ارتودنسی نامرئی، در کل حدود ۷۰ میلیون برآورد می شود.از نظر هزینه ارتودنسی به نظر میرسد که بریس  های فلزی گزینه بهتری برای استفاده باشند.

مراجعه به مطب متخصص ارتودنسی

میزان مراجعه به مطب متخصص یک تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک است که به این راحتی ها نباید از آن بگذریم. بعد از نصب بریس ها شما باید حدودا هر ماه یکبار به مطب متخصص ارتودنسی خودتان مراجعه کنید. در این ویزیت، متخصص با دقت دهان و دندان شما را ارزیابی میکند و روند حرکت دندان ها را نیز چک خواهد کرد. بعد از ارزیابی ها، اگر لازم باشد سیم قوس دار بین براکت ها را سفت کرده یا فشار را بیشتر می کند.

از طرف دیگر اینویزیلاین ها حدودا هر دو هفته یکبار باید تعویض شوند و باید به متخصص مراجعه کنید. با این حال هیچ نیرو، فشار و تنظیمات خاصی برای قرار دادن اینویزیلاین ها یا پلاک های ارتودنسی شفاف لازم نیست.

ارتودنسی متحرک و ثابت

فرق ارتودنسی ثابت و متحرک در نگهداری و مراقبت

نگهداری و مراقبت های ارتودنسی ثابت با بریس معمولا سخت و دشوار است. تمیز کردن آن ها نیازمند صرف وقت زیادی است. زیرا با وجود بریس ها ذرات ریز مواد غذایی بهتر بین دندان ها و بریس ها به دام می افتد و نیاز است زود به زود مسواک بزنید یا دندان ها را تمیز کنید. از این حیث مراقبت از ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی حتی سخت تر هم خواهد بود.

از طرف دیگر اینویزیلاین ها نیازی به مراقبت زیادی ندارند و معمولا خودشان با آب ولرم تمیز شده و دندان ها را نیز با برداشتن اینویزیلاین ها بدون مزاحمت تمیز میکنیم.

نصب و برداشتن دستگاه

زمانی که میخواهید غذا، نوشیدنی و یا هر خوراکی بخورید نمیتوانید بریس فلزی بردارید زیرا محکم به دندان های شما متصل است. تنها کسی که میتواند بریس را متصل و جدا کند متخصص ارتودنسی است. از طرف دیگر به راحتی میتوان اینویزیلاین ها را حین غذا یا نوشیدنی خوردن برداشت و دوباره سرجایشان گذاشت. بنابراین از این حیث اینویزیلاین ها راحت ترند.

اثربخشی روش های ثابت و متحرک

مهمترین تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک میزان اثربخشی یا کارآمد بودن آن ها است. بریس فلزی معمولاً در موارد پیچیده ناهماهنگی دندان ها مانند ازدحام دندان ها، اوربایت، آندربایت و …. بسیار کارآمد است.  اما اینویزیلاین ها برای برطرف کردن مشکلات ساده تا متوسط دندانی تجویز میشوند.

آسایش و راحتی

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید سطح راحتی است. بریس های فلزی معمولاً راحت تر هستند زیرا در ماه اول بعد از نصب ممکن است به شما کمی تجربه درد بدهند با این حال بعد از آن شما به آن ها عادت کرده و تقریبا جزئی از شما میشوند. اما اینویزیلاین ها چون متحرک هستند، عادت کردن به آن ها کمی سخت تر است. و چون خیلی کند دندان ها را جابجا میکنند احتمالا بیشتر باعث ناراحتی شما میشوند.

مدت زمان صاف کردن دندان ها

مهمترین تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک مدت زمان صاف کردن دندان ها است. معمولا در ارتودنسی ثابت با بریس فلزی برای صاف شدن دندان ها زمان کمتری نیاز داریم. این بریس ها میتوانند در مدت زمانی ۱ یا دو ساله شدیدترین مشکلات دندانی را منظم و اصلاح کنند.

از طرف دیگر در ارتودنسی نامرئی با اینویزیلاین ها، از آنجا که دندان ها طول میکشد صاف شوند، مدت زمان ارتودسی نیز زیاد است. اگر شخص در استفاده از ارتودنسی متحرک متعهد باشد و همیشه به موقع و در اغلب اوقات از اینویزیلاین ها استفاده کند احتمالا زودتر مشکل درمان شود. اما اگر شخص فراموش کند به طور منظم از آن ها استفاده  کند، مدت زمان ارتودنسی بیشتر خواهد شد.

نتیجه نهایی درخصوص تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

مطابق چیزی که ما در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم به نظر میرسد در کل ارتودنسی ثابت با بریس ها بهتر از ارتودنسی متحرک با اینویزیلاین ها است. زیرا هم راحتی بیشتری دارند و هم کارآمدترند. از همه مهمتر هزینه کمتری نیز دارند.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *