همه چیز درباره ارتودنسی دیمون

همه چیز درباره ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون یکی از جدیدترین روش ‌های درمان ارتودنسی برای رفع ناهنجاری‌های دهان و دندان است. از آنجایی که این روزها افراد به دنبال روش‌ های درمان ساده‌‌تر و سریع‌تر برای دستیابی به نتایج بهتر هستند، به همین دلیل ارتودنسی با این روش بسیار محبوب شده است.

در روش‌های سنتی و معمول، به کمک کش‌های خیلی کوچک، براکت‌ها را به سیم‌ها متصل می‌کنند. اما این مورد در ارتودنسی به روش دیمون کاملا متفاوت است.در ادامه به طور کامل توضیح می‌دهیم که ارتودنسی دیمون چیست و چه تفاوتی با دیگر روش ها دارد؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

ارتودنسی دیمون چیست؟

ارتودنسی دیمون را می‌توان با تفاوت‌هایی جزئی، جزء دسته ارتودنسی ثابت قرار داد. از آنجایی که در این روش درمان از براکت‌های مخصوصی که قابلیت باز و بسته شدن کشویی دارند استفاده می‌شود، به این نوع روش درمان ارتودنسی دیمون می‌گویند.

در این روش به دلیل نحوه عملکرد بریس ها و نوع روش درمان، شما کمتر نیاز به مراجعه حضوری به متخصص خواهید داشت و طول دوره درمان هم کمتر می‌شود. از طرفی، دیگر نیاز به استفاده از کش ارتودنسی برای فشار بیشتر و فیکس کردن دندان‌ها ندارید.

براکت دیمون (سلف لیگیتینگ) چیست؟

براکت‌های سلف لیگیتینگ که اصطلاحا به آنها براکت دیمون دیمون می‌گویند، براکت‌هایی هستند که دارای قابلیت باز و بسته شدن کشویی دارند. در طول درمان با این بریس‌ها دیگر نیازی به استفاده از کش‌های ارتودنسی برای تنظیم فشار به دندانها نیست. در براکت دیمون از یک شکاف برای نگه داشتن سیم به منظور حرکت دادن دندان‌ها در جهت دلخواه استفاده می‌شود. به این ترتیب بریس‌ ها دارای تونلی هستند که سیم ارتودنسی از آن عبور می‌ کند.

براکت‌های دیمون هم مانند انواع براکت‌های دیگر بر روی دندان‌ها قرار می‌ گیرد، با این تفاوت که این براکت‌ها دارای یک مکانیزم است که قابلیت باز و بسته شدن دارند و از طریق آن سیم‌ ها به بریس متصل شده و به طور طبیعی با حرکت دندان‌ ها در جهت مورد نظر، وضعیت این سیم‌ ها اصلاح می‌ شود و دیگر نیازی به استفاده از کش های ارتودنسی نیست. 

این ویژگی ارتودنسی دیمون باعث می‌ شود تحمل این براکت‌ها برای بیمار ساده‌ تر شده و دهان بیمار وضعیت ظاهری بهتری در طول درمان داشته باشد. علاوه بر این استفاده از این روش دستیابی به نتایج بهتر را در مدت زمان کوتاهتر امکان‌ پذیر می‌ نماید.

ارتودنسی دیمون

نحوه عملکرد براکت دیمون

در ارتودنسی به روش دیمون، از یک شیوه متفاوت برای حرکت دادن دندان‌ها به محل صحیح استفاده می‌ شود. به این ترتیب بریس‌ها به سیم مخصوص متصل شده و سیم‌ها بدون کمترین اصطکاک درون این براکت‌ها حرکت می کنند و دندان ها را حرکت داده و در سر جای مورد نظر قرار می‌دهند.

در ادامه وضعیت بریس‌ها به نحوی تنظیم می‌ شود که بتوانند دندان‌ های شما را به تدریج به سمت محل صحیح حرکت داده و با مرور زمان دندان‌ ها در دهان تثبیت شود. این فرآیند در مقایسه با دیگر روش‌ها، فشار کمتری وارد می‌ کند و اغلب نیازمند استفاده از روش‌ های درمان تکمیلی همچون کشیدن دندان‌ها و باز کردن فک نیست.

مهمترین مورد این است که به دلیل اینکه در این نوع ارتودنسی مکانیزم به گونه ای است که به مرور زمان براکت ها به سمت دندانهای دیگر حرکت می‌کنند، نیاز به مراجعه پی در پی به متخصص ارتودنسی نیست.

برای درک بهتر این نوع روش درمان ویدیو زیر را مشاهده کنید.

انواع براکت‌های دیمون

بریس های دیمون هم مانند بریس های معمولی، انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

براکت دیمون فلزی:

براکت‌ها و سیم‌ های فلزی در روش دیمون کمتر از ابزارهای مورد استفاده در ارتودنسی سنتی در دهان بیمار به چشم می‌ خورند. افراد جوان‌ تر به این دلیل به روش دیمون علاقه‌ مند می‌‌شوند که در این حالت می‌ توانند رنگ بریس‌ ها را انتخاب کرده و احساس بهتری درباره آنها داشته باشند.

براکت دیمون شفاف: 

بریس‌ های شفاف دیمون دقیقاً عملکردی مشابه بریس‌ های فلزی دارند، اما از نظر ظاهری کمتر جلب توجه می‌کنند، مانند روش ارتودنسی نامرئی؛ حتی می‌ تواند باعث شود ابزارهای ارتودنسی استفاده شده برای بیمار کمتر از بریس‌ های شفاف جلب توجه کنند. در واقع، هنگام استفاده از این روش‌ها اکثر افراد احتمالاً هنگام مواجه شدن با شما امکان تشخیص لوازم ارتودنسی را به هیچ وجه نخواهند داشت.

هر دوی براکت فلزی و براکت دیمون شفاف به نسبت موثر هستند و بطور خاص می‌‌توانند وضعیت قرارگیری دندان‌ها بر روی یکدیگر را اصلاح کنند. بریس‌های دیمون همچنین به خاطر ایجاد ظاهر لبخند کامل و زیبا برای افراد شناخته شده می‌ باشند. دوره درمان با استفاده از این بریس‌ها حدود ۲۰ ماه می‌ باشد.

مزایای درمان ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون یک روش نوین و جدید است که در مقایسه با سایر روش‌ها، دارای مزایای زیادی است. از مهمترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

نیاز کمتر به مراجعه حضوری

از آنجایی که در درمان ارتودنسی دیمون، دیگر نیازی به استفاده از کش‌ نیست، در نتیجه نیاز نیست که مدام برای تنظیمات بریس‌ها به پزشک مراجعه کنید. نتایج مطالعات انجام شده در این رابطه نشان می‌ دهد ارتودنسی دیمون به حدود نیمی از جلسات اصلاحی لازم برای ارتودنسی سنتی نیاز دارد.

ظاهر بهتر

استفاده از بریس‌ های شفاف و حتی بریس های فلزی، به نسبت ارتودنسی فلزی، از نظر ظاهری برای بیمار به خاطر کمتر مشاهده آنها توسط سایرین جذاب‌تر می‌ باشد.

کاهش دوره درمان

مطالعه مقایسه‌ ای انجام شده در این حوزه نشان می‌ دهد ارتودنسی دیمون بطور میانگین دوره درمان کوتاه تر به میزان ۲ تا ۷ ماه در مقایسه با سایر روش‌ها دارد، دیگر نیاز به مراجعه حضوری به صورت پی در پی به متخصص نیست و براکت ها به مرور زمان خودشان تنظیم و فشار لازم را به دندانها می آورند.

درد کمتر 

وارد شدن فشار کمتر به دندان‌ ها و در نتیجه افرادی که از ارتودنسی دیمون استفاده کرده‌ اند بطور میانگین ۶۰ درصد ناراحتی کمتر در مقایسه با روش سنتی داشته‌ اند.

افزایش بهداشت دهان و دندان

در هنگام استفاده از ارتودنسی دیمون فضای کمتری برای تجمع پلاک و باکتری بر روی دندان وجود دارد و تمیز کردن دندان‌ ها راحت‌تر از روش سنتی است. در این شرایط می‌توان از دهان‌شویه‌های حاوی فلوراید دارای قابلیت ضد پوسیدگی برای پیشگیری از ایجاد لکه‌های سفید (شروع فرآیند پوسیدگی دندان) بر روی دندان‌ ها در طول درمان استفاده کرد.

سایش کمتر

این روش باعث می‌ شود از فرسایش و تخریب دندان‌ ها جلوگیری شود، چرا که دیگر از کش‌های پلاستیکی استفاده نمی شود، در نتیجه دندانها می‌توانند بدون سایش به راحتی و آزادانه حرکت کنند.

تاثیر بیشتر درمان

علاوه بر این، مطالعات انجام شده نشان می‌ دهد ارتودنسی دیمون در موارد تجمع یا ازدحام شدید دندان‌ ها در دهان نتایج موثرتر داشته و استفاده از آن برای بیماران راحت تر می‌ باشد. این روش همچنین به نسبت نیاز کمتری به جایگزینی بریس ها دارد.

مزایای استفاده از براکت دیمون

ارتودنسی دیمون چه معایبی دارد؟

درمان ارتودنسی دیمون یک روش ۱۰۰درصد کامل و بی‌نقص نیست. متاسفانه این روش دارای معایب زیر هم است که بهتر است پیش از شروع درمان از آنها باخبر باشید:

  • استفاده از سیم‌ های فلزی قابل مشاهده برای دیگران است. یعنی در واقع تا حدودی سیم های فلزی قابل مشاهده هستند، اما در مقایسه با سایر روش‌های ارتودنسی ثابت کمتر است. به طور کلی اگر برایتان مهم است که براکت‌ها در دهانتان مشخص نباشد بهتر است که از سایر روش های ارتودنسی متحرک استفاده کنید.
  • در روزهای اول استفاده از بریس‌ ها بیمار مقداری درد احساس می‌کند که تا زمانی که فرد به شرایط جدید عادت کند، ادامه دارد.
  • هزینه ارتودنسی دیمون به نسبت سایر روش های دیگر ارتودنسی بیشتر است.

ارتودنسی دیمون مناسب چه افرادی است؟

این نوع روش درمان بیشتر مناسب افرادی است که شرایط و ناهنجاری های زیر را دارند:

  • بافت لثه بیمار ضعیف است: بعضی از بیمارا بافت لثه و استخوان ضعیف‌تری دارند و از آنجایی که در این روش میزان فشاری که به لثه و ددان وارد می‌شود در مقایسه با سایر روش‌ها کمتر است، بسیار مناسب چنین بیمارای است.
  • بیمار نیاز به کشیدن دندان ندارد: گاهی اوقات هست که ناهنجاری دندان‌ها زیاد است، اما متخصص تشخیص می‌دهد که نیازی به کشیدن دندان نیست، در این زمان بهترین گزینه برای درمان استفاده از براکت های دیمون است.
  • تنگی قوس فک بالا: گاهی اوقات عمیق بودن فک بالا، باعث می‌شود که دندان‌ها به درستی روی هم قرار نگیرند، که در چنین مواقعی نیاز به ارتودنسی است. اما یکی از مناسب‌ترین روش‌ها استفاده از براکت های دیمون است، زیرا با فشار کمتر و به مرور زمان در طول دوره درمان به اصلاح این مشکل منجر می‌شود.

قیمت ارتودنسی دیمون چقدر است؟

قیمت ارتودنسی دیمون بستگی به شدت و میزان نامرتبی و ناهنجاری های دندانی فرد دارد. به طور کلی هزینه بریس های دیمون به نسب بریس های فلزی خیلی بیشتر است، اما اکثر بیمه‌های خصوصی خدمات دندانپزشکی، حداقل بخشی از هزینه درمان بیمار را در این حالت پوشش می‌ دهند.

با این وجود شما می‌ توانید با پزشک معالج خود درباره طرح‌های تامین مالی احتمالی برای ایجاد شرایط مناسب در هنگام پرداخت هزینه‌ های درمان صحبت کنید و برای اطلاعات بیشتر به صفحه “هزینه ارتودنسی” مراجعه کنید.

ارتودنسی دیمون چیست

مراقبت بعد از ارتودنسی دیمون

توصیه‌های تغذیه‌ ای برای ارتودنسی دیمون و ارتودنسی سنتی مشابه هستند. در هر دو روش لازم است که فرد موارد زیر را رعایت کند:

  • بعد از نصب بریس ها، از مصرف غذاهای چسبنده و خرد شونده و سفت خودداری کند، زیرا مصرف آنها می‌ تواند باعث گیر افتادن مواد غذایی در سیم‌ ها و شکستن یا افتادن بریس‌ ها شود.
  • حتما به طور مرتب بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. دقیت کنید که دور براکت‌ها باید کاملا تمیز شود.
  • در اولین روزها بعد از نصب براکت ها، حتما از غذاهای سرد و نرم استفاده کنید.

تفاوت‌های ارتودنسی دیمون با ثابت

بریس های مورد استفاده در ارتودنسی دیمون مکانیزم کشویی و قابلیت بسته شدن دارند و در واقع به صورت خودکار قابلیت تنظیم دارند، در نتیجه در مقایسه با ارتودنسی ثابت نیاز به مراجعه متعدد به متخصص نیست و فقط در زمان‌های مشخص برای بررسی و روند درمان به متخصص مراجعه خواهید کرد.

از دیگر تفاوت های این دو روش که برای بیماران هم مهم است، هزینه زیاد براکت‌های دیمون نسبت به براکت‌های ثابت است.

 

سوالات متداول

 

  • در درمان با براکت دیمون به چند جلسه ویزیت نیاز است؟

در این روش به طور تقریبی لازم است که هر ۶ تا ۱۰ هفته یکبار به متخصص مراجعه کنید، اما باز هم این زمان برای هر بیمار با توجه به میزان مشکل و ناهنجاری‌ها متفاوت خواهد بود. این زمان برای درمان ارتودنسی ثابت ماهی یکبار است.

  • ارتودنسی دیمون شفاف در طول زمان تغییر رنگ ‌می‌دهد؟

بله، در صورتی که مراقبت‌های لازم، مثل شستشوی به موقع دندان و نخوردن غذاهای رنگدار را رعایت نکیند، به مرور زمان شاهد تغییر رنگ براکت‌های شفاف دیمون خواهید بود.

  • آیا بریس های دیمون رنگی هم وجود دارد؟

بله بریس های دیمون هم مانند بریس های ثابت طیف رنگی زیادی دارند و شما می توانید هنگام قالب گیری و مراجعه به پزشک رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

سخن آخر

به طور کلی می‌توان گفت که انواع ارتودنسی دیمون یک روش درمانی برای افرادی است که به دنبال روش‌ های جایگزین برای ارتودنسی سنتی هستند. به هر حال به خاطر داشته باشید، فقط پزشکان متخصص و با تجربه می‌توانند از براکت‌های دیمون برای درمان استفاده کنند و قبل از شروع فرآیند درمان می‌ بایست نسبت به کیفیت خدمات درمانی اطمینان معقول وجود داشته باشد. 

اگر شما هم به دنبال یک متخصص خوب برای ارتودنسی کودکان و یا بزرگسالان هستید، می‌توانید همه روزه به مطب دکتر علیرضا خدیوی مراجعه کنید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *